۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
اردیبهشت ماه پربارش اما پرخسارت در ایلام| از خسارت به عشایر تا اراضی کشاورزی
بازار گزارش می دهد؛

اردیبهشت ماه پربارش اما پرخسارت در ایلام| از خسارت به عشایر تا اراضی کشاورزی

ایلام-استان ایلام در اردیبهشت ماه هرچند شاهد بارش های بسیار خوبی بوده، اما این بارش ها که همراه سیلاب بود باعث خسارت هایی به اراضی کشاورزی و راه های عشایری استان شد.

بازار؛ گروه استان ها: از آغاز اردیبهشت ماه تاکنون چندین سامانه بارشی قوی وارد استان ایلام شده که این بارش ها علاوه بر طراوات و شادابی به طبیعت استان، باعث خسارت هایی در بخش های مختلف استان نیز شده است.

عشایر از گذشته تا کنون به واسطه سبک معیشت خود همواره در برابر بلایای طبیعی همچون سیل، طوفان، برف، کولاک، بهمن و ریزش کوه نسبت به سایر اقشار جامعه اسیب پذیر تر بوده؛ در پی بارش های سیل اسای اخیر در اقصی نقاط کشور نیز عشایر یکی از اقشار جامعه بودند که بیش ترین خسارات را متحمل شدند.

لازم به ذکر است، بارش های سیلابی اخیر که تا ۱۸ فروردین سال جاری ادامه داشت، خسارات بالایی را در حوزه ایل راه ها، محصولات کشاورزی و دامداری به عشایر وارد کرد؛ عشایر استان ایلام هم که از این جریان مستثنی نبوده، از بارش های اخیر دچار خسارات بالایی گردیدند، به گونه ای که استان ایلام یکی از استان هایی است که بیشترین خسارات را در حوزه عشایری داشته، بررسی‌ ها نشان داده خسارات وارد شده علاوه بر تلف شدن دام های عشایری موجب خرابی های متعددی در حوزه راه، تاسیسات، علوفه، ابشخور، پرچین، وسایل زندگی، آذوقه و تانکرهای ذخیره آب انها شده، از طرفی دیگر نیز با انسداد و تخریب راه های دسترسی عشایری امکان افزایش خسارات و اتلاف دام ها در حال افزایش است.

خسارات بالای عشایر ایلام از بارش های سیلابی در استان

حمدالله موسویان یکی از عشایر استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ایل راه ها از اهمیت بالایی برای عشایر برخوردارند، چرا که محور ارتباطی میان ییلاق و قشلاق عشایر و محل تردد احشام و گله گاه ها هستند، با این حال بر اثر بارش های سیلابی روز های گذشته بیش از سی درصد راه های عشایری ما به دلیل نداشتن ابنیه فنی دچار خسارت گردیند و این موضوع خود مشکلات بسیاری برای ما به همراه داشت.

وی با بیان اینکه بسیاری از ایل راه ها و جاداه های ارتباطی که بر اثر ریزش کوه مسدود شده اند، تنها با ماشین الات سنگین راهداری بازگشایی می شوند، افزود: بخشی دیگر از خسارات به چادرها، وسایل زندگی و معیشت، دام و احشام وارد گردید که جبران این ضررو زیان و براورد انان خارج از توان عشایر است.

یکی از عشایر ایلام: بسیاری از سیاه چادر ها نیز به دلیل نداشتن استحکام بالا دچار خسارت بسیاری شده اند، علاوه بر چادرهای عشایر اقلام خوراکی نگهداری شده هم خراب و غیر قابل مصرف گردیده اند

یونس اکبر زاده یکی دیگر از عشایر استان ایلام به خبرنگار بازار گفت: وقوع سیل و به همراه داشتن گل و لای منابع ابی و چشمه هارا نیز غیر قابل مصرف کرده است و هم اکنون تعداد کثیری از عشایر با مشکل اب شرب مصرفی رو برو هستند.

وی افزود: بسیاری از سیاه چادر ها نیز به دلیل نداشتن استحکام بالا دچار خسارت بسیاری شده اند، علاوه بر چادرهای عشایر اقلام خوراکی نگهداری شده هم خراب و غیر قابل مصرف شده اند.

اردیبهشت ماه پربارش اما پرخسارت در ایلام| از خسارت به عشایر تا اراضی کشاورزی

این عشایر ایلامی ادامه داد: خسارات وارده از سیل به عشایر استان ایلام منتهی به اب شرب، ابشخور، علوفه، استبل دام ها، کپرهای عشایری و مرگ و میر دام وطیور نمی شود و متاسفانه زمین های کشاورزی نیز که حاصل زحمات یک ساله عشایر استان ایلام می باشند به هدر رفته اند.

مزارع گندم در جنوب استان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت دید

حشمت عزیزان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بارش‌های تند رگباری از روز سه شنبه هفته گذشته تا روز گذشته ادامه داشت و باعث بروز خسارت‌هایی به زیرساخت‌های عمرانی، منازل مسکونی و ابنیه استان به ویژه در حوزه روستاها و عشایر ایلام شد.

وی با بیان اینکه بررسی دقیق میزان خسازت های وارده به کشاورزان در دست بررسی است، افزود: بارش های سیلابی اخیر بر اساس برآورد های اولیه به حدود ۲ هزار کیلومتر جاده بین مزارع و ایل‌راه‌های عشایری نیز خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی وارد کرد که برآورد اولیه خسارت‌های این بخش نیز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: مزارع گندم در جنوب استان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت دید که میزان اولیه برآورد این خسارت‌ها یک هزار میلیارد ریال است.

اردیبهشت ماه پربارش اما پرخسارت در ایلام| از خسارت به عشایر تا اراضی کشاورزی

عزیزان یادآور شد: ۵۰ راس دام سبک عشایر نیز در شهرستان ملکشاهی به علت سیلاب تلف شد.

وی اضافه کرد: ببشترین خسارت‌های سیلاب در زیربخش‌های کشاورزی مربوط به شهرستان‌های آبدانان و دهلران بود.

ورود خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی در حوزه عشایر

فرزاد اسماعیلی معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان‌های ایلام هم در روزهای گذشته از خسارت‌های باران شدید مصون نماند و بارندگی‌ها موجب جاری شدن سیل در برخی از روستاها و مناطق موجب به بار آوردن خسارات بسیاری گردید.

وی با بیان اینکه عشایر ایلامی بیشترین خسارات را متحمل شدند، افزود: بارندگی‌های اخیر بر اساس برآوردهای اولیه بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به حوزه عشایری استان وارد کرد.

معاون امور عشایری ایلام: هرچند برای عشایر آسیب دیده اقدامات خدماتی همچون تأمین آب آشامیدنی و مایحتاج ضروری انجام شده است، اما تا زمان خروج سیستم‌های بارشی از استان امکان تعمیر و بهسازی راه‌ها وجود ندارد

معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان ایلام با تاکید بر اینکه طی بارش‌های رگباری اخیر به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری خسارت وارد شد، خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت به ایل‌راه‌ها در شهرستان آبدانان گزارش شده که بر این اساس۲۵۰ کیلومتر از راه‌های عشایری این شهرستان تخریب شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: ۵۰ رأس از احشام عشایری نیز در این بارندگی‌های اخیر تلف شدند که ۳۵ رأس آنها به علت حمله گرگ در شهرستان ملکشاهی هنگام بارش‌ها از بین رفت.

این مسئول در پایان گفت: هرچند برای عشایر آسیب دیده اقدامات خدماتی همچون تأمین آب آشامیدنی و مایحتاج ضروری انجام شده است، اما تا زمان خروج سیستم‌های بارشی از استان امکان تعمیر و بهسازی راه‌ها وجود ندارد.

بخشی از عشایر آسیب دیده استان ایلام هم اکنون به علت تخریب چشمه ها و قنات ها دچار مشکل تامین آب شده اند و بخشی دیگر از عشایر هم استانی نیز به دلیل تخریب ایل راه ها و راه های ارتباطی امکان دسترسی به خدمات و تهیه اقلام مورد نیاز خود را ندارند، از این رو کمک رسانی به این قشر غیور زحمت کش باید از اولویت های مسئولان استانی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۶٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha