۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
قیمت گندم برای کشاورزان گلستان منصفانه نیست
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

قیمت گندم برای کشاورزان گلستان منصفانه نیست

گرگان- یوسفی، رییس اتاق بازرگانی گرگان گفت: قیمت گندم برای استان گلستان که کیفیت بالاتر و تناژ کمتری نسبت به سایر استان ها دارد منصفانه نیست.

امیر یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره اهمیت توجه به فصل برداشت گندم اظهار کرد: نیمی از زمین های کشاورزی گلستان و نزدیک به ۳۸۰ هزار هکتار زیر کشت گندم قرار گرفته است و پیش بینی ما این است که تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان در خصوص قیمت گندم افزود: بنیاد ملی گندمکاران در ابتدا قیمت ۲۳ هزار تومان را برای گندم تعیین کرده بود که در نهایت در شورای قیمت گذاری سقف آن ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد اما آن هم تبصره ای به همراه داشت و با توجه به افزایش تورم دولت باید بازنگری را در نظر داشته باشد.

وی ادامه داد: در نهایت قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد که واقعا برای بخش کشاورزی صرف اقتصادی ندارد.

یوسفی تصریح کرد: علاوه بر آن غیرمنصفانه تر این است که دولت همه گندم ها را با قیمت یکسان خریداری می کند و ما همیشه به این مساله اعتراض داشتیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با تاکید بر این مساله که گندم استان از لحاظ پروتئین و گلوتن بهترین گندم کشور است و باید تفاوتی میان گندم مرغوب، متوسط و نامرغوب باشد، متذکر شد: در استان گلستان در هر هکتار سه الی چهار تن برداشت گندم وجود دارد اما در استان دیگر بین هشت الی ۹ تن و حتی بالای ۱۰ تن برداشت می کنند که برای آنها خرید گندم به قیمت اعلام شده توجیه اقتصادی دارد.

گندم گلستان با کیفیت تر است

وی ادامه داد: اما این قیمت برای استان گلستان که گندم با کیفیت اما با تناژ کمتری دارد با توجه به نوع بذری که در این استان کشت می شود این قیمت منصفانه نیست.

یوسفی در ادامه گفت: با توجه به اینکه برداشت گندم در برخی استان ها آغاز شده دولت برای تامین نقدینگی، ظرفیت تحویل گندم و همچنین بازنگری در قیمت برنامه ای داشته باشد که معیشت و امنیت غذایی مردم به مخاطره نیفتد.

وی با بیان اینکه سال گذشته زمانی قیمت گندم را تصویب کردند قیمت دلار بالای ۵۰ هزار تومان بوده، یادآور شد: اما در حال حاضر قیمت دلار به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده و چیزی در حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت را به همراه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: اگر قیمت را با توجه به تورم در نظر بگیریم حدود چهار هزار تومان باید افزایش قیمت گندم را داشته باشیم، لذا باید دولت برای خرید گندم قیمت منصفانه ای داشته باشد که کشاورز دچار ناامیدی برای سال های آینده نشود.

کد خبر: ۲۸۶٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha