۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
توجه به معادن در کرمان منجر به توسعه اقتصادی استان می شود| لزوم توسعه روش های دانش بنیان
استاد دانشگاه کرمان در گفتگو با بازار:

توجه به معادن در کرمان منجر به توسعه اقتصادی استان می شود| لزوم توسعه روش های دانش بنیان

کرمان- کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه کرمان بر لزوم توسعه روشهای دانش بنیان و استفاده از تکنولوژی و علوم جدید برای توسعه معادن کرمان تاکید کرد و گفت: برای توسعه اقتصادی استان ناگزیر هستیم که معادن را

سینا زینلی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: استان کرمان در کنار ذخایر بی نظیر معدنی کشف شده و ذخایر استراتژیک کشف نشده معدنی در پهنه های مختلف از شمال تا جنوب استان دارای طیف بی نظیری از مواد معدنی گوناگون است که اکتشاف و بهره برداری از این معادن می توان به یک تحول اقتصادی بالقوه در استان مبدل و به توسعه تجارت بین المللی کشور منجر شود.

وی عنوان کرد: استفاده از توان معادن برای توسعه استان و کشور با توجه به شرایطی که در کرمان روی داده است بسیار ضروری است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: طی سالهای گذشته تاکید زیادی بر روی توسعه کشاورزی در استان روی داد به طوریکه یک چهارم باغ های کشور در استانی احداث شد که جزو استانهای کم بارش محسوب می شود. همین امر موجب شد به سمت برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی برویم به طوریکه در زمینه فعالیت چاه های غیرمجاز کرمان در صدر استانهای کشور قرار دارد و برداشت منفی آب در استان قابل توجه است.

وی افزود: ۹۰ درصد از آبهای استحصال شده در استان کرمان در بخش کشاورزی استفاده می شود که ۷۰ درصد به دلیل آبیاری سنتی هدر می رود این در حالیست که معادن به آب بسیار کمتری نیاز دارند.

زینلی افزود: استفاده از روشهای نوین و اکتشافات هدفمند و در راستای توسعه اقتصادی استان کرمان می تواند کرمان را به قطب بزرگ اقتصادی کشور تبدیل کند و در این خصوص باید به سمت روشهای دانش بنیان و نیروهای متخصص داخلی حرکت کنیم.

لزوم استفاده از تکنولوژی جدید برای توسعه معادن کرمان

این محقق اقتصادی استان کرمان بر لزوم توسعه اصول دانش بنیان و استفاده از تکنولوژی و علوم جدید برای توسعه معادن استان کرمان تاکید کرد و گفت: با روشهای علمی می توان در کنار اکتشاف و برداشت از معادن مختلف در کرمان ذخایر آبهای زیر زمینی را برای آیندگان حفظ کرد و کرمان را نیز از تک محصولی نجات داد و ریسک اقتصادی و تولید را نیز کاهش داد.

زینلی: استفاده از پتانسیل معادن استان با رعایت اصول زیست محیطی بسیار ارزشمند است و می تواند به افزایش تولید، ایجاد اشتغال و توسعه استان و محرومیت زدایی منجر شود

وی گفت: هم اکنون به دلیل تکیه زیاد به کشاورزی شاهد به خطر افتادن منابع آبی و ذخایر خاکی هستیم و تغییرات اقلیمی نیز خسارت های زیادی به اقتصاد کرمان وارد می کند به همین دلیل استفاده از پتانسیل معادن استان با رعایت اصول زیست محیطی بسیار ارزشمند است و می تواند به افزایش تولید، ایجاد اشتغال و توسعه استان و محرومیت زدایی منجر شود.

این استاد دانشگاه میزان مصرف آب در کرمان را هم اکنون سالانه ۶.۴ میلیارد مترمکعب دانست و گفت: در صورت فعال شدن پتانسیل های معدنی میزان مصرف آب به مراتب کمتر خواهد بود.

وی به وجود ۴۲ ماده معدنی در کرمان اشاره کرد و افزود: مس، سنگ آهن، کرومیت و زغالسنگ در کرمان بیشترین معادن را به خصوص اختصاص داده اند اما در استان معادن استراتژیک و با ارزش مختلفی وجود دارد.

کد خبر: ۲۸۶٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha