۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
تثبیت نرخ بهره بین بانکی در ۲۳.۵ درصد| رقم تزریق پول به بانک‌ها ثابت ماند

تثبیت نرخ بهره بین بانکی در ۲۳.۵ درصد| رقم تزریق پول به بانک‌ها ثابت ماند

با ثبات رقم استقراض بانک‌ها در بازار باز و شبانه، نرخ بهره بین بانکی در سومین هفته اردیبهشت، نسبت به هفته پیش از آن تغییری نکرد.

به گزارش بازار، به‌تازگی بانک مرکزی با به‌روزرسانی بخش نرخ‌های سود در وب‌سایت خود، تازه‌ترین آمار و ارقام از نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافق بازخرید را منتشر کرده است. بر اساس آماری که بانک مرکزی اعلام کرده، نرخ بهره بین بانکی، پس از طی کردن روندی نوسانی در هفته‌های اخیر، این هفته تغییری نکرده و ثابت باقی مانده است. علاوه بر آن، حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو که نرخ معامله بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز محسوب می‌شود نیز در سومین هفته اردیبهشت همچنان به ثبات خود در سطح ۳۰ درصدی ادامه داده است.

نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند
نرخ بهره بین بانکی سال ۱۴۰۳ را با یک روند نزولی آغاز کرد و از ۲۳.۶۶ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۴۸ درصد در سومین هفته فروردین کاهش یافت. از آن پس، این نرخ وارد یک روند نوسانی شد و در هفته دوم اردیبهشت به ۲۳.۵ درصد رسید.

حال بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی از این نرخ حاکی از آن است که نرخ سود بازار شبانه در هفته منتهی به ۱۹ اردیبهشت‌ماه، بدون تغییر نسبت به هفته پیش از آن، در سطح ۲۳.۵ درصد ثابت مانده است.

ثبات تزریق پول به بانک‌ها
بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، ثبات نرخ بهره بین بانکی در شرایطی بوده که این هفته، مجموع تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی نیز نسبت به هفته قبل تقریباً ثابت مانده است.

مطالعه بیشتر: افت نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی/ سیل پول در بازار شبانه

با استناد به گزارش‌های عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی، بانک‌ها در هفته سوم اردیبهشت و با استفاده از سازوکار اعتبارگیری قاعده‌مند در بازار بین بانکی، حدود چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی وام گرفته‌اند که این رقم حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. همچنین شایان ذکر است چهار هزار میلیارد تومان از این مبلغ طی همین هفته سررسید شد و به بانک مرکزی بازگشت.

از سوی دیگر اما نگاهی به وضعیت وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز نشان‌ می‌دهد این رقم در هفته بررسی‌شده، کاهش دو هزار میلیارد تومانی پیدا کرده و به ۲۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بازار بین بانکی چیست؟
بازار بین بانکی سازوکاری فراهم می‌کند که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از آن منابع نقدی مورد نیاز خود را جذب کنند و بانک مرکزی نیز با مداخله در آن، سیاست‌های خود در بازار پول را اجرا می‌کنند. در بازار بین بانکی، بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد شده‌اند، مبلغ مورد نیاز خود را از بانک‌های دیگر قرض می‌گیرند و این قرض را با نرخ بهره‌ای مشخص که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک قرض‌دهنده پس می‌دهند. از آنجا که مدت این استقراض معمولاً یک روزه است، به بازار بین بانکی بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

کد خبر: ۲۸۶٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha