۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
طرح اسرائیل برای تبدیل به کانون ترانزیت شکست‌ خورد
رسانه آمریکایی:

طرح اسرائیل برای تبدیل به کانون ترانزیت شکست‌ خورد

وبگاه آمریکایی در گزارشی آورده است محاصره تحمیل‌شده بر اسرائیل توسط یمنی‌ها، طرح‌ها برای تبدیل‌ این رژیم به کانون ترانزیت را دچار شکست بزرگی کرده است.

به گزارش بازار، «واکنش منطقه به نسل کشی در غزه، طرح اسرائیل برای هژمونی اقتصادی را تهدید می‌کند»، این بخشی از یادداشتی است که وبگاه آمریکایی «Truthout» به دنبال اعلام خبر گسترش عملیات نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی تا دریای مدیترانه منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است جاه طلبی‌های اسرائیل برای تبدیل شدن به هاب ترانزیت در منطقه ضربه سنگینی خورده است.

تحمیل محاصره دریایی و زمینی بر اسرائیل به منظور توقف نسل‌کشی در غزه، مانع از برنامه‌های اسرائیل برای ایجاد یک پل زمینی احتمالی است که آن را به کشورهای خلیج‌فارس و اروپا مرتبط می‌کند و یک پسرفت غیرقابل برگشت برای اسرائیل محسوب می‌شود.

نویسنده تصریح کرد: محاصره اعمال شده توسط نیروی دریایی نیروهای مسلح یمن، پروژه کریدورهای اقتصادی بین هند، خاورمیانه و اروپا (IMEC) را که اسرائیل بخش اساسی آن است تهدید کرده همان طرحی که برای اولین بار توسط بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در سپتامبر سال گذشته در اجلاس سران گروه بیست در دهلی نو مطرح شده است.

پروژه آیمک با هدف ارتباط آسیا و اروپا به یکدیگر از طریق خطوط راه آهن و بنادری است که از هند آغاز و با عبور از، امارات، عربستان سعودی، اردن، اسرائیل به یونان در جنوب شرقی اروپا می رسد.

بر اساس آنچه که Truth Out گزارش داد، ضربه نهایی به پروژه آیمک زمانی وارد شد که امارات متحده عربی یادداشت تفاهمی با ترکیه، عراق و قطر برای تامین مالی پروژه «جاده توسعه» در رقابت با پروژه آیمک امضا کرد. پروژه جاده توسعه شامل جاده‌ای به طول ۱۱۹۰کیلومتر (حدود ۷۴۰مایل) برای کامیون‌های حمل بار و یک خط ریلی دوگانه برای قطارهای مسافری و باری است.

این جاده از بندر فاو شروع می‌شود و با عبور از ۱۰ استان عراق به به شبکه راه‌آهن و بزرگراه ترکیه- ختم می‌شود این پروژه نیز آسیا را به اروپا متصل می‌کند و به تقویت تجارت محلی، منطقه ای و بین المللی منجر می‌شود. در این یادداشت آمده است: در مدت اخیر اعتماد بین‌المللی به توانایی اسرائیل برای تضمین آینده پروژه آیمک به‌ویژه در سایه «نسل‌کشی در غزه» بسیتر کم رنگ شده است.

نویسنده افزود: علاوه بر همه موارد فوق، محاصره دریایی اسرائیل در دریای سرخ و دریای مدیترانه، همراه با محاصره زمینی از طرف اردن، تردیدهایی را در مورد قابلیت اسرائیل برای تبدیل شدن به یک مرکز ترانزیت موثر و قابل اعتماد ایجاد کرد، علاوه بر این که هزینه نسل کشی در فلسطین برای اسرائیل در حال حاضر پیامدهای راهبردی پدید آورده که چشم اندازهای اقتصادی اسرائیل را تضعیف می‌کند.

کد خبر: ۲۸۶٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha