۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
هزینه برق هر بیت کوین ۲۰۸ میلیون تومان/ سپرده گذاری در بانک سودده‌تر از استخراج رمز ارز
۱۱۰۰ مرکز غیر مجاز استخراج بیت کوین در کشور شناسایی شد

هزینه برق هر بیت کوین ۲۰۸ میلیون تومان/ سپرده گذاری در بانک سودده‌تر از استخراج رمز ارز

هزینه برق مصرفی برای تولید هر بیت کوین حدود ۲۰۸ میلیون تومان و سرمایه اولیه لازم برای ایجاد یک مزرعه استخراج رمز ارز حدود ۴ میلیارد تومان برای سرمایه گذاران این صنعت آب می خورد این در حالی است که قیمت روز این ارز در حال حاضر حدود ۲۵۸ میلیون تومان است.

بازار؛ گروه انرژی: هزینه برق تولید هر بیت کوین ۲۰۸ میلیون تومان برای فعالان این صنعت آب می‌خورد. بر اساس آنچه اعلام شده، فعالان این صنعت  باید برق مصرفی خود را به نرخ صادراتی یعنی حدود ۹۶۵ تومان پرداخت کند در حالی که بهای برقی صنعتی زیر ۱۵۰ تومان است. فعالان این صنعت از جذاب نبودن سرمایه گذاری در این صنعت می‌گویند و معتقدند حتی سود سپرده‌گذاری در بانک چندین برابر سود راه اندازی مزارع رمز ارز است. البته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق این ادعا را قبول نداشته و به بازار می‌گوید که در حدود ۱۴ مرکز ۳۰۰ مگاوات انشعاب در بخش بیت کوین فروخته شده که عمدتا در مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی بوده است. این حجم از تقاضا نشان دهنده سودده بودن سرمایه گذاری در این صنعت است.

از آبان سال گذشته تا اول خرداد امسال ۱۱۰۰ درخواست برای صدور مجوز ثبت شده و ۸۵۰ مجوز تاسیس هم صادر شده است. از این تعداد ۱۵ متقاضی درخواست صدور انشعاب به وزارت نیرو ارائه داده و از این تعداد هم تنها ۲ درخواست کننده پروانه بهره برداری دریافت کرده‌اند

کاهش سرمایه‌گذاری با وجود رشد قیمت‌ها
 آمارها نشان می‌دهد جذابیت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در نیمه نخست سال جاری میلادی تحت تاثیر شیوع کرونا، گوی سبقت را از فلزات گرانبها چون طلا، نقره و پلاتین ربوده است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد بهای بیت کوین در در روزهای پایانی اسفند به ۴۹۳۶ دلار هم رسیده بود. در حالیکه که تنها ۴.۵ ماه از مدت سپری شده بهای هر بیت کوین با رشد بیش از دو برابر به ۱۱ هزار و ۲۲۶ دلار افزایش یافته است. با وجود این رشد اما فعالان این صنعت از غیر اقتصادی بودن این ارز دیجیتال در ایران می‌گویند. به گفته آنها ایجاد یک مزرعه با ۱۰۰ دستگاه به چیزی حدود ۴ میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز دارد در حالیکه به دلیل قیمت بالای برق میزان سود آن ماهانه حدود ۵۰ میلیون تومان است. با این اوصاف سپرده گذاری در بانک سود بیشتری را خواهد داشت. اما غیر جذاب بودن تولید رمز ارز در ایران را وزارت صنعت هم به نوعی تایید می‌کند. بر اساس آماری که اعلام شده از آبان سال گذشته تا اول خرداد امسال ۱۱۰۰ درخواست برای صدور مجوز ثبت شده و ۸۵۰ مجوز تاسیس هم صادر شده است. از این تعداد ۱۵ متقاضی درخواست صدور انشعاب به وزارت نیرو ارائه داده و از این تعداد هم تنها ۲ درخواست کننده پروانه بهره برداری دریافت کرده‌اند.

بهای بیت کوین در در روزهای پایانی اسفند به ۴۹۳۶ دلار هم رسیده بود. در حالیکه که تنها ۴.۵ ماه از مدت سپری شده بهای هر بیت کوین با رشد بیش از دو برابر به ۱۱ هزار و ۲۲۶ دلار افزایش یافته است

۵۰ میلیون سود به ازای ۴ میلیارد سرمایه گذاری 
برای تولید یک بیت کوین در ماه به ۱۰۰ ماینر به روز نیاز است. اگر قیمت متوسط هر دستگاه را ۳۵ میلیون تومان در نظر بگیریم برای راه اندازی یک مزرعه در ابتدا باید ۳.۵ میلیارد تومان برای خرید ماینرها و معادن ۱۵ درصد این رقم یعنی حدود ۴۰۰ میلیون تومان هم برای زیرساخت‌های لازم در این صنعت هزینه کرد. جدای از این به دلیل مصرف بالای برق ماینرها،  تولید یک بیت کوین در ماه چیزی حدود ۲۰۸ میلیون تومان هزینه برق برای شما می‌تراشد.

 بیت کوینی که سایت رسمی ‌اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت آن را ۱۱ هزار و ۲۲۸ دلار اعلام کرده است. با احتساب دلار ۲۳ هزار تومانی می‌تواند درآمد حاصل از تولید هر عدد بیت کوین را حدود ۲۵۸ میلیون دانست که در صورت کسر هزینه برق آن تنها ۵۰ میلیون تومان برای شما سود خواهد داشت. این درحالی است که سود سپرده گذاری این حجم از سرمایه در بانک(با فرض سود ۱۵ درصدی) حدود ۵۸۵ میلیون تومان یعنی ۱۰ برابر سود این صنعت است. البته اگر این میزان سرمایه وارد بازارهای همچون سکه و ارز و بورس شود به طور قطع شرایط بهتر هم خواهد بود و سود نجومی ‌را نصیب سرمایه گذاران خود می‌کند.

برای تولید یک بیت کوین در ماه به ۱۰۰ ماینر به روز نیاز است. اگر قیمت متوسط هر دستگاه را ۳۵ میلیون تومان در نظر بگیریم برای راه اندازی یک مزرعه در ابتدا باید ۳.۵ میلیارد تومان برای خرید ماینرها و معادن ۱۵ درصد این رقم یعنی حدود ۴۰۰ میلیون تومان هم برای زیرساخت‌های لازم در این صنعت هزینه کرد. جدای از این به دلیل مصرف بالای برق ماینرها،  تولید یک بیت کوین در ماه چیزی حدود ۲۰۸ میلیون تومان هزینه برق برای شما می‌تراشد

شناسایی ۱۱۰۰ مرکز غیر مجاز استخراج بیت کوین
البته گفته می‌شود که اداره برق هنوز سازوکار مشخصی برای شناسایی مزارع بیت‌کوین ندارد و حالا مزارع را تنها با مصرف عجیب ‌و غریب و غیرمتعارف برق و سرکشی به محل استفاده برق تشخیص می‌دهند. در همین رابطه وزارت نیرو و دولت اعلام کرده‌اند که مردم با «سوت زنی» مزارع غیرمجاز استخراج رمز ارز را در کشور به اطلاع دستگاه‌های ذیربط برسانند. با این وجود سخنگوی صنعت برق مدعی است که تا کنون  ۱۱۰۰ مرکز استخراج غیر مجاز بیت کوین شناسایی و با آنها برخورد شده است.  

تا کنون  ۱۱۰۰ مرکز استخراج غیر مجاز بیت کوین شناسایی و با آنها برخورد شده است

قیمت برق مزارع بیت کوین چطور محاسبه می‌شود
بر اساس مصوبه وزارت نیرو بهای برق مزارع تولید رمز ارز در ۴ ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور دوبرابر قیمت برق صادراتی یعنی حدود ۱۹۳۰ تومان در و ۸ ماه دیگر سال نصف بهای برق صادراتی  یعنی حدود ۴۸۰ تومان محاسبه می‌شود. این درحالی است تعرفه برق پرداختی سایر صنایع در ایران حدود ۱۴۵ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است. «امید علوی» عضو هیئت رئیسه کارگروه ماینینگ در انجمن بلاک‌چین ایران، این شیوه محاسبه بهای برق را به معنای مرگ صنعت ماینینگ در ایران می‌داند. به گفته‌ او،  تجهیزات این صنعت باید به صورت مدام  به روز شوند. اما مدل قانون گذاری وزارت نیرو موجب شده که فعالان این صنعت در این ۴ ماه دستگاه‌های خود را خاموش نگه دارند. این فعال در صنعت ماینینگ ادامه می‌دهد: ماینینگ هم یک صنعت است و باید بهای برق مصرفی آن همانند سایر صنایع فعال در کشور محاسبه شود.

بر اساس مصوبه وزارت نیرو بهای برق مزارع تولید رمز ارز در ۴ ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور دوبرابر قیمت برق صادراتی یعنی حدود ۱۹۳۰ تومان در و ۸ ماه دیگر سال نصف بهای برق صادراتی  یعنی حدود ۴۸۰ تومان محاسبه می‌شود. این درحالی است تعرفه برق پرداختی سایر صنایع در ایران حدود ۱۴۵ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است

داستان تولید بیت کوین در مساجد چیست؟
تولید بیت کوین در مزارع و مساجد اما از دیگر ادعاهای مطرح شده توسط برخی از مسئولین است که فعالین این صنعت آن ارا رد می‌کنند. علوی  عضو هیئت رئیسه کارگروه ماینینگ در انجمن بلاک‌چین ایران،  در اینباره می‌گوید : داستان تولید بیت کویت در مساجد از عکس سوله ای در یزد که پنجره‌های آن شبیه مسجد بود، شروع شد. در این سوله حدود ۲۰۰ دستگاه روشن بوده که مصرف برق حدود ۴۰۰ کیلووات برق مصرف می‌کرده است. کدام مسجد کشش مصرف این حجم از برق را دارد. اما انشعاب‌های خانگی از دیگر بخش‌هایی که احتمال تولید رمز ارز در آن وجود دارد که آن هم توسط فعالین این صنعت رد می‌شود. به گفته علوی، انشعاب‌های خانگی و سیم‌کشی‌های منازل کشش دستگاه‌های ماینر را ندارد.  

کد خبر: ۳۳٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مژگان IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      13 31
      با سلام ،نه توهین میکنم نه تشویق هر کسی دوس داره سرمایشو به باد بده ثبت نام کنه
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      با سلام کوچه نهم ،خیابان رجایی ،روب روی سپه شهر ،بعد از خیابان استخر این کوچه به علت قرار گرفتن زیر دکل فشار قوی برق ،کنتور برق ندارند و از برق امام بی حساب کتاب استفاده نامتعارف میکنند ،بیشتر اهالی این کوچه چند دستگاه ماینر خریداری کرده و از برق رایگان بیت کوئین استخراج میکنند ...
    • زهرا IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 0
      به ۵ میلیارد تومن، بانک حدکثر ۷۰ میلیون تومن سود می دهند و نه ۵۰۰ میلیون تومن.