۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
کلید واژه طلایی شعار سال درگیر مشکلات است | تعاونی داریم اما تعاون خیر!
بازار بررسی می‌کند؛

کلید واژه طلایی شعار سال درگیر مشکلات است | تعاونی داریم اما تعاون خیر!

سمنان- «تعاونی‌ها» مظهر مشارکت مردم در اقتصاد هستند و به نظر کارشناسان بدون بخش تعاون، فکر کردن به تحقق شعار سال بیهوده است. 

بازار، گروه استان‌ها: تعاونی ها را مظهر مشارکت مردم در اقتصاد می دانند بخشی از اقتصاد که با کمک سرمایه های مردمی به کمک چرخش اقتصاد کشور می آیند و در بخش های مختلف شامل تولید، خدمات و ... ارائه خدمت می کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار امسال را مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری کرده اند تا یکبار دیگر به این مهم تاکید کنند که جهش تولید رکن اصلی اقتصاد کشورمان باشد اما نباید بی تفاوت به بخش خصوصی و سرمایه های مردمی بود.

اما سوال اساسی اینجا است که علیرغم اتفاقات خوبی که در سال های اخیر به خصوص دولت سیزدهم در استان سمنان رخ داده، چرا همچنان شاهد هستیم که تعاونی ها آنطور که باید و شاید در اقتصاد به خصوص اقتصاد تولید محور استان سهم جدی ندارند و چطور باید تعاونی ها را به حرکت درآورد؟ ایراد از تعاونی ها است یا شرایط کاری آنها نادرست است؟ دولت در استان سمنان چه تاکیدی بر سهم تعاونی ها دارد؟

تعاونی ها به حرکت در می آیند

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به اینکه در در بحث عملیاتی نمودن شعار سال اقدامات خوبی در استان در دست اجرا است که تاکید بر تعاونی ها هم در زمره آنها محسوب می شود، گفت: برای پیشبرد اهداف اقتصادی استان از ظرفیت های مردمی بهره گیری خواهد شد.

استاندار سمنان: اعطای تسهیلات بانکی به تعاونی ها در دستور کار است

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه شرکت های تعاونی و شرکت های توسعه عمران دو هدف گذاری ما در سال جاری برای تحقق شعار سال است، تاکید کرد: تعاونی ها سبب می شوند که به بهترین شکل ممکن از ظرفیت مشارکت مردم بهره گیری کنیم.

وی با بیان اینکه در جلسه شورای توسعه و تعاون استان سمنان که دو هفته قبل در استانداری تشکیل جلسه داد موضوع رونق تعاونی ها به صورت جدی مورد بحث قرار گرفت، افزود: شرکت های توسعه عمران در تمام هشت شهرستان استان راه اندازی می شود.

کلید واژه طلایی شعار سال درگیر مشکلات است | تعاونی داریم اما تعاون خیر!

اعطای تسهیلات به تعاونی ها

استاندار سمنان گفت: به تمام شهرستان های استان که دارای شرکت های توسعه عمران نیستند دستور داده شده که در ظرف سه ماه آتی شرکت های توسعه تعاون را راه اندازی کنند تا بتوانیم از ظرفیت این شرکت های تعاونی و سرمایه های مردمی در بحث تحقق شعار سال بهره گیری کنیم.

هاشمی با بیان اینکه این موضوع به تمام فرمانداران ابلاغ شده است، ابراز کرد: دستگاه های اجرایی استان پروژه های دولتی خود را با اولویت شرکت های توسعه و عمران شهرستان ها، واگذار کنند تا بتوانیم این شرکت ها را هم به حرکت در بیاوریم.

کارشناس اقتصادی: همان کاری که استانداری سمنان در زمینه احیای واحد های راکد انجام می دهد درباره احیای تعاونی های راکد

وی با اشاره به تدوین بسته حمایتی از شرکت های تعاونی و شرکت های توسعه عمرانی در سراسر استان سمنان افزود: در راستای تقویت شرکت های تعاونی و شرکت های توسعه و عمران شهرستان های استان سمنان همچنین اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم به این شرکت ها کمک خوبی داشته باشیم.

توسعه عمران ها حمایت می شوند

استانداری سمنان همچنین در ابلاغیه ای اعلام کرده که شرکت های تعاونی و توسعه و عمران شهرستان ها پیشنهادات خود را در جهت تحقق و عملیاتی نمودن شعار سال، ارائه کنند تا بتوان از پیشنهادات به خصوص در راستای رفع موانع و مشکلات تعاونی ها و شرکت های توسعه تعاون بهره گیری کرد.

شرکت های توسعه تعاون قوی در شهرستان های استان سمنان وجود دارد اما متاسفانه در سال های اخیر ناکام بوده اند برای مثال شهرستان شاهرود بزرگترین شرکت توسعه تعاونی استان سمنان را دارد که در زمینه های مختلفی ورود کرد اما نتوانست آنطور که باید و شاید نقش آفرین باشد اما دلیل این امر چیست؟

کلید واژه طلایی شعار سال درگیر مشکلات است | تعاونی داریم اما تعاون خیر!

مشکل داریم آن هم جدی!

یک کارشناس در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه شرکت های تعاونی و شرکت های توسعه تعاون به لحاظ قانونی بهره خوبی برده اند اما در اداره دارای مشکل هستند و در نتیجه نتوانسته اند از ظرفیت های مردمی بهره بگیرند، گفت: مشکل ما در اداره شرکت های توسعه تعاون و تعاونی ها است شرکت هایی که در اجرای طرح ها به واسطه ضعف های مدیریتی نتوانسته اند به خوبی عمل کنند.

کارشناس اقتصادی: ما تعاونی داریم اما تعاون نداریم. بسیار از تعاونی های استان سمنان به دلیل فقدان فرهنگ تعاون و همدلی و همگرایی در استان حتی تعطیل شده اند

محمد علی رضایی با بیان اینکه سال قبل یک شرکت توسعه عمران در استان سمنان به خرید گل محمدی از باغ شهرداری یکی از شهرهای بزرگ شاهرود ورود کرد تا بتواند گلاب بگیرد این باغ مشتریان بسیاری از جمله شرکت های خصوصی داشت که خریدار گل بودند اما شرکت توسعه عمران به واسطه نام خود، شهرداری را قانع کرد تا گل ها را به آنها بدهد اما به واسطه ضعف مدیریت و عدم توانمندی در ارتباط گیری نه خود از گل ها بهره برد و نه گذاشت که دیگران بهره ببرند و یک ظرفیت خوب از بین رفت.

وی با بیان اینکه در تعاونی ها هم عمدتا همین موضوع را داریم، افزود: اگر ساز و کاری وجود داشته باشد که دولت نظارت ها را بر تعاونی ها انجام و از طرفی هم مردم مجاب شوند که در این زمینه مطالبه گری بسیار تحولات خوبی در استان رخ می دهد برای مثال چند ده شرکت تعاونی در استان وجود دارند که نه مجمع تشکیل می دهند و نه تعیین تکلیف می شوند و در نتیجه در بین زمین و آسمان رها هستند.

احیای تعاونی ها در اولویت باشد

این کارشناس گفت: بهتر است همان کاری که استانداری سمنان در زمینه احیای واحد های راکد انجام می دهد درباره احیای تعاونی های راکد و خروج آنها از دست کسانی که نه کار می کنند و نه می گذارند کسی کار کند، صورت دهد تا بتوانیم تعاونی ها را از این رخوت بیرون بیاوریم به جرات می توان گفت ۷۰ درصد تعاونی های استان به درستی مدیریت نمی شوند و این حیف و میل سرمایه های مردمی است.

رضایی با بیان اینکه چنبره افرادی که خودشان مخل کار تعاونی ها هستند سبب شده تا بسیاری از تعاونی های ما امروز غیرفعال باشد، ابراز کرد: کافی است رسانه ها یا استانداری سمنان از اعضای تعاونی های استان نظرخواهی کند که آیا از روند اداره کارها راضی هستند یا خیر؛ اینجا می توان عمق اشتباهات فاحشی که در تعاونی های استان وجود دارد را دید.

وی با بیان اینکه تعاونی ها ما مصداق استفاده از آدم های اشتباه در موقعیت های درست است، افزود: یک اراده نیاز است که انسان های درست را در جایگاه های درست قرار دهد تا بخش مهمی از مشکلات ما در زمینه تعاونی ها برطرف شود ما امروز نمونه های بسیار خوبی از تعاونی های موفقی داریم تا مدیریت درست آنها را سرپا کرد تعاونی هایی که تا همین چند وقت اخیر حتی بعضاً بدون فعالیت بودند.

کلید واژه طلایی شعار سال درگیر مشکلات است | تعاونی داریم اما تعاون خیر!

نگاه دولت عوض شود

کارشناس اقتصادی دیگری در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه نگاه دولت نسبت به تعاونی ها باید تغییر کند، گفت: تعاونی های بسیار خوبی در استان سمنان وجود دارد که در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی، گردشگری، صنایع دستی و محصولات روستایی و ... فعالیت دارند اما چقدر دولتی ها از خدمات آنها استفاده می کنند؟

رضا اشرفی که خود سابقه حضور در یک تعاونی را نیز دارد، بیان می کند: اگر دولتی ها برای برگزاری سمینارها، برنامه ها، هدیه ها و خدماتی که نیاز دارند از تعاونی های درون استان استفاده کنند بخش بزرگی از بازار محصولات و خدمات برای تعاونی ها ایجاد می شود اما شاهد هستیم که یک اداره کل حتی هدیه هایی که می دهد تولیدات دیگر استان ها است که از تهران خریداری می شود!

یک صاحب نظر مسائل تعاونی ها: برخی تعاونی های استان سمنان به دلیل منیت ها، مشکلات عدم کار جمعی، فقدان فرهنگ تعاون و ... به مشکلات جدی برخورده اند

وی با بیان اینکه موضوع بعد ترویج فرهنگ تعاون است، افزود: ما تعاونی داریم اما تعاون نداریم. بسیار از تعاونی های استان سمنان به دلیل فقدان فرهنگ تعاون و همدلی و همگرایی در استان حتی تعطیل شده اند در صورتی که ظرفیت های خوبی هستند.

تعاون را باید تمرین کرد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ما نیاز داریم تا تعاون را تمرین کنیم، گفت: فقدان فرهنگ کار جمعی به ما ضرر های زیادی زده و کماکان ترجیح می دهیم که کارهایمان را فردی پیش ببریم از سوی دیگر ما نیاز داریم که فرهنگ تعاون در جامعه مان ترویج یابد تا زمانی که مردم اهمیت تعاونی ها را ندانند نمی توانیم بهره ای از بخش تعاون ببریم.

اشرفی با بیان اینکه تعاون متاسفانه به معنای شرکت های ارزان قیمت اما بی کیفیت معنی شده است، افزود: در گذشته مردم وقتی می خواستند کالایی را ارزان تر و کوپنی تهیه کنند می گفتند که مثلا تعاونی مخابرات کوپن پنیر و یا روغن دارد و این نگاه متاسفانه تغییر هم نکرده است در صورتی که تعاونی به معنای به حرکت درآوردن ظرفیت های اقتصادی مردم است پس ما به یک تغییر نگرش هم نیاز داریم.

وی افزود: نکته آخر اینکه برخی تعاونی های استان سمنان به دلیل منیت ها، مشکلات عدم کار جمعی، فقدان فرهنگ تعاون و ... به مشکلات جدی برخورده اند در نتیجه اعتماد به تعاونی ها ضربه بزرگی خورده است پس کار سوم ما باید این باشد که اعتماد خراب شده به تعاونی ها را دوباره باز بیابیم تا بار دیگر شاهد باشیم که تعاونی ها جان بگیرند.

کد خبر: ۲۸۶٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha