۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
اتاق بازرگانی بوشهر زمینه تسهیل صادرات خرما را فراهم کند
تولیدکننده خرمای استان بوشهر:

اتاق بازرگانی بوشهر زمینه تسهیل صادرات خرما را فراهم کند

بوشهر- بنافی، تولیدکننده خرمای استان بوشهر با مطرح کردن دغدغه تولیدکنندگان خرما در زمینه فروش محصول گفت: از اتاق بازرگانی می‌خواهیم زمینه تسهیل صادرات را فراهم کند.

حبیب بنافی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به آغاز برداشت خارک و رطب از نخلستان‌های استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر و به ویژه شهرستان دشتستان، قطب خرما و رطب در کشور است و بخش عظیمی از خرمای کشور در این استان تولید و به بازار مصرف ارسال می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمار موجود، از مجموع شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر، سالانه بالغ بر ۱۶۵ هزار تن محصول تولید و به بازار مصرف در ایران و خارج از کشور ارسال می‌شود و منطقه آبپخش نیز از نقاط بسیار مهم تامین خرمای استان است که بیش از ۱.۵ میلیون اصله نخل را در خود جای داده است.

این تولیدکننده خرمای استان بوشهر با تاکید بر لزوم حمایت و پشتیبانی مسئولان از تولیدکنندگان اظهار کرد: همه ساله و با آغاز فصل برداشت، دلال‌ها و واسطه‌ها با ورود غیرمحسوس به بازار، نبض بازار را در دست می‌گیرند و به گونه‌ای قیمت‌گذاری می‌کنند که باغداران در پایان و به دلیل ترس از فروش نرفتن محصول، مجبور می‌شوند با دلالان همکاری کنند.

بنافی اضافه کرد: امسال با تلاش مسئولان و همچنین با تدابیر باغداران، باید دست دلالان را کوتاه کنیم و برای تحقق این مهم، نیاز به ورود جدی مسئولان هستیم وگرنه باز هم شاهد جولان دادن دلالان هستیم.

صنایع تبدیلی خرما گسترش یابد
وی یادآور شد: صنایع تبدیلی نقش بسیار مهمی در حوزه خرما دارند و اگر در استان بوشهر این صنایع گسترش یابند، بدون تردید باغداران و تولیدکنندگان خرما، با دغدغه کمتری مواجه هستند و محصولاتشان باقیمت مناسب‌تری فروش می‌رود و نهایتا زمینه صادرات محصول فراهم می‌شود.

این باغدار استان بوشهر با تقدیر از زحمات و پیگیری‌های نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نماینده دشتستان از جنس مردم منطقه است و مشکلات حوزه خرما را به صورت ریز می‌شناسد و به همین دلیل، پیگیری‌های ارزشمندی در حوزه صادرات خرما و همچنین در بحث راه‌اندازی میز خرما انجام داده و امیدواریم امسال و سنوات آینده شاهد بهبود وضعیت نخلداران باشیم.

بنافی گفت: منطقه آبپخش خرمای بسیار باکیفیتی تولید می‌کند ولی از لحاظ بسته‌بندی خرما با مشکلات زیادی مواجه هستیم و انتظار می‌رود مسئولان در حوزه راه‌اندازی صنایع بسته‌بندی نیز کمک کنند تا در بحث صادرات موفقیت بیشتری به دست بیاید.

وی خواستار حضور جدی اتاق بازرگانی استان در صادرات خرما شد و افزود: اتاق بازرگانی در زمینه رایزنی با کشورهای هدف و تسهیل صادرات خرما می‌تواند نقش‌آفرین باشد و با توجه به رایزنی‌های گزدرازی رئیس اتاق با کشورهای قطر و بنگلادش برای خرید خرما، امسال انتظار داریم میزان خرمای صادراتی افزایش یابد.

بنافی تاکید کرد: تنها مسیر امرار معاش بخش زیادی از مردم آبپخش، خرما و نخیلات است و اگر مسئولان همکاری و همراهی نکنند، وضعیت معیشتی مردم به خطر می‌افتد و به صورت جدی انتظار ورود مسئولان را داریم.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha