۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
دست دلالان زودتر به میوه تنظیم بازار رسید/ بساط دوره گردها گرم شد
بازار گزارش می دهد؛

دست دلالان زودتر به میوه تنظیم بازار رسید/ بساط دوره گردها گرم شد

نوشهر - دست دلالان و وانت بارها زودتر از مصرف کننده ها به میوه شب عید رسید و بساط وانت بارها و دوره گردها با میوه های تنظیم بازار گرم شد.

گروه استان ها – توزیع میوه شب عید با قیمت تنظیم بازار از روز گذشته در مناطق مختلف مازندران آغاز شد اما آنچه که مایه شگفت است این که سیب و پرتقال تنظیم بازاری زودتر از مصرف کننده به بساط فروشنده های دوره گرد و وانت بارها رسید.

تا حوالی ساعت ۱۳ سه شنبه خبری از توزیع سیب و پرتقال شب عید در برخی شهرستان های مازندران از جمله نوشهر نبود، قرار بود توزیع میوه عیدانه با هماهنگی و نظارت فرمانداری ها انجام شود.

تماس با فرمانداری نوشهر نشان داد که کارمندان فرمانداری نیز از مرکز تهیه سیب و پرتقال عیدانه بی خبر هستند درحالی که طبق برنامه باید ۲۱ تن سیب و ۲۱ تن پرتقال بین شهروندان به قیمت مصوبه شش و پنج هزار تومانی توزیع شود.

کارکنان صمت مازندران آدرس مرکزی را ابتدای روستای تازه آباد و حاشیه کمربندی بندی می دهند و وقتی به این مرکز مراجعه کردم، کرکره آن پایین بود و فروشنده که درحال نصب بنر توزیع میوه شب عید بود، ساعت ۱۳ را زمان آغاز توزیع اعلام کرد.

میوه ها و سبدهای سبزرنگ سیب و پرتقال بیش از همه اقلام به چشم می آمد، قیمت پرتقال شش هزار تومان، سیب زرد کیلویی ۷۵۰۰ تومان و سیب سرخ کیلویی ۶۵۰۰ تومان درج شده بود

حدود پنج کیلومتر به شرق نوشهر و پس از میدان لیتنگان، فروشنده سیار وانت بار توجهم را به خود جلب کرد، میوه ها و سبدهای سبزرنگ سیب و پرتقال بیش از همه اقلام به چشم می آمد، قیمت پرتقال شش هزار تومان، سیب زرد کیلویی ۷۵۰۰ تومان و سیب سرخ کیلویی ۶۵۰۰ تومان درج شده بود.

فروشنده که اهل جویبار مازندران است و ماهها در این مکان بساط می کند، درپاسخ سئوالم که پرسیده بودم، این میوه طرح تنظیم بازار است، با گفتن «بلی» حاشیه های دیگر در ذهنم رقم زد، ادامه داد: پرتقال را پنج هزار تومان و سیب را کیلویی شش هزار تومان خریدم و با اندکی سود آن بین شش تا هفت هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسانم.

گویا واسطه و دلال ها زودتر از مردم دستشان به میوه شب عید رسیده و با خرید انبوه آن و فروشی به قیمت بالاتر از نرخ مصوب، کام مردم را در چند روز به عید تلخ تر کرده اند.

فروش میوه شب عید توسط دستفروشان و دوره گردها فقط به این امر خلاصه نمی شود، ضلع شمالی محور نوشهر – خیرود نیز چند وانت بار وجود دارد که بارشان مشابه همین میوه ها است که آنان نیز به صورت انبوه و در زیرسایه ضعف نظارت ها و در اوضاع و احوال کرونایی تهیه کرده و با قیمتی مضاعف به فروش می رسانند.

فروش میوه شب عید به حجره داران و مغازه داران

وقتی با سامانه ۱۲۴ برای ارائه گزارش تخلف تماس گرفتم، فرد آن سوی خط با بیان اینکه تخلف ارائه شده از سوی همکاران بازرسی مورد نظارت قرار می گیرد، وعده رسیدگی به این تخلف را داد. عرضه میوه شب عید به صورت انبوه به مغازه داران و دوره گردها و فروشندگان سیار در آستانه شب عید از جمله مواردی است که برخی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار بازار به آن اشاره کرده اند.

یک شهروند نوشهری می گوید: متاسفانه هر ساله فروشندگان میوه و تره بار اقدام به خرید انبوه میوه های تنظیم بازار به قیمت های مصوب می کنند و سپس آن را در حجره هایشان با قیمت های بالاتر به فروش می رسانند.

حسین اکبری خواستار نظارت بیشتر بر فعالیت مراکز عرضه میوه های تنظیم بازار از سوی متولیان امر شد تا این محصولات عیدانه به جای مغازه داران به دست مصرف کننده حقیقی آن برسد.

عرضه ۲۱ تن سیب و ۲۱ تن پرتقال در نوشهر

در عین حال، مهدی طاهری رئیس اتاق اصناف نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قرار است سه مرکز عرضه میوه شب عید در شهرستان برپا شود، افزود: در این مراکز بازرسان صنعت و معدن و اتاق اصناف برفرایند فروش نظارت خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه عرضه میوه های شب عید به فروشندگان و مغازه داران تخلف محسوب می شود از مردم خواست تا تخلفات احتمالی را به اصناف و صنعت و معدن و تعزیرات گزارش کنند.

وی درباره میزان میوه عرضه شده شب عید در شهرستان گفت: ۲۱ تن سیب و ۲۱ تن پرتقال با قیمت مصوب شش و پنج هزار تومان در این شهرستان عرضه می شود.

میوه های عیدانه باید در مراکز تعیین شده عرضه شود

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت و معدن مازندران هم در گفتگو با خبرنگار بازار درباره توزیع میوه شب عید اظهار داشت: میوه های تنظیم بازار فقط باید در مراکزی توسط فرمانداری ها مشخص می شود، عرضه شود و فروش آن در مراکز دیگر و با نرخ بالاتر تخلف محسوب می شود.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت پرتقال پنج هزار تومان و سیب شش هزار تومان تعیین شده است، ادامه داد: هرگونه فروش میوه شب عید به حجره داران و یا فروشندگان سیار و وانت بارها به صورت عمده تخلف محسوب می شود زیرا این میوه باید به دست مردم و مصرف کننده واقعی برسد.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد تخلف و عرضه میوه های تنظیم بازار خارج از چرخه قانونی به ادارات ذیربط اطلاع رسانی کنند.

گفتنی است مهرماه سال جاری بود که کارگروه تنظیم بازار مصوب کرده بود، قیمت پرتقال شب عید در مازندران که مهد مرکبات به شمار می رود ۴۵۰۰ تومان به ازای هرکیلوگرم تعیین شود اما در جلسه روز یکشنبه هفته جاری، این کارگروه مصوبه قبلی را وتو و قیمت پرتقال عیدانه را پنج هزار تومان اعلام کرده است.

۵۰۰ تن پرتقال و ۵۰۰ تن سیب در قالب طرح تنظیم بازار شب عید در مناطق مختلف مازندران عرضه می شود و توزیع میوه های شب عید قرار است سه روز ادامه یابد.

کد خبر: ۱۰٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha