۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
عرضه یک میلیون تنی سیمان بعد از قطع برق کارخانه ها در بورس

عرضه یک میلیون تنی سیمان بعد از قطع برق کارخانه ها در بورس

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت سیمان گفت: عرضه سیمان بعد از قطع برق در ۱۱ تیر با ۶۴۵ میلیون تن و در ۲۵ تیر با ۳۲۶ میلیون تن و در آخرین عرضه هم ۱۵۰ میلیون تن در بورس کالا عرضه شده است.

به گزارش بازار، رضا جمارانیان درباره نابسامانی بازار سیمان افزود: قطعی برق کارخانجات سیمان در ۱۴ تیر ایجاد شد و از نظر فنی سیمان قابلیت انبار در کارخانه‌ها را ندارد.

وی ادامه داد: ظرفیت سیلوهای سیمان حداکثر برای تولید یک هفته است.

جمارانیان گفت: بعد از قطع برق حداکثر ظرفیت یک هفته را برای عرضه داشتیم که اولین عرضه را ۱۸ تیر در بورس کالا با ۶۴۵ میلیون تن انواع مختلف سیمان داشتیم.

وی افزود: کل تناژ هفتگی صنعت کشور حدود یک میلیون تن است یعنی ۶۵ درصد تناژ تولیدی یک هفته در بورس کالا عرضه شده است.

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان صنعت سیمان با اشاره به اینکه در ۲۵ تیر ماه ۳۲۶ میلیون تن عرضه شده است ادامه داد: در آخرین عرضه هم ۱۵۰ میلیون تن عرضه شده است که حتی اندکی بیش از ظرفیت ذخیره بوده است.

جمارانیان گفت: قیمت را در دو قسمت قبل و بعد از قطع برق باید بررسی کنیم که قبل از قطع برق در زمستان ۹۹ قیمت مصوب هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان ۱۶ هزار تومان بود که در همان زمستان درب کارخانه سیمان به مبلغ ۱۶ هزار تومان بورس می‌رسید، ولی عوامل توزیع و واسطه‌ها خریداری می‌کردند و تا به مصرف کننده نهایی برسد بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می‌رسید.

وی افزود: اگر این عدد را در تناژ تولیدی و فروش صنعت سیمان در زمستان ۹۹ کنیم به یک گردش ۶ هزار میلیارد تومانی خواهیم رسید.

جمارانیان ادامه داد: در اردیبهشت ۱۴۰۰ بعد از چند سال افزایش قیمت‌های پاین‌تر از نرخ تورم نهایتاً ۴۰ درصد افزایش قیمت به سیمان داده شد که پاکت ۱۶ هزار تومانی به ۲۲ هزار تومان رسید.

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان صنعت سیمان عنوان کرد: در ۹ خرداد ۱۴۰۰ و در بورس کالا، بالاترین قیمتی که قبل از قطع برق سیمان فروخته شد ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان بود که مصرف کننده می‌توانست به صورت مستقیم و حداقل ۱۰ تن از طریق بورس کالا خریداری کند، ولی برای مصرف کننده جز در سطح بازار این قیمت به ۳۲ الی ۳۴ هزار تومن رسید.

کد خبر: ۱۰۰٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha