۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
جاری شدن خون جدید در شریان‌های حیاتی بورس| آیا بازار هفته بعد سبز می‌ماند؟
تحلیل هفتگی بورس؛

جاری شدن خون جدید در شریان‌های حیاتی بورس| آیا بازار هفته بعد سبز می‌ماند؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود پول جدید توسط سرمایه‌گذاران حقیقی باعث رشد این هفته شاخص بازار شد، گفت: قطعی‌های برق روی صنایع سیمانی چندان تأثیری ندارد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه با اینکه در این هفته فقط سه روز باز بود، توانست رشد کند؛ ولی در کل هفته شاهد نوسانات به خصوص در سهم‌های سیمانی و فلزی بودیم چراکه وزارت نیرو این دو صنعت را به خوبی تحت تأثیر تصمیم‌های خود گذاشت و در نهایت، تصمیم بر این شد که صنایع فولادی با ۵۰ درصد و صنایع فولادی با ۱۰ درصد ظرفیت خود در طول هفته کار کنند، اما باز هم این نحوه تولید باعث کاهش تولید این کارخانه‌ها خواهد شد.

به هر حال با وجود اتفاقات مختلف در بازارها، شاهد رشد ۰.۴ درصدی شاخص کل و شاخص هم‌وزن بودیم که باعث شد این دو شاخص به ترتیب به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۰۶ و ۴۰۳ هزار و ۷۳ واحدی برسند یعنی روند کلی معاملات این هفته مثبت بود. گروه فلزات اساسی هم تحت تأثیر این خبرها، این هفته ۴ هزار و ۳۳۳ واحد رشد کرد تا رقم ۹۹۸ هزار و ۶۸۶ واحد را نشان دهد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه ما بیشتر از هر چیزی تحت تأثیر دلار و قیمت‌های جهانی است که این هفته هم با تثبیت دلار و همچنین افزایش نرخ‌های جهانی در قسمت کامودیتی‌ها و نفت، این عقیده به درستی ثابت شد، اما نوسانات بازار در این هفته بیشتر ناشی از جوی است که سرمایه‌گذاران در پی مجامع شرکت‌های بورسی دارند یعنی همه سرمایه‌گذاران دندان تیز کرده‌اند تا با به دست آوردن سود تقسیمی مناسب از شرکت‌های مختلف، سر فرصت از بازار خارج شوند تا ضررهای پیش از این را جبران کنند.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات این هفته بورس گفت: بازار سرمایه در یک دوره طولانی‌مدت شاهد روند نزولی بود که این روند هم تحت تأثیر عواملی چون سیاست‌های غلط دولت در سال گذشته بود.

وی در ادامه تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های دولت باید به گونه‌ای باشد که ابهام در بازار برطرف شود. در حال حاضر، نگاه عمومی بازار، نگاه گرفتن سود است؛ به همین دلیل، عده‌ای از سرمایه‌گذاران پول خود را وارد بازار سهام کرده‌اند. البته، خبر خاصی هم در بازارهای موازی نبوده است و این مسئله مزید بر علت شده است تا پول جدید وارد بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه همچنان نگاه عمومی سرمایه‌گذاران به بازار بازده‌های کوتاه‌مدت ۲۰ الی ۳۰ درصدی است، افزود: هفته گذشته مقداری سرمایه‌گذاری‌های جدید و قدرت تقاضا را در بازار مشاهده کردیم، اما این پول با ترس و لرز وارد بازار می‌شود که اگر این روند ادامه‌دار باشد و تصمیم‌های مثبت واقعی برای بازار گرفته شود و امید بازار به حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری ادامه پیدا کند، پول می‌تواند با شجاعت بیشتری وارد بازار شود و روند صعودی سرعت بیشتری پیدا کند.

سوری درباره آثار خاموشی‌ها روی صنایع سیمان و فولاد گفت: ما چنین قطعی‌هایی را در سال‌های مختلف در صنایع پتروشیمی داشته‌ایم که توقف تولید مدتی بعد از فعالسازی دوباره جبران می‌شد. این قطعی‌های برق مشکلی در فعالیت آن‌ها ایجاد نخواهد کرد چراکه کارخانه‌های سیمان زیر ظرفیت خود کار می‌کنند و مشکل اصلی آن‌ها فروش است که اگر تقاضا داشته باشند، می‌توانند در زمانی دیگر مقدار تولید خود را افزایش دهند و کسری تولید را جبران کنند.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر میزان تولید در صنایع فولادی با قطعی برق ادامه داد: کارخانه‌های تولید فولاد به میزان تولید خودشان می‌فروشند و زیر ظرفیت خود فعالیت نمی‌کنند، اما انتظار جامعه و سرمایه‌گذاران این نیست که قطعی برق طولانی شود، اما اگر این خاموشی‌ها بین دو هفته تا یک ماه باشند، تأثیر چشمگیری روی تولید و سود سالانه شرکت‌ها نخواهد گذاشت و در صورت طولانی‌تر شدن خاموشی‌ها صنایع فولادی ضرر محسوسی خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: روندی که در حال حاضر در بازار سهام شاهد آن هستیم، یک روند صعودی با شیب ملایم است، ولی هر روندی به صورت خط صاف صعودی یا نزولی شکل نمی‌گیرد و برخی نوسانات دارد، اما از آنجایی که پول با ترس وارد بازار می‌شود، این روند صعودی ملایم شکننده خواهد بود زیرا این روزها هر تصمیمی می‌تواند روی بازار تأثیر بگذارد.

کد خبر: ۱۰۰٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha