۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
۲ سال انتظار برای تحویل خودروهای ام. جی/ قیمت بازار آزاد خودروساز را وسوسه کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

۲ سال انتظار برای تحویل خودروهای ام. جی/ قیمت بازار آزاد خودروساز را وسوسه کرد

تبریز- ثبت نام کنندگان خودروی ام. جی از گروه صنعت خودرو آذربایجان دو سال است که منتظر تحویل خودروهای خود هستند و این در حالی است که طی روزهای اخیر با ضرب العجل استاندار آذربایجان شرقی، پیگیری ها برای تحویل خودرو به مشتریان افزایش یافته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گروه صنعت خودرو آذربایجان با نام تجاری AZVICO در سال ۲۰۱۶  و با همکاری کمپانی سایک موتور چین نسبت به تولید و فروش خودروهای سواری MG برای اولین بار در ایران اقدام کرد که با توجه به کیفیت خوب این خودروها، با استقبال مشتریان نیز مواجه شد.

با این حال از دو سال گذشته مشکلات این خودروساز آغاز شد و تعداد زیادی از مشتریان پس از پرداخت مبالغ پیش پرداخت اولیه و متحمل شدن زیان های سنگین، هم اکنون پس از دو سال همچنان موفق به تحویل گرفتن خودروی سفارشی خود نشده اند.

مسئولان شرکت آذیکو مشکلات در زمینه واردات قطعات خودرو و تحریم ها را عامل این تاخیر در تحویل عنوان کرده اند، با این حال بسیاری معتقدند که تفاوت قیمت پیش فروش به مشتریان با قیمت بازار آزاد باعث وسوسه شرکت صنعت خودرو آذربایجان شده است.

در نهایت این تاخیرهای به وجود آمده باعث شد تا مشتریان زیان دیده این شرکت، در مقاطع مختلف حتی تا برگزاری تجمع نیز پیش بروند و اخیرا این اعتراضات با واکنش استاندار آذربایجان شرقی نیز مواجه شد تا ثبت نام کنندگان خودروهای ام جی کمی نسبت به آینده و تحویل گرفتن خودروی شان امیدوار تر شوند.

۵۰ میلیون پرداختی و ۲ سال بلاتکلیفی
یکی از ثبت نام کنندگان خودروی ام جی در شرکت آذیکو به خبرنگار بازار می گوید: مسئولان شرکت آذیکو صنعت خودرو آذربایجان طی این مدت بارها و بارها از ما مهلت خواسته اند تا به تعهدات خود عمل کنند اما تا امروز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است. در زمان ثبت نام با قیمت قطعی با ما قرارداد بسته شده است اما اکنون از تحویل خودرو سرباز زده می شود و کسی هم به فکر احقاق حقوق ثبت نام کنندگان نیست.

رضا ادامه می دهد: برای چندمین بار است که مقابل شرکت تجمع کرده ایم و ثبت نام کنندگان حتی مجبور شده اند از شهرهای مختلف مثل شیراز و اصفهان برای احقاق حقوق و اعتراض به محل شرکت مراجعه کنند که متاسفانه این اعتراضات تا کنون نتیجه ای نداشته است.

وی می گوید: ۵۰ میلیون تومان در زمان ثبت نام به طور نقدی به حساب شرکت واگذار کردیم و شرکت متعهد شد تا در نهایت خودرو ثبت نامی را با قیمت ۸۸ میلیون تومان تحویل دهد که امروز دو سال است این اتفاق نیافتاده و ثبت نام کنندگان متحمل ضرر و زیان مالی شدیدی شده اند.

قیمت تمام خودروها در این دو سال چندین برابر شده است
یکی دیگر از ثبت نام کنندگان خودروی ام جی در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: ۵۰ میلیون تومان پول به شرکت پرداخت کرده ایم ولی در این دو سال خبری از خودروها نشده است.

وی با بیان اینکه قیمت بازار آزاد خودروساز را وسوسه کرده است، ادامه می دهد: باید مسئولان نظارتی و همچنین مدیران وزارت صمت به موضوع ورود کنند.

این شهروند اردبیلی که برای پیگیری حق و حقوق خود به تبریز آمده است ادامه می دهد: قیمت تمام خودروها در این دو سال چندین برابر شده است و اگر آن زمان ۵۰ میلیون تومان را برای خرید خودروی دیگری پرداخت می کردیم وضعیت ما اکنون بهتر بود.

اظهارات عجیب و جالب توجه مدیران شرکت خودروساز
حبیب امین زاده، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص با بیان اینکه به طور جدی پیگیر احقاق حقوق ثبت نام کنندگان خودروهای شرکت آذیکو هستیم، می گوید: در حال حاضر حدود ۱۸۰ دستگاه خودروی ام جی در حال آماده سازی نهایی برای تحویل مشتریان و ثبت نام کنندگان است. از طرف دیگر نیز طی سال جاری تا به امروز بیش از ۷۴۰ دستگاه خودروی سواری ام جی تحویل ثبت نام کنندگان شده است.

وی ادامه می دهد: با این وجود در پی گیری هایی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از مدیران مجموعه خودروسازی آذیکو طبق اظهارات آن ها مشخص شد که توان تولید بیشتر و عمل تعهدات خود را با توجه به دلایل و شرایط خاص موجود ندارند و بر این اساس آماده هستند تا اگر کسی تمایل داشته باشد، انصراف داده و اصل پول خود را به همراه بهره مورد نظر دریافت کند، یا اینکه تحویل خودروی جایگزین مشخص شده را قبول کند.

امین زاده اضافه می کند: حکم اولیه اداره کل تعزیرات حکومتی استان در این باره، هفدهم خرداد ماه امسال داده شده است و مسوولان شرکت یاد شده تحویل دو نوع خودروی جایگزین را به ثبت نام کنندگان تعهد کرده اند تا در ماه جاری تحویل دهند. در خصوص مانده قیمت تمام شده خودروهای ثبت نامی نیز دادگاه حکم آنها را تعیین کرده است و باید همه به رای دادگاه و قانون تمکین کنند.

مهلت ۱۰ روزه استاندار برای تعیین تکلیف نهایی
محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی که پیش از این در  طول ماه های اخیر تاکید ویژه ای روی صنعت خودروسازی و تبدیل آذربایجان شرقی به یکی از قطب های اصلی خودروسازی در کشور داشت، نسبت به اعتراضات در خصوص تاخیر طولانی مدت در تحویل خودروهای متعهد شده شرکت آذیکو می گوید: با توجه به سیاست های کلان اقتصادی در استان، باید تاکید و توجه ویژه ای به حل مشکلات صنعت خودروسازی در آذربایجان شرقی داشته باشیم و حل و فصل مسائل به وجود آمده در عمل به تعهدات شرکت آذیکو از جمله این موارد است.

وی با انتقاد از عدم تحقق وعده‌های شرکت صنعت خودرو آذربایجان مبنی بر ضرورت تسریع در انجام تعهدات در برابر مشتریان، تأکید می کند و ادامه می دهد: ۱۰ روز به شرکت مهلت داده ایم تا موضوع را نهایی و تکلیف ثبت نام کنندگان خودروهای ام. جی را مشخص کنند.

پورمحمدی می گوید: به ثبت نام کنندگان خودروهای شرکت صنعت خودرو آذربایجان اطمینان می دهیم که پی گیر مطالبات و حق و حقوق آن ها تا حصول نتیجه نهایی خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد تا بیش از این دچار ضرر و زیان شوند.

البته هشتم مرداد ماه نیز معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، ضرورت حل مشکلات خریداران و انجام تعهدات شرکت صنعت خودرو آذربایجان را در نامه‌ای به مدیرعامل این شرکت تذکر داده بود که متاسفانه تا به امروز نتیجه ای از این تذکر حاصل نشده است.

 ۱۰ روز به این شرکت مهلت داده شده تا نسبت به تعیین تکلیف مشتریان اقدام و نتیجه را به استانداری منعکس کند. امیدواریم بعداز دو سال انتظار بالاخره این خودروها تحویل مشتریان شود.

کد خبر: ۳۹٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • RMN IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      3 0
      قصد شرکت آذرباییجان خودرو از ابتدای کار ... بوده است به دلیل اینکه بدون مجوز اقدام به پیش فروش کرده و از طرف دیگر زمانیکه تحویل 100 روزه برای خودرو در نظر گرفته میشود به طور منطقی باید قطعات داخل کارخانه موجود باشندزیرا حمل تجهیزات بسیار زمان بر میباشد. از طرف دیگر زمان تحویل ماشین ها قبل از تاریخ شروع تحریم در ایران میباشد واقعا باید برای وزارت مربوطه اظهار تاسف کرد که اجازه میدهند به این راحتی از مردم دزدی شود در حال حاضر دو راه پیش رو مشتریان بیچاره قرار دارد : 1- پولشان را با سود پس بگیرند که بسیار ضرر کرده اند و شرکت آذویکو به سود خود رسیده است که با پول مردم کار کرده است و حالا میخواهد یک پول بی ارزش به آنها تحویل دهد 2- ماشین جایگزین 700 میلیون تومانی تحویل بگیریم که باید 650 میلیون تومان پرداخت کنیم که افرادی مانند بنده نه توان پرداخت چنین پولی را داریم و نه قیمت ماشین را در بازار میدانیم، در این صورت نیز تماما به سود شرکت آذویکو میباشد که افزایش قیمت به وجود آمده در این دو سال را از خریدار میگیرد و ماشین به قیمت روز تحویل میدهد در صورتیکه ماشین ما دو سال پیش میبایست تحویل میشد