۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
شفافیت در زمینه ارز مهمترین کارویژه اقتصادی دولت سیزدهم باشد
کارشناس اقتصادی:

شفافیت در زمینه ارز مهمترین کارویژه اقتصادی دولت سیزدهم باشد

سمنان- همتیان کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شفافیت در زمینه ارز مهمترین کارویژه اقتصادی دولت سیزدهم باشد، گفت: تخصیص ارزهای چند نرخی برای واردات جز ایجاد رانت چیز دیگری نداشته است.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دولت یازدهم وقتی سر کار آمد اعلام داشت که با چند نرخی بودن ارز مشکل دارد و آن را عامل رانت و فساد می‌داند اما دو سال نگذشت که خودش نرخ را دو و حتی با اختصاص نیمایی سه نرخی کرد که اتفاقاً فساد و رانت نیز پدید آورد.

وی با بیان اینکه شفافیت در زمینه ارز مهمترین کار ویژه اقتصادی دولت سیزدهم باشد، افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی و حتی نیمایی وضعیت را بدتر هم کرد در نتیجه نخستین کار دولت باید اصلاح رویه فعلی باشد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که در بدو ورود دولت سیزدهم دلار تا ۱۸ هزار تومان هم کاش یابد، تاکید کرد: این موضوع خوبی است زیرا سبب می‌شود مردم سرمایه‌هایشان را به سمت بازار ارز سوق ندهند.

همتیان با بیان اینکه تا تیرماه امسال طبق اعلام گمرک ۴.۵ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که ۳.۲ میلیارد دلار آن فقط شش نوع کالا بوده است این یعنی تخصیص ارزها نتوانسته به واردات ما تنوع نیز ببخشد و عمده آن صرف وارد کردن برخی اقلام توسط برخی اشخاص شده است.

وی با بیان اینکه مشکل دوم این است که بانک مرکزی ۱.۸ میلیارد دلار بیشتر از نیاز تأمین ارز کرده و این موضوع خواه ناخواه امکان ایجاد فساد دارد، ابراز کرد: ابهام درباره واردات و اختصاص ارزهای چند نرخی از ابتدای دولت مطرح بود و امیدواریم که دست کم دولت سیزدهم روی کار آمده و آن را سامان ببخشد تا جلوی رانت نیز گرفته شود.

این کارشناس گفت: امروز دولت علی رغم تمام ارزهای تامینی و حتی بیش از نیاز، باز با کسری شدید اعتبارات و بودجه و حتی درآمدهای گمرکی روبرو است لذا اگر می‌خواهیم تا شرایط ارز و واردات سامان بگیرد می‌بایست دولت سیزدهم سیاست‌های تأمین ارزی را تغییر دهد.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha