۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
«سرمایه انسانی متخصص» نیاز کشور است | معماری و شهرسازی نیازمند تحول جدی
گزارش بازار؛

«سرمایه انسانی متخصص» نیاز کشور است | معماری و شهرسازی نیازمند تحول جدی

شاهرود- اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی با موضوع تعلیم سرمایه انسانی متخصص در زمینه های معماری، شهرسازی، گردشگری، میراث و اقتصاد در شاهرود برگزار شد.

بازار، گروه استان‌ها: نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در حالی به میزبانی سالن همایش های دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد شاهرود برگزار شد که دکتر مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، مهمان ویژه این مراسم بود.

طهرانچی در این مراسم که با حضور اساتید دانشگاه، روسای گروه معماری و اعضای گروه کشوری معماری و شهرسازی دانشگاه های آزاد کشور برگزار می شد، بر ضرورت توجه به تعلیم و تربیت دانشجو مبتنی بر فرهنگ بومی ایرانی اسلامی تاکید کرد و اعلام داشت بخشی از مشکلات امروز ما توجه بیش از اندازه به فناوری است که سبب شده تا معماری و شهرسازی ما مشابه گذشتگان نباشد.

فاصله از گذشتگان

رئیس دانشگاه آزاد کشور با بیان اینکه امروز شاهد هستیم که مفاهیمی مانند محله، حیاط، باغچه و ... دیگر وجود ندارند و جای خود را به آپارتمان های بلند مرتبه ای داده اند که حتی همسایه از همسایه خبر ندارد و این در صورتی که معماری کنونی نه به گذشته دینی ما و نه فرهنگی ما باز می گردد.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد: تهاجم فرهنگی در معماری از نوع مرکز، پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی غربی ابتدا از تهران و سپس در تمام کشورمان ترویج شد و هیچ شباهتی به معماری ما هم ندارد

طهرانچی با بیان اینکه برج میلاد شاید سازه ای نوآور باشد اما چه ارتباطی با فرهنگ ما دارد؟ بیان کرد: توجه بیش از اندازه به فناوری ما را از خلاقیت دور کرده و در نتیجه امروز کسی معمار خوبی است که بتواند بهتر با نرم افزارهای سه بعدی کار کند.

وی با بیان اینکه امروز آشوبناکی در طراحی شهرهایمان مواجه هستیم، افزود: شهر سازی ما امروز به هیچ چیزی شبیه نیست و تنها در روز مهندس نام شیخ بهایی را می بریم اما کارهایمان به به لحاظ مهندسی نور، سازه، اکوسیک، مهندسی صدا و ... به هیچ عنوان شبیه شیخ بهایی نیست.

«سرمایه انسانی متخصص» نیاز کشور است | معماری و شهرسازی نیازمند تحول جدی

فناوری رفاه یا علم تمدنی؟

رئیس دانشگاه آزاد کشور با بیان اینکه شیخ بهایی در اصفهان مسجدی ساخته که مهندسی نور، صدا، صوت، سازه، استحکام و همه را یکجا دارد آن هم با تعریف معماری ایرانی اسلامی که از آن سراغ داریم اما امروز ما چه می سازیم؟ ما حتی در توسعه حرم شریف امام رئوف(ع) هم به سمت زیرزمین رفته ایم و ارتباط مردم را با فضا و آسمان قطعه کرده ایم این چه شباهتی به فرهنگ مان دارد؟

طهرانچی با بیان اینکه امروز ما با دو پدیده فناوری رفاه و عمل تمدنی روبرو هستیم که هر کدام یک چیز می گویند و در برابر آنها دچار تناقض هستیم و همین تناقض برای ما دردسرهای بزرگی درست می کند، تاکید کرد: به عبارت ساده تر امروز در بسیاری پدیده ها مثلا معماری، شهرسازی، گردشگری نمی دانیم که در ساحت علم تمدنی یا فناوری رفاه حرکت می کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته دانایی را ما کسب می‌کردیم و ماشین‌ها مظهر توانایی بودند اما امروز ماشین‌ها هستند که مظهر دانایی محسوب می‌شوند و انسان به دنبال توانایی است، تاکید کرد: در این بستر متاسفانه تعریف مهندس خوب کسی است که تونسته باشد بهتر مدل سازی یه بعدی را انجام داده و آموزش دهد.

«سرمایه انسانی متخصص» نیاز کشور است | معماری و شهرسازی نیازمند تحول جدی

تهاجم به معماری

رییس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این مراسم ضمن بیان اینکه مشکل ما امروز این است که سواد معماری نداریم، گفت: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران نفوذ کرده و گریبان معماری کشورمان را گرفته است.

اکبر نصرالهی با بیان اینکه این تهاجم در حالی است که اتفاقا معماری باید فرهنگ ساز باشد معتقد هستیم که معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی، اجتماع در هر کشور است و باید از آن پاسداری شود .

وی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی از نوع مرکز، پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی غربی ابتدا از تهران و سپس در تمام کشورمان ترویج شد و هیچ شباهتی به معماری ما هم ندارد، افزود: ساختمان‌های نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگ و غیر هویت دار نمونه ای از این تهاجم به معماری کشورمان است.

طراحی فضاهای شهری نامانوس

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با بیان اینکه طراحی فضای شهری و برنامه‌ریزی جایگاه مهمی دارد اما متاسفانه از آن غفلت شده است، تاکید کرد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی برای ما مشکل ایجاد کرده است.

مدیرگروه کشوری معماری و شهرسازی: ۸۷۶ هیأت علمی در رشته معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد کشور مشغول به تدریس و فعالیت علمی هستند

عبدالهی با بیان اینکه اختلال در توازن ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست بخشی از مشکلاتی است که این نوع تقلید در کشورمان ایجاد کرده است، افزود: ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان‌ها، الگوهای طراحی، رنگ‌ها، مصالح و فرم‌های متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.

وی افزود: سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گروهای دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیست بوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.

«سرمایه انسانی متخصص» نیاز کشور است | معماری و شهرسازی نیازمند تحول جدی

مارکتینگ و گردشگری

رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دیگر سخنران این مراسم ضمن اشاره به اهمیت گردشگری در اقتصاد و فرهنگ کشورمان تاکید کرد: گردشگری یکی از حوزه‌های مهم خدمات در کشورمان محسوب می‌شود که نقش مهمی در اشتغال و اقتصادی دارد.

میثم چگین با بیان اینکه گردشگری آنقدر توانمندی دارد که می تواند به تنهایی جهش تولید با مشارکت مردم یا همان شعار سال مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را نیز محقق سازد، تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص کشورمان حاصل از خدمات است و گردشگری نیز می تواند سهمی از این میزان داشته باشد.

وی با بیان اینکه مشکل بزرگ گردشگری ما امروز مارکتینگ است، افزود: ما نمی دانیم که نیاز به ایجاد زیرساخت های مناسب برای گردشگری و بازاریابی گردشگری داریم ما حتی بعضاً شاهد هستیم که در دانشگاه های دارای دانشجوی بین المللی ما یک تابلو به زبان عربی یا انگلیسی وجود ندارد و این عیب بزرگی برای کشوری است که می خواهد توسعه گردشگری پیدا کند.

معماری و شهرسازی ۴۸ هزار دانشجو دارد

مدیر گروه کشوری معماری و شهرسازی نیز در این همایش با بیان اینکه مجلات خوبی در گروه کشوری گردشگری و میراث دانشگاه آزاد وجود دارد که می تواند میزبان مقالات دانشجویی باشد، گفت: ۱۴ مجله امروز منتشر می شود که چهار مورد مرتبط با علمی، پژوهشی وزارت علوم و مقالات ISC می شود و هشت مورد نیز گرید یک دانشگاه را دارند.

رئیس دانشگاه آزاد شاهرود: زمین ورزش، تالار پذیرایی و ... در زمره داشته های دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود هستند که می توان در زمینه گردشگری و میزبانی از مسافران از آنها استفاده کرد

فرح حدیب با بیان رشته معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد کشور ۴۶۸ استاد یار دارد، تاکید کرد: این رشته دارای ۲۲ دانش یار و شش استاد تمام است که نشان از ظرفیت های خوب معماری و شهرسازی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی کشورمان می دهد.

وی با بیان اینکه تقریباً در تمام استان های کشور رشته معماری و شهرسازی وجود دارد، افزود: ۸۷۶ هیأت علمی در رشته معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد کشور مشغول به تدریس و فعالیت علمی هستند و ۴۸ هزار دانشجو را تربیت می کنند.

«سرمایه انسانی متخصص» نیاز کشور است | معماری و شهرسازی نیازمند تحول جدی

استقرار واحدهای صنعتی در دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد شاهرود هم در این همایش با اشاره به استقرار شرکت بسته بندی و شرکت طب پلاستیک در داخل دانشگاه و در فضاهای بلااستفاده بیان کرد: دانشگاه آزاد شاهرود تلاش کرده تا فضاهای بدون استفاده خود را در اختیار صنایع قرار دهد تا به این طریق بتواند سهمی در توسعه تولید و کاهش مشکلات و موانع تولید ایفا کند.

حسین علی سمیعی بیان کرد: امروز طب پلاستیک که در درون دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود مستقر شده و سه شیفت تولید می کند و در هر شیفت هم ۵۰ کارگر دارد یعنی هر روز ۱۵۰ کارگر در این مجموعه کار می کنند و از آنجا که بخشی از اشتغال مجموعه به دانشگاه داده شده، خود این امر به امید افزایی در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی کمک می کند و همچنین برای دانشگاه هم سالانه دو میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

همایش افق تحول دانشگاه، اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی عصر امروز به کار خود پایان داد

وی با بیان اینکه سند گردشگری در این دانشگاه تدوین شده است، گفت: زمین ورزش، تالار پذیرایی و ... در زمره داشته های دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود هستند که می توان در زمینه گردشگری و میزبانی از مسافران از آنها استفاده کرد این طرح نیازمند ده میلیارد تومان اعتبار است و می تواند در آینده نزدیک میزبان تورهای گردشگری شود.

همایش افق تحول دانشگاه، اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی دیروز در دامغان و امروز در شاهرود برگزار و طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور مهمان این مراسم بود. این مراسم بعد از ظهر امروز در شاهرود به کار خود پایان داد.

کد خبر: ۲۸۵٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha