۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
فروش ۹۵ درصد از ماشین آلات کشاورزی وابسته به تسهیلات دولتی است
صنعتگر بخش کشاورزی در گفتگو با بازار:

فروش ۹۵ درصد از ماشین آلات کشاورزی وابسته به تسهیلات دولتی است

صنعتگر بخش کشاورزی با بیان اینکه قیمت ماشین آلات معمولی تا ۳۰۰ میلیون تومان است گفت: فروش ماشین آلات کشاورزی تا ۹۵ درصد به تسهیلات دولتی وابسته است چون کشاورزان قدرت نقدینگی ندارند.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی که در سراسر دنیا همواره برای بالا بردن عملکرد در واحد سطح و کاهش ضایعات تحقیقاتی صورت می گیرد یکی از روشهای مهم برای رسیدن به این اهداف در کنار به حداقل رساندن آسیب هایی که به اراضی وارد می شود توسعه و ترویج کشاورزی حفاظتی است. در ایران نیز طی سالهای اخیر در این حوزه کارهایی صورت گرفته است که البته چندان زیاد نیست که دلایلی مختلفی نیز پشت این مساله است.

کاوه سیادت مدیر فروش یک مجموعه سازنده ماشین آلات و دستگاه های کاربردی در کشاورزی حفاظتی در خصوص وضعیت تولید و بازار این صنف در گفتگو با بازار می گوید: در حال حاضر تولید روان و برقرار است و اساس سیاست هایی که مطابق با تخصص کار کشاورزی حفاظتی و ماشین الات مربوطه است فعالیت می کنیم. در واقع بحث جهش تولید از منظر تسهیلاتی که داده اند برای ما کارساز بوده است و با توجه به اینکه ادوات ما ادوات مربوط به جهش تولید است به اصطلاح ماشین های کشاورزی حفاظتی تولید می کنیم و لذا شرایط تولید ماشین الات تولیدی ما با دیگر سازنده ها فرق می کند.

سیادت افزود: درواقع ما تولید انواع کشت مستقیم ها و خاک ورزهای مستقیم را داریم که مربوط به ماشین الات و تجهیزاتی است که در طرح جهش تولید گنجانده شده است. بنابراین شرایط تولید و بازار خوب است.

نرخ ۷۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ماشین آلات کشاورزی و نداشتن نقدینگی کشاورزان

این سازنده ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی حفاظتی در پاسخ به این سوال که چند درصد ماشین الات از طریق تسهیلات بانکی فروخته می شود، گفت: به دلیل اینکه قیمت ادوات بالا رفته و کشاورزان قدرت خرید ندارند، همه تولید کنندگان ماشین الات کشاورزی بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد وابسته به تسهیلاتی دولتی یارانه دار و حتی بدون یارانه هستند. چون کشاورز قدرت نقدینگی ندارد آن هم در شرایطی که دستگاه های روتین بین ۷۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

وی ادامه داد: با این وجود متاسفانه در این دامنه قیمتی به جز کشاورزان و زمین داران بزرگ هیچ کشاورزی قدرت خرید ندارد. در نتیجه ۹۵ تا ۱۰۰ درصد کشاورزان وابسته به تسهیلات دولتی هستند.

سازنده ماشین آلات کشاورزی حفاظتی: کشاورزی حفاظتی در یک ششم زمان کشاورزی مرسوم کلیه عملیات ها را انجام می دهد در نتیجه تا ۸۵ درصد هزینه های را صرفه جویی می کند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ماشین الات و تجهیزات تولیدی حوزه کشاورزی حفاظتی چند درصد بهره وری ها را بالا می برد و ضایعات را کاهش می دهد گفت: ضایعات یا خسارت های مالی و اقتصادی که به کشاورزی می زند در کشاورز حفاظتی تا ۸۵ درصد این ضررهای اقتصادی را به کشاورزی برمی گرداند؛ یعنی در هزینه های شخم، دیسک زدن، هزینه های سوخت تراکتور، فرسودگی تراکتور، در وقت و زمان و غیره صرفه جویی می کند. به عبارت دیگر کشاورزی حفاظتی در یک ششم زمان کشاورزی مرسوم کلیه عملیات ها را انجام می دهد در نتیجه تا ۸۵ درصد هزینه های را صرفه جویی می کند.

در کل ایران کمتر از ۵درصد از ماشین آلات کشاورزی حفاظتی استفاده می کنند

این فعال صنعت ماشین آلات کشاورزی همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد کشور مجهز به ماشین الات مربوط به کشاورزی حفاظتی است، گفت: در سطح کل ایران کمتر از ۵ درصد از ماشین آلات کشاورزی حفاظتی استفاده می کنند و استان فارس نیز در این حوزه پیشرو است.

وی ادامه داد: در واقع یکی از دلایلی که وارد بازار صادرات نشده ایم و تمرکز اصلی ما روی مناطق مختلف ایران است و استان به استان پیش می رویم. به طوری که تا الان استان فارس پیشرو در استفاده از کشاورزی حفاظتی عمل کرده اند و پس از آن استان های اذربایجان شرقی و غربی، تا حدودی هم استان گلستان هستند. به این ترتیب در مناطق وسیعی از ایران کار نشده است.

کد خبر: ۲۸۷٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha