۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
کاهش پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از تقاضای نفت در ۲۰۲۴

کاهش پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از تقاضای نفت در ۲۰۲۴

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود را درباره تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش داد.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) با انتشار گزارش ماهانه‌اش پیش‌بینی درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی را کاهش داد و به این ترتیب اختلافش با برآورد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) افزایش یافت.

شکاف بین برآورد آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک نشانه‌های متفاوتی را درباره اوضاع بازار نفت در سال ۲۰۲۴ و سرعت مرحله گذار انرژی جهان به سوخت‌های پاک‌تر در بلندمدت ارائه می‌دهد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه‌اش اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت در سال جاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد داشت که ۱۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهش یافته است و دلیل اصلی آن افت تقاضای نفت در کشورهای توسعه‌یافته عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد که کاهش پیش‌بینی رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ به افت فعالیت‌های صنعتی و کاهش اندک مصرف بنزین در فصل زمستان به‌ویژه در اروپا مرتبط می‌شود که هم‌اکنون سهم خودروهای گازوئیل‌سوز مصرف بنزین را پایین آورده است.

این نهاد بین‌المللی با اشاره به اینکه کاهش تقاضای نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) با بهبود تقاضای کشورهای غیر اوئی‌سی‌دی مانند چین جبران شده است، اذعان کرد: افزون بر کاهش واردات گازوئیل در آمریکا طی اوایل سال جاری میلادی، این عامل برای پایین آمدن تقاضای نفت اعضای این سازمان در سه ماه نخست امسال کفایت می‌کند.

در همین حال، اوپک روز سه‌شنبه با انتشار گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلای ۲ میلیون و ۲۵۰ بشکه در روز افزایش می‌یابد، اختلاف یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه‌ای در رشد تقاضای روزانه نفت حدود یک درصد از تقاضای جهانی است.

هم‌اکنون اختلاف بین پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک حتی بیشتر از اوایل سال جاری میلادی است. تحلیل رویترز در ماه فوریه نشان داد اختلاف یک میلیون و ۳۰ هزار بشکه‌ای در پیش‌بینی این دو نهاد درباره تقاضای روزانه نفت بیشترین مقدار از سال ۲۰۰۸ است.

برآوردهای این دو نهاد درباره تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ میلادی به یکدیگر نزدیک‌تر است.

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه با افزایش پیش‌بینی خود اعلام کرد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۵ میلادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، اوپک هم پیش‌بینی خود را درباره افزایش یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه‌ای تقاضای روزانه نفت در سال ۲۰۲۵ تغییر نداد.

اوپک موضعی خوش‌بینانه در گزارش روز سه‌شنبه خود درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان داشت، در حالی گزارش روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی محتاطانه‌تر بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که هر چند چشم‌انداز اقتصادی تقاضای جهانی نفت از پایان سال گذشته میلادی تاکنون بهبود یافته است، اما تداوم تورم در اقتصادهای بزرگ غربی سرمایه‌گذاران را بر آن داشته است تا انتظار خود را برای کاهش نرخ بهره بانک مرکزی پایین بیاورند.

ادامه هزینه‌های بالای استقراض در آمریکا و اروپا، رشد اقتصادی و تقاضای نفت را کاهش می‌دهد.

سلامت تقاضای جهانی نفت داده‌های را برای تصمیم ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) در نشست ماه ژوئن به‌منظور تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت تا نیمه دوم سال جاری میلادی ارائه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که سال آینده میلادی بازار به‌طورکلی متعادل‌تر خواهد بود و عرضه نفت از کشورهای غیراوپک افزایش می‌یابد.

بر این اساس حتی اگر کاهش داوطلبانه تولید اوپک‌پلاس به قوت خود باقی بماند، عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ ممکن است با افزایش یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز همراه باشد.

عرضه نفت در سال جاری میلادی ۵۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که دلیل اصلی آن توان افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس است.

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک درباره چشم‌انداز تقاضا در میان‌مدت و بلندمدت هم متفاوت بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج خود برسد، اما اوپک نیز پیش‌بینی می‌کند مصرف نفت تا دو دهه آینده همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد، اما این سازمان بین‌المللی اوج مصرف را پیش‌بینی نکرده است.

کد خبر: ۲۸۷٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha