۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
دومینوی ورشکستگی کشاورزان در جنوب کرمان
این بار قیمت گوجه افت کرد

دومینوی ورشکستگی کشاورزان در جنوب کرمان

کرمان - دلالان با حضور در مزارع جنوب کرمان بستری مناسب را برای ثروت اندوزی و غارت دست مزد کشاورزان فراهم دیده اند و مسئولان نیز نظاره گر هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، تنها چند روز از افت شدید قیمت خیار در جنوب کرمان می گذرد، اوضاع در مزارع خیار به جایی رسید که کشاورزان این محصول را بعد از برداشت در خیابان و رو بروی فرمانداری رودبار بر زمین ریختند و با ماشین از روی آن ها رد شدند.

دلیل افت شدید قیمت این محصول خودداری عراق از واردات محصول خیار بود و در نتیجه قیمت هر کیلو محصول به ۲۰۰ تومان رسید در حالیکه هزینه کشت این محصول برای هر کیلو حداقل ۱۵۰۰ تومان بود.

به این دلیل کشاورزان بوته های خیار را خوراک دامها کردند، عملا هزینه برداشت و بسته بندی محصول بسیار بیشتر از قیمتی شده بود که دلالان محصول را خریداری می کردند، با وجود بارها درخواست کشاورزان اما مسئولان فقط سکوت کردند، هر چند دو محموله خیار به عمان صادر شد اما هیچ گاه نتوانست افت شدید قیمت محصول را جبران کند.

هنوز کشاورزان مشکلات ناشی از برداشت خیار را فراموش نکرده اند که حالا خبرها از افت شدید قیمت در هرمزگان حکایت دارد، این در حالیست که برداشت گوجه فرنگی در جنوب استان کرمان نیز آغاز شده است.

با گرم شدن نسبی دمای هوا حالا نوبرانه های گوجه فرنگی در مزارع شهرستانهای جیرفت، عنبرآباد، رودبار، قلعه گنج، فاریاب، کهنوج و منوجان وارد بازار شده است.

خبرهای نگران کننده از حضور دلالان در مزارع جنوب کرمان

قیمت هر کیلو گوجه تا یک ماه قبل در شهر کرمان به ۱۲ هزار تومان هم رسید اما هم اکنون گوجه بین ۵ تا ۶ هزار تومان در کرمان فروش می رود و به دست مصرف کننده می رود در همین حال خبرها از مزارع جنوب کرمان نگران کننده است.

قیمت هر کیلو گوجه به زیر هزار تومان رسیده است و چون این محصول به سرعت خراب می شود دلالان با حضور در مزارع با قیمت های اندک در حال خرید محصول هستند.

کشاورزان باز هم با تماس های مکرر با خبرگزاری ها و رسانه ها از آن ها می خواهند مشکلاتشان را به مسئولان منتقل کنند اما گویا گوش شنوایی نیست و دومینوی افت شدید قیمت محصولات کشاورزی ادامه دارد.

این در حالیست که بعد از ایام نوروز برداشت پیاز نیز آغاز می شود و با توجه به اینکه این محصول به صورت همزمان در استانهای بوشهر، خوزستان، فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برداشت می شود افت قیمت این محصول نیز دور از انتظار نیست.

این در حالیست طی سالهای اخیر مشکلات ناشی از کاهش قیمت محصول به صورت محسوس کاهش یافته بود اما در سال جاری مجدد مشکلات کشاورزان به دلیل دلال بازی ها، عدم بازاریابی، عدم رعایت الگوی کشت و البته این بار کرونا افزایش یافته است.

تاثیر کرونا روی بازار گوجه

یکی از بازارهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی جنوب کرمان کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، افغانستان، پاکستان و عراق است که شیوع کرونا در کشور حالا صادرات محصولات کشاورزی نیز زیر سایه کرونا سخت تر از قبل شده است.

مشتری های کشورهای همسایه ترجیح می دهند با قیمت های بیشتر محصولات کشورهای دور دست را خریداری کنند و گوجه های کشاورزان روی دست آن ها مانده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خصوص کشت گوجه در جنوب کرمان گفت: طبق برنامه‌ریزی کشوری و شرایط آب و هوایی، گوجه بهاره سهم جنوب کرمان است.

فرامرز رستگاری افزود: طبق برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، استان‌های بوشهر و هرمزگان وظیفه تولید زمستانه گوجه کشور را با توجه به شرایط آب و هوایی بر عهده دارند و پس از برداشت گوجه در این استان‌ها، جنوب کرمان در فصل بهار گوجه کشور را تامین می‌کند.

جنوب کرمان یکی از بزرگترین پهنه های کشاورزی برای تولید گوجه است

وی گفت: کشت گوجه بهاره در جنوب کرمان انجام شده و اسفند ماه در شهرستانهای مختلف و به تدریج برداشت محصول آغاز و تا اوایل تابستان ادامه می یابد.

رستگاری کاشت عمده محصول گوجه‌فرنگی منطقه جنوب کرمان را کشت بهاره برشمرد و گفت: این کشت هم اکنون شروع شده و تا اواخر دی‌ماه ادامه دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی این سازمان ۱۲ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به کشت گوجه فرنگی اختصاص می‌یابد که طبق برآورد کارشناسان، از این میزان ۴۵۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی تولید می‌شود.

سعید برخوری افزود: برداشت گوجه در منطقه جنوب کرمان از اسفند به ترتیب از شهرستان‌های قلعه‌گنج، کهنوج، رودبار جنوب، عنبرآباد و جیرفت تا ۱۰ خردادماه انجام می‌شود.

وی پیک برداشت محصول گوجه فرنگی جنوب کرمان را ۲۵ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه برشمرد و گفت: ۵۰ درصد گوجه جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب کشت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به افزایش هزینه‌های کشت محصول گوجه فرنگی اشاره کرد و گفت: سال گذشته قیمت هر کیلو گوجه فرنگی هزار و ۲۰۰ تومان بوده که با توجه به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده هر کیلو برای کشاورز به طور میانگین یکهزار و ۴۰۰ تا یکهزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: جنوب کرمان از اسفند تا اواخر خردادماه تامین کننده گوجه کشور است و در شرایط فعلی هیچ نقشی در افزایش یا کاهش قیمت گوجه فرنگی ندارد.

هزینه های تولید افزایش و قیمت محصول کاهش یافته است

محمد اقبال نژاد یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که در گفتگو با بازار می گوید: آنچه که این روزها در جنوب کرمان می گذرد نگران کننده است محصولات کشاورزان یکی پس از دیگری برداشت می شوند و همزمان افت قیمت شدید روی می دهد.

وی بیان کرد: هزینه های تولید محصول در سال جاری به شدت افزایش داشته است و سم و کود را به سختی می شود تهیه کرد چون مجوز واردات سم و کود از چین و هند داده نشده است و سم کود موجود در کشور نیز جوابگو نیست به همین دلیل باید با قیمتهای سرسام آور سم و کود و بذر را خریداری کنیم.

مسئولان دستگاه های نظارتی با دلالان برخورد کنند

وی افزود: در چنین شرایطی وقت برداشت به یکباره عده ای دلال غیر بومی وارد می شوند و در نهایت محصول را با قیمت بسیار اندک خریداری می کنند.

احمد کسمایی پور یکی دیگر از کشاورزان است و به خبرنگار بازار می گوید: هنوز برداشت محصول در اکثر شهرستان های کرمان شروع نشده و در چنین شرایطی و عرضه به بازار محدود است و نباید قیمت گوجه افت کند.

وی گفت: چگونه ممکن است یک دلال محصول را ۲۰۰ تومان خریداری کند و ۷ هزار تومان ۲۰۰ کیلومتر دور تر بفروشد و کسی هم چیزی نگوید.

این کشاورز از دستگاههای نظارتی خواست به وضعیت افت قیمتها در جنوب کرمان ورود کنند و اجازه ندهند عده ای دلال دسترنج کشاورزان را به یغما ببرند.

کد خبر: ۶٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اکبر US ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      0 0
      تا زمانی که حکومت و شهر دار دست فروشی را سخت میکنند ندانسته و نفهمیده اتش به جان و مال و زندگی مردم میزنند اگر جلو دست فروشان گرفته نشود انها با چهار چرخشان در کوچه و بازار باعث فروش محصولات کشاورزان می شوند و لا اقل هم فروش بیشتر میشود و هم دلال چند در صدی کمتر می شود
    • امان الله خالقپور از رودبار جنوب IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      0 0
      رودبارجنوبی که کارشناسان کشاورزی اش فقط پشت میز نشینن وخبر از کشاورز و زمین وخاک و....بذر و سم وقیمت نوع کشت کشاورز بیچاره را ندارد وهیچ همکاری نمی کنند واگر یهمیه ای از کود وبذر هم از صندوق بیت المال به کشاورز ان خرده پا اختصاص داده شده سر از فروشگاه های آزاد و پارتی داران وسرداران وحاجی ها در می آورند پابان داستان هم مشخص است کشاورز خرده پا فقط باید این زیر له شود