۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
بازار سیب‌زمینی خوب نیست| موانع صادرات برداشته شود
رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان:

بازار سیب‌زمینی خوب نیست| موانع صادرات برداشته شود

گرگان- مقصودلو، رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان گفت: همزمانی برداشت سیب زمینی جنوب و گلستان، قیمت این محصول به شدت افت کرده که لازم است در این شرایط موانع صادرات برداشته شود.

رمضان مقصودلو در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برداشت سیب زمینی مدت یک هفته است که در گلستان آغاز شده و کشاورزان ارقام زودرس سیب زمینی را به دلیل اینکه در معرض خطر قارچ قراردارند برداشت می کنند.

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان افزود: متاسفانه به دلیل همزمانی برداشت در گلستان و استان های جنوبی، سیب زمینی در کشور بازار خوبی ندارد و ما به شدت به دنبال رفع و حذف موانع صادرات هستیم.

وی ادامه داد: ۱۵ روز پیش دولت با تعرفه ۶۰ درصدی برای صادرات، خروج سیب زمینی از کشور را ممنوع کرد و همین امر سبب شده قیمت این محصول در زمان برداشت در بازار به شدت افت کند.

مقصودلو با بیان اینکه با همه تلاش های که برای حذف موانع صادرات انجام دادیم متاسفانه تاکنون به نتیجه نرسیدیم، خاطرنشان کرد: تلاش های ما به در بسته خورده و تصمیم گیرندگان حوزه صادرات از اینکه سیب زمینی ممکن است در آینده دچار کمبود شود به شدت واهمه دارند اما اقدام به برداشتن تعرفه صادرات نمی کنند.

وی یادآور شد: اگر هم تعرفه را در برخی موارد حذف کردند اما موانعی از جمله گواهی قرنطینه و گواهی مبدا وجود دارد تا صادر کنندگان نتوانند بخشی از تولید استان را به کشورهای همسایه صادر کنند تا شاهد اُفت قیمت در بازار نباشیم.

مسئولان فقط قول می دهند

مقصودلو ادامه داد: برای رفع موانع بیش از چهار بار به وزارت خانه مراجعه و دیدارهایی هم با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم؛ همه مسئولان برای رفع این موانع قول مساعد می دهند اما در مقام عمل تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان با بیان اینکه امسال حدود پنج هزار هکتار سیب زمینی در گلستان کشت شده، تصریح کرد: پیش بینی می شود که حدود ۱۰۰ هزار تن برداشت سیب زمینی در استان داشته باشیم که با توجه به بیماری قارچی و برداشت زودهنگام شاهد کاهش برداشت این محصول نسبت به سال های گذشته در گلستان خواهیم بود.

وی با تاکید بر این مسئله که در حال حاضر کشاورزان محصول خود را با ضرر به فروش می رسانند، متذکر شد: کشت سیب زمینی برای کشاورزان کیلویی ۱۰ هزار تومان هزینه داشته که متاسفانه در حال حاضر در بازار کیلویی شش تا هشت هزار تومان از کشاورز خریداری می شود.

کد خبر: ۲۸۷٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha