۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
تاثیر رکود ساخت و ساز بر روند نزولی استفاده از سنگ های ساختمانی| تنها ۷ درصد تولیدات سنگ صادر می شود
رئیس انجمن سنگ در پاسخ به «بازار» مطرح کرد

تاثیر رکود ساخت و ساز بر روند نزولی استفاده از سنگ های ساختمانی| تنها ۷ درصد تولیدات سنگ صادر می شود

شکوری، رئیس انجمن سنگ با بیان اینکه برای سنگ های ساختمانی جایگزین‌های زیادی وجود دارد و در آینده تقاضا برای آن کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت گفت: ترکیه سهم ایران از بازار سنگ کشورهای همسایه را گرفت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بهرام شکوری رئیس انجمن سنگ ایران در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید با توجه به رکود ساخت و ساز آیا تولید سنگ های ساختمانی نیز افت داشته است؟ آیا این رکود حاکم بر بازار مسکن موجب تعطیلی کارگاه های تولید سنگ شده است؟ گفت: نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که اگر می خواهیم صنعت سنگ توسعه پیدا کند باید نگاه خود را به بازارهای صادراتی معطوف کنیم. سهم دنیا از سنگ های تزئینی ۲ درصد است. پس اگر ما ۲ درصد از ذخایر را در چرخه تولید قرار دهیم باید همانند چین سالانه ۵۰ میلیون تولید سنگ داشته باشیم در حالیکه میزان تولید در بهترین حالت به ۳۰ میلیون تن آنهم با ۵۰ درصد ظرفیت می رسد.

باید صادرات و ارزآوری خود را به ۵ میلیارد دلار در حوزه صادرات سنگ برسانیم در حالیکه در حال حاضر تنها ۱۷۴ میلیون دلار صادرات سنگ داشته ایم

او ادامه داد: باید صادرات و ارزآوری خود را به ۵ میلیارد دلار در حوزه صادرات سنگ برسانیم در حالیکه در حال حاضر تنها ۱۷۴ میلیون دلار صادرات سنگ داشته ایم. پس تاکید می کنم حالا که برای سنگ های ساختمانی جایگزین‌های زیادی وجود دارد و در آینده تقاضا برای آن کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت باید به سمت صادرات سنگ حرکت کنیم و اگر اینطور نشود قطعا محکوم به فنا خواهیم بود.

شکوری با تاکید بر اینکه می توانیم ۳.۵ میلیون متر سنگ تزئینی تولید کنیم گفت: برخی کارگاه های تولیدی در برخی کشورها روزانه ۲۲ هزار متر سنگ بُرش می زنند در حالیکه در برخی کارگاه های ایرانی این عدد در برخی مواقع روزانه به ۱۰۰ متر تا ۵۰۰ متر می رسد.

در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه ۱۵ میلیون تن تولید سنگ ساختمانی در کشور وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن در بازار داخل مصرف می‌شود و کمتر از هفت درصد نیز صادر می‌شود

رئیس انجمن سنگ ایران در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید ظرفیت تولید سنگ ساختمانی در سال چقدر است؟ گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه ۱۵ میلیون تن تولید سنگ ساختمانی در کشور وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن در بازار داخل مصرف می‌شود و کمتر از هفت درصد نیز صادر می‌شود. این درحالیست که بازارهای صادراتی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ارز حاصل از آن می‌تواند گره‌ گشای صنعت سنگ باشد.

درخواست ما از دولت این است که به سمت سیاست تک نرخی ارز حرکت کند چرا که تاکید ما بر تولید با هدف افزایش صادرات آن هم در شرایطی است که ظرفیت صادرات به خوبی برای ایران که در اطراف خود یک بازار ۶۰۰ میلیونی دارد وجود دارد

شکوری با اشاره به اینکه سال گذشته در حوزه سنگ تنها هفت درصد صادرات یعنی معادل ۴ میلیون دلار ارزآوری صورت گرفت که بسیار نسبت به ظرفیت موجود، کم بوده است خاطر نشان کرد: درخواست ما از دولت این است که به سمت سیاست تک نرخی ارز حرکت کند چرا که تاکید ما بر تولید با هدف افزایش صادرات آن هم در شرایطی است که ظرفیت صادرات به خوبی برای ایران که در اطراف خود یک بازار ۶۰۰ میلیونی دارد وجود دارد و افزایش بازارهای صادراتی می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای صنعت و کشور به همراه داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه نگاه ما در صنعت سنگ، همواره بر تامین نیاز داخل کشور بوده و هست، خاطرنشان کرد: این مهم نتیجه تحریم‌ها و عدم ارتباط با کشورهای دیگر در گذشته بوده، اما اکنون ارتباط با کشورهای همسایه فراهم است، بایستی از ظرفیت‌های موجود بهره کافی را کسب کرد و برای افزایش بازارهای صادراتی و تولید صادرات محور گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه بایستی به صادرات سنگ به کشورهای همسایه و منطقه، توجه ویژه‌ای صورت بگیرد ادامه داد: کل ذخایر سنگ ساختمانی ایران ۳.۲ میلیارد تن است در حالی که در بهترین حالت ۱۵ میلیون تن تولید می‌کنیم؛ می‌توان با نوسازی ماشین‌آلات، افزایش تولید صادرات محور را گسترش داشت و به سهم صادرات پنج میلیارد دلاری دست پیدا کرد. همه نوع سنگ تزیینی ساختمانیِ دنیا در ایران وجود دارد و ایران رتبه پنجم تولید و رتبه اول مصرف سنگ را در جهان دارد.

درخواست ما از دولت این است که به سمت سیاست تک نرخی ارز حرکت کند چرا که تاکید ما بر تولید با هدف افزایش صادرات آن هم در شرایطی است که ظرفیت صادرات به خوبی برای ایران که در اطراف خود یک بازار ۶۰۰ میلیونی دارد وجود دارد

وی تصریح کرد: وضع عوارض صادرات در حقیقت تنبیه تولیدکننده محصولات معدنی در سراسر زنجیره تولید است؛ همانطور که اشاره شد، درخواست ما از دولت این است که به سمت سیاست تک نرخی ارز حرکت کند چرا که تاکید ما بر تولید با هدف افزایش صادرات آن هم در شرایطی است که ظرفیت صادرات به خوبی برای ایران که در اطراف خود یک بازار ۶۰۰ میلیونی دارد وجود دارد. این درحالی است که برای سنگ در ساختمان جایگزین‌های زیادی وجود دارد و ممکن است در آینده دیگر تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد.

تاثیر رکود ساخت و ساز بر روند نزولی استفاده از سنگ های ساختمانی| تنها ۷ درصد تولیدات سنگ صادر می شود

همچنین «زیبا یزدانی» دبیر انجمن سنگ ایران با بیان اینکه قرار است سند استراتژیک صنعت سنگ تهیه شود، اظهار کرد: یکی از مبادی مهم در بازاریابی و صادرات، برگزاری نمایشگاه‌ها است؛ چراکه ماهیت سنگ‌های ساختمانی نیاز به دیده شدن و لمس کردن دارند. ضمن اینکه تهران به واسطه در دست داشتن بازار سنگ فرآوری شده، نقش مهمی در اقتصاد دارد؛ بنابراین از فعالان اقتصادی درخواست داریم برای کمک به این صنعت، نقطه نظرات خود را اعلام کنند تا شاهد ارتقای صنعت سنگ باشیم.

یکی از مبادی مهم در بازاریابی و صادرات، برگزاری نمایشگاه‌ها است؛ چراکه ماهیت سنگ‌های ساختمانی نیاز به دیده شدن و لمس کردن دارند

وی ضمن اشاره به توسعه صادراتی سنگ ساختمان، گفت: در راستای حمایت از صنعت سنگ چهار کمیسیون تخصصی معدن، فرآوری، بازرگانی و کمیسیون راهبردی تشکیل می‌شود که ۲۱۸ نفر برای این کمیسیون‌ها اعلام آمادگی کردند تا انتخابات صورت بگیرد. همچنین میز صادرات کشور ایجاد شده که مصوبه‌های آن قابل پیگیری در وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ضمن اینکه بحث‌های آموزشی و توسعه‌ای در حوزه فرآوری و به روزرسانی ماشین‌آلات استخراج و فرآوری سنگ‌های معدن پیگیری می‌شود.

او با اشاره به برگزاری چهاردهمین نمایشگاه سنگ‌های ساختمانی تهران که از اول تا چهارم خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه شهرآفتاب برگزار می شود ادامه داد: کمیسیون صنایع معدنی اتاق با میز سنگ کشوری برگزار می شود که بحث های آموزشی و پژوهشی در حوزه های مختلف و فرآوری و شبیه سازی تولید ماشین آلات سنگ و حرکت به سمت بهره وری با تولید بالاتر خواهد بود چرا که با بحران انرژی روبرو هستیم و کارگروه پژوهشی این کار را انجام داده است و این موارد پرزنت شده است.

در ادامه این نشست، «محمدهادی مطیع‌مقدم» مجری برگزاری چهاردهمین نمایشگاه سنگ ساختمانی اعلام کرد: در نمایشگاه امسال ١٣٠ شرکت از صنف سنگ در سه سالن به متراژ ۱۰ هزار متر مربع از فرآوری تا عرضه، حضور دارند.

وی افزود: علاوه بر حضور شرکت‌های جدید با توانمندی‌های بالا در این دوره نمایشگاه سنگ، همچنین ۱۰ شرکت از کشور چین به صورت مستقیم و ۱۳ شرکت خارجی به صورت نمایندگی کشورهای ایتالیا، هند و... در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

مطیع مقدم تصریح کرد: امسال نیز که دومین دوره نمایشگاه صنعت ساختمانی برگزار می شود، نیازمند حمایت دولت در این عرصه هستیم این صنعت دارای ارزآوری و سود دهی بالا برای اقتصاد کشور است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه در نمایشگاه امسال تعداد شرکت کننده های ایرانی در صنعت سنگ کاهش داشته است؟ گفت: در نمایشگاه امسال برخی از شرکتهای ایرانی که پارسال در نمایشگاه حضور داشتند حضور نخواهند داشت چرا که اعلام کرده اند دوست دارند شرکتهای دیگر ایرانی نیز حضور راحت تری داشته باشند.

۳۵ تجار هندی در زمینه سنگ فعال هستند اما وزارت امور خارجه این کشور به آنها نامه ای ارسال کرد که بنا به دلایل سیاسی از سفر به ایران و اسرائیل خودداری کنند

مطیع مقدم اضافه کرد: از هند بازدیدی داشتیم. ۳۵ تجار هندی در زمینه سنگ فعال هستند اما وزارت امور خارجه این کشور به آنها نامه ای ارسال کرد که بنا به دلایل سیاسی از سفر به ایران و اسرائیل خودداری کنند.

کد خبر: ۲۸۷٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha