۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
۳۴ هزار راس دام شهرستان اشکذر در استان یزد واکسینه شدند
در برابر بیماری طاعون؛

۳۴ هزار راس دام شهرستان اشکذر در استان یزد واکسینه شدند

یزد-رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذر از واکسیناسیون ۳۴ هزار راس دام این شهرستان در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) خبر داد.

علی نیک بین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اعلام کرد: بیماری P.P.R یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالاست که نشخوار کنندگان کوچک را درگیر می‌کند و از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود و ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیاد این ویروس هستند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: این بیماری جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی‌شود، اما در صورت شیوع آن خسارات فراوانی به جمعیت دامی و حیات وحش وارد می شود که یکی از راه‌های مهم پیشگیری از این بیماری در کنار رعایت اصول امنیت زیستی واکسیناسیون به موقع و موفق است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذر با اشاره به این که حفظ سرمایه های دامی از مهم ترین وظایف دامپزشکی است، اضافه کرد: طرح واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوار کنندگان کوچک در شهرستان اشکذر همزمان با سایر شهرستان های استان از ابتدای فروردین ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد که پیش بینی میشود تا پایان این طرح بیش از ۳۴هزار راس دام سبک در سطح شهرستان اشکذر بر علیه این بیماری واکسینه شوند.

نیک بین عنوان کرد: از دامدارانی که تا کنون نسبت به واکسینه کردن دام های خود اقدامی نکرده اند تقاضا داریم در اسرع وقت نسبت به اطلاع رسانی به اداره دامپزشکی شهرستان و دریافت خدمات واکسیناسیون رایگان اقدام کنند همچنین با توجه به امکانات محدود، گرمای هوا و پیشگیری از اتلاف وقت پرسنل دامپزشکی و از آنجایی که هدف نهایی پوشش حداکثری در واحدهای دامی است برای اجرای هرچه بهتر طرح از نظر کیفی و کمی، با تیم های دامپزشکی در خصوص حضور به موقع در دامداری، مهار کردن دام‌ها و ... همکاری کنند.

کد خبر: ۲۸۶٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha