۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
جزئیات و نقاط ساخت ۵ شهرک در تهران| سقف وام مسکن ملی افزایش می یابد؟
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به «بازار» اعلام کرد

جزئیات و نقاط ساخت ۵ شهرک در تهران| سقف وام مسکن ملی افزایش می یابد؟

مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نقاط ساخت ۵ شهرک در تهران مشخص شده است گفت: سقف وام مسکن ملی در حال حاضر ۵۵۰ میلیون تومان است و در حال حاضر از افزایش سقف وام مسکن ملی اطلاعی ندارم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ارسلان مالکی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تامین زمین اولین نیاز دولت در برنامه های مسکن است گفت: طرح نهضت ملی مسکن زمانی آغاز شد که موجودی زمین صفر بود. حتی برای طرح های گذشته نیز تامین زمین نداشتیم پس برای اینکه احداث مسکن انجام شود باید اراضی را در محدوده شهرها برای مسکن در نظر بگیریم و همانطور که می دانید در ابتدای دولت سیزدهم چنین زمین هایی وجود نداشت.

او ادامه داد: همانطور که گفتم در ابتدای دولت سیزدهم موجودی زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن صفر بود که موفق شدیم در همکاری با سایر بخش‌ها و در یک کار جهادی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود بیش از ۴۵ هزار هکتار رابرای اجرای قانون جهش تولید مسکن تامین کنیم.

مالکی در خصوص ساخت شهرک نیز گفت: خارج از حریم شهرها شهرک سازی در دستور کار است. موضوعی که برای عموم مردم جا افتاده بود این است که شهرک سازی باید در داخل شهرها رخ دهد. اما ما در مسیر جدید خود به سکونتگاههایی که خارج از حریم شهرها باشد توجه کرده ایم. به همین دلیل ۶۰ نقطه برای شهرک سازی شناسایی شد و مطالعات مکان‌یابی این شهرک‌ها به اتمام رسید و ساخت ۵ شهرک جدید در محدوده تهران در مراحل مختلف به تثبیت رسیده است که در صورت تصویب به مرحله اجرا می‌رسد.

۵ شهرک قرار است که در جنوب غرب تهران، در اعتمادیه، ملارد کرج و شهرک خوارزمی احداث شوند که البته مراحل تصویب خود را می گذرانند

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید این شهرک ها در کدام مناطق تهران قرار است احداث شود ادامه داد: این ۵ شهرک قرار است که در جنوب غرب تهران، در اعتمادیه، ملارد کرج و شهرک خوارزمی احداث شوند که البته مراحل تصویب خود را می گذرانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد واحدهای مسکونی احداث شده مشخص است؟ گفت: هنوز نمی توان در خصوص تعداد واحدهای مسکونی اظهار نظر کرد چرا که باید ابتدا در کارگروه مزبور مشخص شود چه میزان تراکم قرار است تصویب شود و در نهایت چه تصمیمی گرفته می شود.

سازمان ملی زمین و مسکن تامین کننده زمین نهضت ملی مسکن است و برخی پروژه ها را نیز به طور مستقیم تامین مالی می کند

مالکی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید شما در کارگروه مسکن وزارت راه و شهرسازی حضور دارید آیا در این کارگروه و مشخصا وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن ملی که در حال حاضر ۵۵۰ میلیون تومان است مطرح شده است؟ گفت: سازمان ملی زمین و مسکن تامین کننده زمین نهضت ملی مسکن است و برخی پروژه ها را نیز به طور مستقیم تامین مالی می کند. برخی از پروژه ها نیز به صورت درصدی با بخش خصوصی پیش می رود. روش های متفاوت ساخت وجود دارد. اما آنچه که بسیار حجم گسترده ای دارد و قابل بیان است نهضت ملی مسکن است.

نشنیده ام که قرار باشد سقف وام مسکن ملی از ۵۵۰ میلیون تومان فراتر رفته و افزایش یابد

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: من نشنیده ام که قرار باشد سقف وام مسکن ملی از ۵۵۰ میلیون تومان فراتر رفته و افزایش یابد.

او در پاسخ به این پرسش که اگر سازمان ملی زمین و مسکن تامین کننده زمین است چرا در برخی شهرها به خصوص جزیره بوموسی اقدام به ساخت مسکن ملی می کند؟ گفت: بر اساس اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن این سازمان توانایی احداث مسکن را دارد و در حال حاضر پروژه های مشارکتی که در سطح کشور دارد در حال ساخت است.

مالکی با بیان اینکه سازمان ملی زمین و مسکن مالک اراضی دولتی در جزیره بوموسی است گفت: برای بومیان ساکو در جزیره بوموسی و هرمز مسکن احداث می کنیم. پس برای افراد مشمول نهضت ملی مسکن ساکن در این جزایر مسکن و زمین آماده خواهیم کرد.

سازمان ملی زمین و مسکن نیز در جزیره بوموسی ۱۱۰ واحد مسکونی در حال ساخت دارد

او افزود: در حال حاضر ۹۰۰ هکتار زمین در بوموسی داریم و در حال حاضر نیز بنیاد مسکن در بوموسی مسکن در حال ساخت دارد.

وی یادآوری کرد: سازمان ملی زمین و مسکن نیز در جزیره بوموسی ۱۱۰ واحد مسکونی در حال ساخت دارد.

مالکی پیگیری تامین مسکن کارگران تحت عنوان صنعت شهرها، مسکن هنرمندان، ورزشکاران، فرهنگیان و سایر اقشار را که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است از مهم‌ترین راهکارهای دولت سیزدهم برای تامین مسکن اقشار مختلف عنوان کرد و افزود: اراضی احداث ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران تامین شد.

تاکنون بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان اراضی دولتی و ملی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن مولدسازی شده است

او در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان مولدسازی از طریق اراضی تحت اختیار آن سازمان توضیح داد: تاکنون بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان اراضی دولتی و ملی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن مولدسازی شده است. از این ۶۱ هزار میلیارد تومان، ۳۴ هزار میلیارد تومان تأمین منابع شده است و ۲۷ هزار میلیارد تومان یا فروش رفته و یا برای فروش اقدام شده است. همچنین از این میزان ۴۸۲۵ هکتار ارزش افزایی و ۱۹۴۵ هکتار مولد سازی شده است و ۲۸۸۰ هکتار نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی همچنین در خصوص این موضوع که چه میزان واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن به شکل پروژه‌های حمایتی و چه میزان از واحدها به شکل سرمایه‌گذاری در حال احداث است، توضیح داد: بر اساس قانون، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف شده است تا در ۴ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن که بخشی از آنها در روستاها و بخشی در شهرها اجرایی می‌شود در بخش شهری اراضی احداث یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومان پروژه سرمایه‌گذاری در کشور شناسایی شده است که در قالب فراخوان عرضه می‌شود.

وی، مهم‌ترین چالش این سازمان در تامین زمین را وجود اراضی کشاورزی در شهرهای فاقد زمین ملی برشمرد و افزود: این مشکلات از جمله در شهرهای شمالی به دلیل محاط بودن این شهرها در بین اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی و جنگل‌ها که ممنوعیت تغییر کاربری داریم، وجود دارد. با این حال کار متوقف نشده و از طریق اراضی سایر دستگاه‌ها اقدام می‌شود.

مالکی با اشاره به اینکه ۵۰۰ هزار نفر متقاضی داریم که در انتظار مانده‌اند و تامین زمین آنان در دستور کار است ادامه‌ داد: اکنون بیشترین کسری زمین نسبت به متقاضیان در استان‌های فارس، زنجان، آذربایجان غربی، کردستان، اصفهان، لرستان و همدان است.

کد خبر: ۲۸۶٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تعاونی مسکن قضات و محاکم انقلاب صفادشت IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      0 0
      متاسفانه سازمان اب منطقه ایی شهریار باتوجه به اینکه تعاونی قضات سند برای زمین خود داشته باهماهنگی ثبت برای زمین2000عضو مالباخته سند گرفته و اجازه ساخت مسکن برای اعضا تعاونی را نمیده بعد از 20سال بلاتکلیفی