۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
آیا هلدینگ تامین اجتماعی بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان سود خواهد داشت؟؟
تحلیل جامع سهام شستا

آیا هلدینگ تامین اجتماعی بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان سود خواهد داشت؟؟

وضعیت سودسازی شستا در سال ۱۴۰۱ رضایت بخش بود؛ اما در ۹ ماهه ۱۴۰۲ زیان را به ثبت رساند که بنظر می آید صورت های مالی یکسال ۱۴۰۲ با کمی کاهش سود همراه باشد.

هادی بهرامی؛ بازار: در زندگی عصر نوین، استفاده از وسایل نقلیه و خودروها گسترش یافته است؛ همواره شاهد تردد خودروها و موتورها به صورت شبانه روز در کوچه و خیابان ها هستیم. به علاوه خطر تصادفات، با رشد روزافزون صنایع مختلف در جای جای کشور، انواع بیماری ها و رخ دادن حوادث غیرمترقبه بسیار در هر کوی و برزن، نیاز به صنعت بیمه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای روز بشر محسوب میشود. با تلاش‌ های شرکت‌ های بیمه، اقتصاد افراد و به طور کلی اقتصاد کشور در جریان حوادث خدشه دار نخواهد شد و همانند سایر صنایع، ورود شرکت های بیمه ای به بورس اوراق بهادار به گردش بیشتر نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک شایانی میکند؛ لذا توجه به تحرکات این صنعت و بررسی سهام شرکت های آن، حائز اهمیت میباشد که در ادامه به تحلیل جامع شرکت بیمه تامین اجتماعی میپردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به خرید سهام شستا کنند.


معرفی شرکت
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به ‌عنوان محوری ‌ترین سازمان بیمه‌ ای کشور و یکی از بزرگ‌ ترین هلدینگ ‌های چند رشته‌ ای بازار سرمایه شناخته میشود. این شرکت در سال ۱۳۹۹ در بخش هلدینگ چندرشته‌ای صنعتی بورس اوراق بهادار درج و عرضه عمومی شد. هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص‌ یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی است. مد نظر باشد که سازمان تامین اجتماعی مالک ۸۵.۷ درصد از شرکت بیمه تامین اجتماعی میباشد و پس از آن، شرکت واسط مالی مهر با مالکیت ۲.۷ درصد در جایگاه دوم به عنوان بزرگ ترین سهامدار عمده قرار دارد.


جایگاه شرکت
شرکت سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی پس از ۳۵ سال فعالیت مستمر، به یکی از شرکت‌ های بزرگ اقتصادی در سطح خاورمیانه تبدیل شده است. این شرکت به ‌واسطه در اختیار داشتن ۱۷۵ شرکت مدیریتی و ۹۰ شرکت غیرمدیریتی و پوشش طیف متنوعی از حوزه‌ های صنعتی شامل نفت، گاز و پتروشیمی، دارویی، معدنی و فلزی، کشت و دامداری، کشتیرانی، سیمانی و ارتباطات در نظام اقتصادی کشور نقش ویژه‌ ای ایفا میکند. ارزش بازار بیمه تامین اجتماعی در بورس، مبلغ ۱۸۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۲۲ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ارزش‌گذاری شستا
ارزش پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) بر اساس صورت وضعیت پرتفوی دوره ۹ ماهه ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۰۱ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان میباشد که ۱۳ شرکت زیر مجموعه را شامل میشود و ارزش پرتفوی غیربورسی آن به مبلغ ۳۳ هزار و ۴۰۴ میلیارد تومان ارزش گذاری شده است که در مجموع به ۲۳۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان میرسد اگر با حقوق صاحبان سهام به مبلغ ۱۷۸ هزار میلیارد تومان جمع کنیم، ارزش ذاتی هر سهم شستا ۲۵۲ تومان برآورد میشود که جالب است بدانید بازدهی قیمت شستا تا ۱۴۴ تومان در یکسال اخیر بوده است. ارزش گذاری، یک مسئله عمیق و گسترده است که با استفاده از مبانی آن میتوان ارزش ذاتی یک دارایی فیزیکی و غیرفیزیکی را جهت سرمایه گذاری برآورد کرد که در این قسمت به گزارش ارزش دارایی ها و ارزش ذاتی سهام هلدینگ تامین اجتماعی پرداختیم.

ارزش ذاتی هر سهم شستا ۲۵۲ تومان برآورد میشود که جالب است بدانید بازدهی قیمت شستا تا ۱۴۴ تومان در یکسال اخیر بوده است. سود خالص تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳۲ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده که افزایش ۵۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.


تجزیه و تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های عملیاتی شرکت در دوره یکساله ۱۴۰۱ به مبلغ ۳۴ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان، هزینه های اداری ۸۵ میلیارد تومان و در نهایت، سود خالص به مبلغ ۳۲ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان میباشد. جمع درآمد ها شرکت ۵۵ درصد، هزینه های اداری ۱ درصد و سود خالص ۵۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است که مبلغ مالیات نیز از ۱۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به صفر رسیده و نشانگر تبادلات مالی دولت و شستا به صورت مستقیم از طریق سهامداری میباشد. جمع درآمد های ۹ ماهه ۱۴۰۲ شرکت نیز به مبلغ ۱۳ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان، هزینه های اداری و عمومی ۲۴۵ میلیارد تومان و سود خالص ۲ هزار و ۶۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که هزینه های اداری ثابت بوده و سود خالص نیز رشد ۵۵ درصدی را نشان میدهد و این یعنی عوامل هزینه ای باعث رقابت یکسان سود خالص و فروش ناخالص شده است. هزینه های اداری طی ۳ سال ۱۰۰ درصد و یکسال ۱ درصد افزایش یافته است که نشان میدهد در مقابل سودسازی عظیم شرکت، دستمزد کم به افراد کمی داده میشود ولی اگر از دید مثبت نگاه کنیم، پی به مدیریت صحیح هزینه های اداری از جنبه افزایشی بودن خواهیم برد. سود خالص شستا نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته اما نسبت به سال ۱۳۹۹ هیچ تغییری نکرده و تنها کاهش سود را جبران نموده است. سودسازی شرکت در وضعیت خوبی قرار دارد و با حفظ این روند صعودی میتواند سود بیشتری در سال ۱۴۰۳ داشته باشد که طبیعتا خرید سهام و موقعیت بنیادی شرکت را جذاب خواهد کرد.

آیا هلدینگ تامین اجتماعی بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان سود خواهد داشت؟؟


نسبت قیمت به درآمد
شستا در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۲۰ تومان سود خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری ۵.۷ کرده است. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲۴۱ تومان، در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۱۹ تومان، در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۳ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰ تومان است که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ منفی ۱ تومان زیان را به ثبت رساند. نسبت قیمت به درآمد امسال نشان میدهد که وضعیت سودسازی تامین اجتماعی کمی نابسامان است و اگر با همین روند پیش برود قطعا با زیان مواجه خواهد شد؛ حتی اگر پرتفوی سرمایه گذاری آن سود بدهد! پس باید منابع مالی و سرمایه گذاری را با حساسیت بیشتری مدیریت کنند و همچنین برخی هزینه های سنگین را نیز با درآمد و سودسازی تطابق داده و کاشه دهند تا سرکت به وضعیت مطلوبی برسد.

نسبت قیمت به درآمد امسال نشان میدهد که وضعیت سودسازی تامین اجتماعی کمی نابسامان است و اگر با همین روند پیش برود قطعا با زیان مواجه خواهد شد. پس باید منابع مالی و سرمایه گذاری را با حساسیت بیشتری مدیریت کنند و همچنین برخی هزینه های سنگین را نیز با درآمد و سودسازی تطابق داده و کاشه دهند تا سرکت به وضعیت مطلوبی برسد.


تحلیل تکنیکال شستا
قیمت سهام شستا در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال رشد بازار با افزایش ۱۱۸ درصدی از محدوده ۶۲ تومان به ۱۳۵ تومان رسید و پس از ایجاد یک پیوت ماژور در همان جا، مجددا ۲۸ درصد کاهش یافت و پس از رشد ۱۲ درصدی در حال حاضر در محدوده ۱۱۰ تومان قرار دارد. قیمت با حفظ حمایت معتبر ۱۰۰ تومان که بعید است از دست برود، میتواند تا اهداف ۱۳۵ و ۲۰۰ تومان رشد کند؛ در غیر اینصورت اگر حمایت ۱۰۰ تومان از دست برود، حمایت معتبر ۸۵ تومان در دسترس خواهد بود. با شکست هر مقاومت یا به عبارتی با عبور از هر سقفی میتوان به اهداف بالاتری برای قیمت در روند صعودی فکر کرد که رسیدن به آنها مستلزم تقاضا، حمایت و جذابیت سهم میباشد. بنظر می آید قیمت همزمان با کاهش اوسیلاتور rsi کاهش یابد و به حمایت ۱۰۰ تومان برسد که با شکل گیری فاز انباشت و نوسانات مثبت میتوان به آغار روند صعودی و نقش حمایت به عنوان سکوی پرتاب امیدوار بود. البته به لحاظ فراکتال های شکل گرفته در گذشته، بازدهی قیمت سهم در رشد های بازار بورس بسیار کم است و با خرید شستا به عنوان تک سهم نمیتوان از افزایش نرخ تورم در امان ماند؛ مگر اینکه پرتفوی مان مختلط بوده و از گزینه های مختلف ارزنده تشکیل شده باشد.

آیا هلدینگ تامین اجتماعی بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان سود خواهد داشت؟؟

قیمت در حال حاضر در محدوده ۱۱۰ تومان قرار دارد و با حفظ حمایت معتبر ۱۰۰ تومان که بعید است از دست برود، میتواند تا اهداف ۱۳۵ و ۲۰۰ تومان رشد کند؛ در غیر اینصورت اگر حمایت ۱۰۰ تومان از دست برود، حمایت معتبر ۸۵ تومان در دسترس خواهد بود.


سخن پایانی
شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یک هلدینگ چند رشته ای و بسیار بزرگ است که در نوسانات شاخص کل و گردش نقدینگی بازار بورس نیز نقش برجسته ای دارد. زیر مجموعه های این سازمان، فعالیت های گسترده ای دارند که در صنعت خودشان و حتی اقتصاد ایران بازیگر مهمی هستند. افزایش فروش، کاهش هزینه ها، امتیازات نا مشهود و مدیریت صحیح از عوامل مهم رشد شرکت میباشند. در حال حاضر با توجه به خلاصه تحلیل های صورت گرفته در این مقاله، وضعیت مالی و بنیادی شستا در سطح خوبی قرار دارد؛ اما سودسازی آن در ۹ ماهه ۱۴۰۲ زیان ده بوده و امید است صورت های مالی یکساله که قرار است به زودی منتشر شود، مثبت و رضایت بخش باشد. با توجه به ارزش ذاتی و اهداف تکنیکالی، ۱۰۰ تومان محدوده بسیار کم ریسک برای خرید و محدوده ۲۰۰ تومان پر ریسک میباشد.

کد خبر: ۲۸۶٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهروند IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      2 0
      ۳ سال با شستا بودم و با ضرر سنگین خروج زدم رفتم سراغ طلای آبشده الحمدلله ضررهای جبران کردم شستا=آشغال