۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
شرکت نفت از تامین خوراک ما غافل شد|  ۲۵ درصد خوراک تضمینی را دریافت کردیم
مدیرعامل پالایشگاه گاز هویزه در گفتگو با بازار:

شرکت نفت از تامین خوراک ما غافل شد| ۲۵ درصد خوراک تضمینی را دریافت کردیم

کیانی مدیرعامل پالایشگاه گاز هویزه گفت: شرکت نفت متعهد شده که حدود ۵۰۰  میلیون فوت مکعب خوراک در اختیار ما قرار دهد اما متاسفانه یک سری تعلل در سال گذشته رخ داده و شرکت نفت از تامین خوراک ما غافل شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: افشین کیانی مدیرعامل پالایشگاه هویزه در گفتگو با بازار با اشاره به اهمیت مساله جمع آوری گازهای فلر، گفت: این کار در تعهد شرکت ملی نفت بوده اما به دلیل تعلل های پیش آمده هلدینگ خلیج فارس تصمیم گرفت که با سرمایه گذاری و فایناس این پروژه را به سرانجام برساند. در نهایت هلدینگ چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان فاینانسور در این پروژه سرمایه گذاری کرد.

به گفته او، طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس از سال ۹۲ در عمل کلید خورد و در اختیار شرکت مهندسی و توسعه نفت بود که در سال ۹۵ با ۲۱ درصد پیشرفت به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد.

این فعال در صنعت پالایشی همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه جمع آوری فلرها گفت: طبق هدف گذاری شد تا پایان سال ۱۴۰۴ این پروژه بهره برداری کامل خواهد رسید. البته تلاش ما این است که نیمی از آن را تا پایان امسال تکمیل کرده وآن رابه سرانجام برسانیم.

به گفته کیانی، پس از راه اندازی فاز اول موفق شدیم گازهای همراه نفت را که در میادین یادآوران و آزادگان شمالی و یاران شمالی است، دریافت کنیم. با راه اندازی فاز ۲ موفق می‌شویم گازهای غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، منطقه دارخوین، جفیر و... جمع آوری کنیم.

با اجرای هر ۲ فاز تعریف شده در پالایشگاه هویزه و دریافت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش همراه از میادین غرب کارون، سالانه ۱۴ هزار تن آلایندگی دی‌اکسیدکربن را کاهش پیدا می‌کند

او با بیان اینکه با اجرای هر ۲ فاز و دریافت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش همراه از میادین غرب کارون، سالانه ۱۴ هزار تن آلایندگی دی‌اکسیدکربن را کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: کلیه گازهایی که در غرب رودخانه کارون واقع هستند، به سمت شرکت پالایش گاز هویزه هدایت می‌شود. پس از شیرین سازی و جداسازی گازها، گاز متان آن به سیستم سوخت سراسری کشور تزریق می‌شود که می‌تواند تامین کننده گاز در فصول سرما و نیز خوراک پتروشیمی‌هایی باشد که گاز متان استفاده می‌کنند.

مدیرعامل پالایشگاه گاز هویزه همچنین از پیشرفت حدود ۸۷ درصدی در فاز دوم پروژه جمع آوری فلرهای گازی خبر داد و افزود: بر اساس هدف گذاری انجام شده تا پایان امسال فاز دوم این پالایشگاه در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

او اضافه کرد: هدف اصلی پروژه ما این است که ۹۷ هزار بشکه گاز را به سمت پتروشیمی بندر امام روانه کنیم که می‌تواند جهش تولید و درآمد زایی بالایی برای هلدینگ خلیج فارس داشته باشد. در کنار آن بخشی از میعانات را به شکل حمل با تانکر به سمت پتروشیمی ایلام ارسال می‌کنیم

تنها ۲۵ درصد خوراک مورد نیاز خود را دریافت کردیم

او همچنین درباره چالش های موجود در تامین خوراک این مجتمع نیز گفت: شرکت نفت متعهد شده که چیزی حدود ۵۰۰ میلیون فوت مکعب خوراک در اختیار ما قرار دهد. اما متاسفانه یک سری تعلل در سال گذشته رخ داده و شرکت نفت از تامین خوراک ما غافل شدند. شاید تصور می کردند که شرکت پالایشگاه گاز هویزه به این زودی ها وارد مدار تولید قرار نمی گیرند و به همین دلیل برنامه ریزی مناسبی در این خصوص صورت نگرفته بود.

کیانی ادامه داد: اما خوشبختانه در سال گذشته توانستیم فاز نخست خود را وارد مدار تولید کنیم. امروز با ۵۰ درصد خوراک دریافتی مربوط به فاز یک در حال انجام کار هستیم.

او در پاسخ به این سوال که سال گذشته چه مقدار از خوراک مورد نیاز خود را دریافت کردید، اظهار داشت: در واقع اگر سهمیه تضمین شده برای کل پروژه را در نظر بگیریم می توان گفت که ما تنها ۲۵ درصد خوراک کل پروژه را دریافت می کنیم. امیدوارم که این عقب ماندگی در زمینه تامین خوراک درماه های آینده به نوعی جبران شده و حداقل مقدار خوراکی که برای فاز یک شرکت نفت متعهد به تامین آن شده، به ما تخصیص یابد.

اگر خوراک ما به صورت کامل تامین شود تولیدات ما به ۵ الی ۵ میلیون ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. که ۲.۵ میلیون تن آن برای سیستم سوخت سراسری است .۲.۵ میلیون تن دیگر در واحدهای NF پتروشیمی بندر امام مصرف می شود.

مدیرعامل پالایشگاه هویزه با اشاره به عدم النفع بالای عدم تامین خوراک مورد نیازپالایشگاه، گفت: اگر خوراک ما به صورت کامل تامین شود تولیدات ما به ۵ الی ۵ میلیون ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. که ۲.۵ میلیون تن آن برای سیستم سوخت سراسری است .۲.۵ میلیون تن دیگر در واحدهای NF پتروشیمی بندر امام مصرف می شود.

کد خبر: ۲۸۷٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      0 1
      اقای افشین کیانی من بیکارم از منطقه جفیر
    • اصییل IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      0 0
      همانطوریکه.قول اشتقال فرزندان شهداوجانبازان رو. بدروغ گفتید.حتما حرفتون صحیح است .از کذب دست بردار