۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
احیای برجام در دولت رئیسی امکان پذیر اما دشوارتر خواهد بود
معاون سابق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

احیای برجام در دولت رئیسی امکان پذیر اما دشوارتر خواهد بود

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است احیای برجام در دولت رئیسی امکان پذیر اما مذاکرات مانند دوره احمدی نژاد دشوارتر خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: وزارت خارجه ایران در آخرین گزارشی که درباره نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات مربوط به احیای برجام در ابتدای دولت ابراهیم رئیسی «تکمیل شود.»

این گزارش که بیست و دومین گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه در خصوص برجام بود شامل آخرین وضعیت مذاکرات جاری است.

بر اساس تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی مقرر داشت که «وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.»

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک ادعا کرده است: «ایران برای ازسرگیری مذاکرات جهت بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای تا زمان آغاز شدن دولت آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، آماده نیست.»

این منبع در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده است: «ایران این مسئله را از طریق مقام‌های اروپایی به‌عنوان میانجی در گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا، به واشنگتن انتقال داده است.»

از سوی دیگر، خبرنگار شبکه «پی‌بی‌اس» گزارش داده است که این منبع، یک مقام ارشد دولتی آمریکا است که اعلام کرده تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی تا بعد از آغاز به کار دولت جدید و اواسط ماه آگوست برای دور هفتم مذاکرات به وین بازنمی‌گردد.

پیش از این سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفته بود حصول توافق برای بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» استاد دانشگاه پرینستون و معاون اسبق کاخ سفید به بررسی چشم انداز آینده مذاکرات وین پرداخته که در ادامه می آید. حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*مطابق گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه ایران به مجلس ایران، صحبت از تکمیل مذاکرات وین در دولت ابراهیم رئیسی است. این به این معناست که ادامه مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی دنبال خواهد شد. آیا این امر تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟
حدس من این است که توافق امکان پذیر خواهد بود اما مذاکرات دشوارتر خواهد بود زیرا تیم دولت رئیسی با تاریخ و جزئیات مسائل کمتر آشنا است و ممکن است در مورد اهمیت هدف ایجاد مجدد برجام، تردید کند.

*بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرده انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین برای احیای برجام اواسط ماه اوت برگزار شود. این شبکه به نقل از یک مقام اروپایی نوشته است به تأخیر انداختن هفتمین دور مذاکرات وین تا زمان روی کار آمدن دولت رئیسی لزوماْ شانس رسیدن به مصالحه را کاهش نمی‌دهد. ارزیابی شما از این استدلال چیست؟
من با این مقام اروپایی موافقم. اما تیم مذاکره کننده - یا حداقل گروهی که به تیم مذاکره کننده دستورالعمل می دهد - تغییر کرده است. بنابراین مذاکرات ممکن است دشوارتر باشد، همانطور که در زمان دولت احمدی نژاد انجام شد.

*روز سه شنبه ۱۳ جولای، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که با هدف دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی و ژاپن، از بخشی از تحریم‌های تجارت غیرقانونی نفت ایران، چشم‌پوشی می‌کند. این اقدام را به لحاظ زمانی چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشحالم که این کار انجام شده است من می دانم که مردم ایران برای نیازهای اساسی به بودجه نیاز دارند. مخالفان ایالات متحده در مورد برجام همیشه این نگرانی را دارند که بودجه هایی نیز برای بی ثبات سازی سایر کشورها در خاورمیانه به سپاه پاسداران اختصاص یابد - همانطور که عربستان سعودی در حمایت از طالبان در افغانستان و پاکستان این کار را کرده است.

*ایران اخیرا از روند مثبت مذاکره در خصوص زندانیان آمریکایی در ایران سخن گفته است. به نظر می رسد این موضوع از سوی امریکا به مذاکرات هسته ای پیوند خورده است. موضوعی که ایران آنرا قابل قبول نمی داند و آنرا موضوعی جدا می داند. به نظر شما این موضوع چه آثاری بر روند مذاکرات وین خواهد داشت؟
من فکر می کنم که این یک پیشرفت خوب نیز باشد - تأکید بر این واقعیت که مذاکرات ما می تواند برد-برد باشد و نه همیشه با حاصل جمع صفر یا برد-باخت.

کد خبر: ۱۰۰٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha