۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
تاثیر افزایش ۵۰درصدی قیمت اهن آلات آلیاژی بر ماشین آلات کشاورزی؛ ادوات را با حداقل سود عرضه می کنیم
صنعتگر بخش کشاورزی در گفتگو با بازار؛

تاثیر افزایش ۵۰درصدی قیمت اهن آلات آلیاژی بر ماشین آلات کشاورزی؛ ادوات را با حداقل سود عرضه می کنیم

صنعتگر بخش کشاورزی با اشاره به افزایش ۵۰درصدی قیمت آهن آلات آلیاژی و فولادی نسبت به سال قبل گفت: به تبع افزایش قیمتها ما نیز ماشین آلات تولیدی را با حداقل سود و افزایش تا ۳۰ درصدی قیمتها عرضه می کنیم.

بازار؛ گروه صنعت: با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی در کشور در دهه هشتاد بحث کشاورزی حفاظتی رواج یافت و تولید کننده های داخلی از همان زمان با شرکت های خارجی وارد بحث واردات، تولید مشترک و انتقال تکنولوژی و ساخت ادوات و ماشین آلات این حوزه کردند. به این ترتیب الان در بخش کمی از کشور استفاده از ادوات کشاورزی حفاظتی رواج یافته است. با این وجود تولید کننده ها و سازندگان این حوزه با یکسری مشکلات و موانع مواجه هستند.

از جمله این مشکلات نوسان و افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی است که طی سال های اخیر افزایش قیمت ها به نحوی بوده که موجب شده برخی تولید کنندگان و سازندگان تولیدات خود را کاهش دهند و یا با حداقل سود در بازار عرضه کنند. این در شرایطی است که اصلی ترین مواد اولیه مصرفی در این بخش شامل انواع ورق های فولادی، آهن آلات و دیگر فلزات است.

صنعتگر بخش کشاورزی: قیمت آهن آلات در مقایسه بالا سال قبل بین ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است که عمدتا به دلیل افزایش تصاعدی و عجیب غریب قیمت دلار بوده به نحوی که حتی در برخی موارد قیمت اهن آلات آلیاژی و فولادی و مواد پلی اتیلنی تا ۵۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است

کاوه سیادت مدیرفروش یک مجموعه فعال در حوزه ساخت ادوات و دستگاه های حوزه کشاورزی حفاظتی، در خصوص میزان نوسانات قیمتی این موارد نسبت به مدت مشابه سال قبل در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: قیمت آهن آلات در مقایسه بالا سال قبل بین ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است که عمدتا به دلیل افزایش تصاعدی و عجیب غریب قیمت دلار بوده به نحوی که حتی در برخی موارد قیمت اهن آلات آلیاژی و فولادی و مواد پلی اتیلنی تا ۵۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است.

این صنعتگر بخش کشاورزی در پاسخ به این سوال که افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی فلزات چقدر روی قیمت محصولات نهایی تولیدی تاثیر گذاشته است، گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید که به واسطه افزایش مواردی همچون دستمزد، بیمه و غیره که ۲۲ تا ۳۰ درصد افزایش داشته، ما نیز به تبع قیمت محصولات و دستگاه های تولیدی خود را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دستگاه های خود را افزایش داده ایم.

برای حفظ بازار با حداقل سود قیمت ادوات و ماشین آلات را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داده ایم

وی افزود: البته این افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت ماشین آلات در واقع با حداقل افزایش قیمت ها بوده تا از یک طرف خود را در بازار نگه داریم و از سوی دیگر فشاری به کشاورزان برای خرید وارد نشود.

سیادت همچنین در خصوص عرضه مواد اولیه همچون اهن آلات و ورق های فولادی در بورس کالا گفت: خرید از بورس عمدتا توسط شرکت های بزرگ همچون خودرو سازی ها صورت می گیرد و شرکت هایی مانند ما کلیه محصولات را از بازار آزاد خریدار می کنیم. چون برای خرید از بورس باید خرید کلان و با تناژ بالا انجام بدهیم. ضمن اینکه از بازار آزاد به صورت اعتباری می توانیم خرید کنیم اما خرید از بورس چنینی شرایطی را ندارد.

تا پایان ۲۰۲۴ ارزش بازار جهانی ماشین آلات کشاورزی از ۲۲۵ میلیارد دلار فراتر می رود

گفتنی است ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی در سال های اخیر به شدت رشد کرده است به نحوی که طبق آمارهای جهانی انتظار می رود ارزش بازار از ۲۱۱.۰۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۲۲۵.۵۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد و به این ترتیب رشدی ۶.۸ درصدی را رقم بزند. این در حالی است که به گفته تحلیلگران رشد مشاهده شده در دوره تاریخی را می توان به عوامل متعددی از جمله مکانیزه شدن کشاورزی، تأثیر انقلاب صنعتی، رشد جمعیت منجر به افزایش تقاضای غذا، حمایت دولت، یارانه ها و رونق کشاورزی نسبت داد.

کد خبر: ۲۸۶٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha