۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
قابلیت تولید ۱.۴میلیون دستگاه موتور پربازده کولر آبی در کشور ایجاد شده است
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق:

قابلیت تولید ۱.۴میلیون دستگاه موتور پربازده کولر آبی در کشور ایجاد شده است

کمانی، معاون وزیر نیرو گفت: تولیدکنندگان باید ملزم به رعایت استاندارد محصولات تولیدی باشند.

به گزارش بازار، محمود کمانی در حاشیه نشست هم اندیشی ارتقای بهره وری با جهش تولید موتورهای فوق کم مصرف کولرهای آبی اظهار کرد: با کمک سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، طی دو مرحله، استاندارد کولرهای آبی تغییر یافت؛ در مرحله اول سه رده برچسب انرژی حذف شد و در زمستان سال ۱۴۰۲، استاندارد اجباری برای حذف سه رده دیگر برچسب انرژی ابلاغ شد که با ابلاغ این استاندارد، کولرسازان موظف شدند، کولرهای تولیدی را با موتورهای با راندمان بالا (bldc) تولیدکنند.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اتخاذ تصمیم سه جانبه میان وزارت نیرو، صمت و سازمان استاندارد و طبق قرار پیشین برای اعمال استاندارد جدید تولید کولرهای آبی، حذف سه رده برچسب انرژی C, D, B اعلام شد. در نتیجه این تصمیم، تمام کولرسازان موظف هستند کولر تولیدی را با استاندارد رده A و بالاتر تولید کنند و استاندارد جدید از یکم بهمن ۱۴۰۲ اجباری شد.

کمانی با بیان اینکه کولرسازان این اطمینان را یافته‌اند که از نظر تامین موتور پربازده در کشور مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طی سنوات گذشته، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اعطای تسهیلات به موتورسازان، مقدمات تولید موتورهای پربازده، فراهم و براساس اعلام نهایی موتورسازان، قابلیت تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه موتور پربازده در طی یک سال ایجاد شده و در نتیجه این امر آرامش در بازار، برقرار شده است.

کمانی تاکید کرد: تولید کنندگان باید ملزم به رعایت استاندارد محصولات تولیدی باشند و از آن سو خواسته کولرسازان و موتوسازان تولیدکننده محصول استاندارد این است که از واردات کولرهای غیراستاندارد و نیز تولید کولرهای غیراستاندارد(زیرپله ای) جلوگیری شود. ضمن اینکه تولیدکنندگان برای استمرار تولید نیاز به سرمایه در گردش دارند و مردم نیز باید بتوانند در خرید محصول باکیفیت از امکانات لیزینگ استفاده کنند.

معاون وزیر نیرو از حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان ساتبا به نمایندگی از وزارت نیرو برای تامین منابع سرمایه در گردش تولیدکنندگان خبر داد و عنوان کرد باید طرح‌هایی برای استفاده از لیزینگ وجود داشته باشد تا فروش کولرهای پربازده افزایش یابد و تولید به صرفه شود.

وی با تاکید بر اینکه باید کولرسازان توافق و قراردادهای خود با مجموعه موتورسازان را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارایه دهند، اظهار کرد: منابعی در قانون بودجه وجود دارد که بر اساس آن می توان حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از طریق وزارت نیرو به صندوق نوآوری تخصیص یافته و از طریق صندوق با منابع در اختیارش، سرمایه در گردش به مجموعه‌های موتورساز و نیز برای لیزینگ اختصاص یابد.

کد خبر: ۲۸۷٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha