۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
ایران شریک بالقوه اروپا در انرژی است| تلاش غرب برای جدا کردن ایران از روسیه
استاد دانشگاه لودز لهستان در گفتگو با بازار:

ایران شریک بالقوه اروپا در انرژی است| تلاش غرب برای جدا کردن ایران از روسیه

«رابرت چولدا» معتقد است توافق میان ایران و آمریکا، امنیت مسیرهای انرژی و کریدورهای ترانزیتی در خاورمیانه را تضمین نمی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: ویدیویی از «جو بایدن» منتشر شده که به نظر می‌رسد در زمین گلف ضبط شده باشد. بایدن در این ویدیو می‌گوید باید با ایران توافق کنیم و باید پیش از ترامپ اقدام کنیم. این ویدیو انعکاس وسیعی داشته و به عنوان نشانه یک توافق قریب الوقوع با ایران در نظر گرفته شده است.
تحلیلگران بر این باورند که عملیات وعده صادق و پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، جلوه ای از قدرت موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. در آستانه انتخابات امریکا، توافق هسته ای با ایرانِ دارای چنین قدرت موشکی، می تواند برگ برنده زرینی برای بایدن به حساب آید.
از طرفی مهار جمهوری اسلامی و توافق با این کشور از مسیر دیپلماسی، امنیت پایگاه های نظامی امریکا در منطقه غرب آسیا را تضمین کرده و نیروهای نیابتی ایران نیز کنترل خواهند شد. نتیجه دیگر این توافق نیز، تامین امنیت شاهراه‌های انتقال انرژی و کریدورهای ترانزیتی بویژه در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ خواهد بود. این احتمال وجود دارد که به دنبال این توافق، بحران غزه نیز فروکش کرده و به دنبال آن فرآیند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و اعراب مجددا از سر گرفته شود. در نتیجه می توان اذعان داشت همه موارد فوق در راستای منافع ایالات متحده و به طور خاص به نفع بایدن در رقابت انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.
در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با دکتر «رابرت چولدا» استاد دانشگاه لودز لهستان تنظیم نموده که در ادامه می آید.

می‌توان فرض کرد که همزمان آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران را از روسیه دور کنند. تهران فرصت تجدید تماس با غرب را خواهد داشت که می تواند تمایل ایران به همکاری با روسیه را کاهش دهد. البته برای رسیدن به این هدف موانع متعددی وجود دارد. دونالد ترامپ می تواند دوباره رئیس جمهور شود و نمی خواهد به دنبال توافق با ایران باشد. علاوه بر این، ایالات متحده و ایران مسائل بین المللی زیادی دارند که آنها را از هم جدا می کند. خود ایران نیز از عملکرد برجام قبل از خروج ترامپ از آن ناامید است

*اخیرا ویدئویی منتشر شده است که در آن «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مورد رابطه با ایران صحبت می کند. نظر شما در مورد این ویدئو چیست؟
ایالات متحده آمریکا تحت رهبری «جو بایدن» به دنبال دستیابی به توافق با ایران است. این مهم یک موفقیت برای کاخ سفید و عاملی است که شانس «جو بایدن» را برای انتخاب مجدد به ضرر «دونالد ترامپ» افزایش می دهد. می‌توان فرض کرد که همزمان آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران را از روسیه دور کنند. تهران فرصت تجدید تماس با غرب را خواهد داشت که می تواند تمایل ایران به همکاری با روسیه را کاهش دهد. البته برای رسیدن به این هدف موانع متعددی وجود دارد. دونالد ترامپ می تواند دوباره رئیس جمهور شود و نمی خواهد به دنبال توافق با ایران باشد. علاوه بر این، ایالات متحده و ایران مسائل بین المللی زیادی دارند که آنها را از هم جدا می کند. خود ایران نیز از عملکرد برجام قبل از خروج ترامپ از آن ناامید است.


*با توجه به قدرت نظامی ایران که در حمله به اسرائیل مشهود بود، آیا ممکن است بایدن برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران تلاش کند تا بتواند برگ برنده ای در انتخابات 2024 داشته باشد؟
همانطور که قبلاً اشاره کردم – چنین ارزیابی می تواند درست باشد اما چندین مانع وجود دارد. هم آمریکا و هم ایران استدلال های خود را دارند. بدون شک تنش هایی وجود دارد اما اگر ترامپ رئیس جمهور شود، احتمال توافق به صفر می رسد. روسیه همچنین خواهان احیای برجام نیست. به شما یادآوری می کنم که روسیه در سال 2022 به طور ناگهانی احیای توافقنامه را به کما برد و اعلام کرد که تجارت ایران با روسیه باید از تحریم ها معاف شود. این تقاضای غافلگیرکننده در آخرین لحظه مورد قبول آمریکا قرار نگرفت و استدلال کرد این موضوع به برجام مرتبط نیست. چنین اقدامی از سوی روسیه – با اشاره به تنش بین مسکو و غرب - برای ایران و منافع آن مضر بود، زیرا در آن زمان از تمدید توافق جلوگیری کرد که نارضایتی ایران از اقدامات شریک خود به بهترین وجه در سخنان تند بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با انتقاد دیپلماتیک از اقدامات روسیه و اینکه این خواسته‌ها «سازنده» نیستند می توان متوجه شد.

*برخی کارشناسان بر این باورند در صورت امضای قرارداد آمریکا با ایران، بزرگراه های انتقال انرژی و کریدورهای ترانزیتی خلیج فارس و دریای سرخ امن تر خواهند بود. نظر شما چی هست؟
چنین تضمینی وجود ندارد زیرا مسئله حل نشده جاری در یمن همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، اگر جنگ در غزه ادامه یابد یا جنگ دیگری شروع شود، می تواند بار دیگر به افزایش تنش در منطقه و مسدود شدن حمل و نقل در دریای سرخ منجر شود. بدون شک انتقال و صادرات نفت ایران به اروپا برای اروپا مفید خواهد بود. اروپا می خواهد از نظر انرژی از روسیه مستقل شود و ایران یک شریک بالقوه است. به همین دلیل است که روسیه نمی‌خواهد برجام تمدید شود - در این صورت ایران به رقیبی برای روسیه در بازار انرژی (هم نفت و هم بعداً گاز طبیعی) تبدیل می‌شود.از سوی دیگر محدود کردن تنش ها در خاورمیانه، پایان دادن به جنگ در غزه و تجدید روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی، موفقیت دیپلماسی آمریکا خواهد بود و در رقابت های ریاست جمهوری اهمیت خاصی خواهد داشت. با این حال، باید به خاطر داشت که نتیجه انتخابات آمریکا در درجه اول توسط مسائل داخلی تعیین می شود، نه سیاست خارجی. محبوبیت ترامپ به همین دلیل است، زیرا بسیاری از آمریکایی ها از وضعیت داخلی، از جمله افزایش نرخ جرم و جنایت و هجوم میلیون ها مهاجر غیرقانونی به ایالات متحده ناراضی هستند. نه ایران و نه جنگ در اوکراین برای یک آمریکایی معمولی مسائل غالب نیستند.

کد خبر: ۲۸۵٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      2 2
      هیچ کشوری در دنیا از روسیه منفعت نبرده است پس از جدا شدن کشورهای ملحق شده و بلوک شرق به روسیه و سپس دشمنی آنها با روسیه و حداقل داشتن روابط تیره با روسیه همگی نماینگر اين ادعاست که روسیه بی فایده و غیر قابل اتکا است حال چرا ایران از روسیه دست بردار نیست و فکر می کند روسیه ناجی ایران خواهد بود سخت در اشتباه هستند و روزی هم چوب اين اتحاد و اعتماد را خواهند خورد که آن موقع دیگر خیلی دیر شده است
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 1
      ازهیشگی نمیشه سردراورد همه دنبال منفعت خودشونن عجب دنیایی فقط منفعتش مهمه
      • امین ساجدیانی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
        0 0
        سلام خدمت همه دوستان عزیز.به فرموده معظم له ما باید هم غرب رو داشته باشیم وهم شرق را.ودنبال منافع خودمون باشیم.واز نظر من باید با جنگ ونا امنی در منطقه وهرازچندگاهی با پرتاب کردن چندتا موشک وپهپاد مثل عملیات وعده صادق خودی نشان بدیم که غرب بترسد وبه دنبال رابطه با ایران عزیز ماباشد.وما هم باید در درون همگی اتحاد داشته باشیم که دشمن ناامید بشه وهمچنان گروهای نیابتی خودمون را باید هواشونو بیشتراز قبل داشته باشیم .مطمئن باشد اگر به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب ایمان داشته باشم خیلی زود شاهدسربلندی ایران خواهیم بود وغرب به التماس میوفته.اثار عملیات وعده صادق را دشمنان ما بهتر ازدوستان ما متوجه شدن.به امید ایران سربلند در جهان
    • قاسم IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 1
      ایران باید در تمامی روابط با کشورها منافع خود را در نظر بگیرد خواه با کشور های غربی باشد خواه با روسبه
    • سیدعلی تکمیلی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 1
      بسمه تعالی باسلام بنظر می‌رسد ایران نباید به روسیه اعتماد کند چون تاکنون ثابت شده روسیه با کشورها پیمان دوستی می‌بندد آنهاراتالب چاه عمیق همراهی میکند لب چاه که رسید آنها را بداخل چاه هل میدهد خودش برمیگردد میرود دنبال منافعش امید است اعتماد نشود
    • حمید . علی همدانی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      در هر حال ما روابطمان را با هیچ کشوری ۶دشه دار نخواهیم کرد . این دیپلماتیک ناقص غرب است که فکر میکنند ما برای همکاریهای غرب با خودمان دست پاچه هستیم خیر ما به قول ایه الله رفسنجانی در صورت به نهایت رسیدن با تحریمها دربخای صادرات و واردات را به روی تمامی غربیها خواهیم بست و .همین تولیدات مواد غذایی و صنعت در کشور ما را بس است . تنگه هم که از آگ ما است وووو. ... یاعلی مدد