۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
قیمت سنگ آهن پس از افزایش شدید در آوریل اصلاح شد؛ روند کاهشی قیمتها

قیمت سنگ آهن پس از افزایش شدید در آوریل اصلاح شد؛ روند کاهشی قیمتها

در حالیکه در ماه آوریل، به دلیل احیای فعالیت بازار در چین، قیمت سنگ آهن حدود ۱۰درصد افزایش یافت، در ماه مه در حال اصلاح شدن است و در بورس سنگاپور به ۱۱۷.۲۵ دلار رسید و پیش بینی می شود روند کاهشی شود.

بازار؛ گروه صنعت: به گزارش هلنیک شیپینگ نیوز، معاملات آتی سنگ آهن در سپتامبر، که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را دارد، از ابتدای ماه می با ۱.۷ درصد افزایش به ۸۸۸ یوان در تن (۱۲۲.۷۵ دلار در هر تن) رسیده است . در بورس سنگاپور، قیمت‌های معاملات آتی معیار ژوئن تا ۱۴ می ۲۰۲۴ نسبت به قیمت اول ماه می ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۱۷.۲۵ دلار در هر تن رسید.

بر اساس این گزارش، در ماه آوریل، قیمت سنگ آهن در بورس دالیان به شدت افزایش یافت. در ابتدای ماه، آنها ۱۱۰ دلار در هر تن و در پایان ۱۲۰ دلار در هر تن بودند. در همان زمان، قیمت در بورس سنگاپور در ابتدا ۱۰۱ دلار در هر تن و در پایان آوریل ۱۱۸ دلار در هر تن بود.

به گفته کارشناسان، افزایش قیمت سنگ‌آهن در آوریل نشان‌ دهنده امید بازار به اتخاذ تدابیری برای حمایت از صنعت فولاد و انتظارات موجی از پر کردن ذخایر سنگ آهن توسط کارخانه ‌های فولادی پس از تعطیلات بود. در همان زمان، بازار محتاط بود، زیرا موجودی کالاهای نهایی تولیدکنندگان همچنان بالا بود. پس از اعلام سیاست کنترل تولید فولاد چین، انتظارات کلان اقتصاد کلان نیز اندکی بهبود یافت.

قیمت سنگ آهن پس از افزایش شدید در آوریل اصلاح شد؛ روند کاهشی قیمتها

در نتیجه، قیمت سنگ معدن به تدریج در طول ماه در میان بهبود جو بازار و افزایش فعالیت های ساختمانی بهبود یافت. علاوه بر این، برخی از شرکت های معدنی کشور از آغاز تعمیر و نگهداری خبر دادند که باعث افزایش علاقه به واردات سنگ آهن شد.

پیش بینی تثبیت یا کاهش اندک قیمت سنگ آهن

یک تحلیلگر در Sinosteel Futures گفت: «افزایش قیمت سنگ آهن دیگر به عوامل اقتصاد کلان مربوط نمی شود، بلکه به بازگشتی ناشی از بهبود جو بازار مربوط می شود. در همان زمان، در اواسط ماه، انتظارات فعالان بازار از مشوق های دولتی به دلیل رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر از حد انتظار در چین در سه ماهه اول – به میزان ۵.۳ درصد، اندکی بدتر شد. در همان زمان، بخش املاک و مستغلات، مصرف کننده اصلی فولاد، همچنان با مشکلاتی مواجه بود.

از ابتدای اردیبهشت تاکنون قیمت سنگ آهن با افزایش اندکی همراه بوده است. قیمت ها و تقاضا پس از افزایش شدید در آوریل در حال تثبیت هستند و پیش بینی های خنثی برای مصرف داخلی فولاد به بهبود سریع بیشتر قیمت ها کمک نمی کند. در این گزارش آمده در حالی که هنوز رشد تقاضا در آینده وجود خواهد داشت، اما عرضه مواد خام به اندازه کافی قوی خواهد بود. به گفته تحلیلگران بازار فلزات شانگهای، اعتماد بازار با انتشار اوراق قرضه خاص تقویت می شود.

کارشناسان معتقدند: در کوتاه‌ مدت، قیمت سنگ ‌آهن احتمالاً تثبیت یا اندکی کاهش می ‌یابد، زیرا ذخیره‌ سازی قبل از تعطیلات متوقف شده و در دسترس بودن مواد خام در بنادر همچنان بالاست و به بالاترین حد فصلی می ‌رسد. همزمان با نزدیک شدن به فصل تابستان که با کاهش فعالیت در بازار فولاد مشخص می شود.

یک بانک تجاری بین المللی بریتانیایی، انتظار دارد قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار در هر تن برسد. این بانک گفت که بازار جهانی با وجود بحران املاک در چین، که چشم انداز تقاضای فولاد در این کشور را بدتر می کند، متشنج است.

همچنین کاپیتال اکونومیکس پیش بینی می کند که قیمت سنگ معدن از ۹۹ تا ۱۰۰ دلار در تن متغیر باشد. در سه ماهه دوم و چهارم قیمت ها ۱۰۰ دلار در تن و در سه ماهه سوم ۹۹ دلار در تن خواهد بود. ضمن اینکه طبق این گزارش، تا پایان سال آینده، قیمت سنگ آهن به ۸۵ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت. دلایل کلیدی برای پیش بینی منفی شامل انتظارات ضعیف تقاضای جهانی فولاد است.

کد خبر: ۲۸۷٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha