۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
چالش‌های طرح ساماندهی مالی صنعت برق بررسی شد

چالش‌های طرح ساماندهی مالی صنعت برق بررسی شد

با حضور مدیران ارشد توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق ایران و مدیران نیروگاه‌های خصوصی، چالش‌های طرح جدید ساماندهی مالی صنعت برق مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش بازار، در این نشست مدیران نیروگاه‌های بخش خصوصی دغدغه‌های خود را پیرامون فرایند آغاز معاملات برق در بورس انرژی با حضور شرکت‌های توزیع سراسر کشور مطرح و مدیران ارشد صنعت برق نیز نسبت به شفاف سازی آن اقدام کردند.

از جمله دغدغه‌هایی که از سوی مدیران نیروگاه‌های بخش خصوصی مورد اشاره قرار گرفت، می‌توان به مواردی چون ضمانت واریز کامل و مستمر پول به حساب شرک‌های توزیع برای انجام خرید در بورس انرژی، مکانیزم الزام شرکت‌های توزیع به انجام خرید در بورس، لزوم نبود انحصار در بخش خرید برق و تضمین خرید نقدی برق از نیروگاه‌ها اشاره کرد.

حمیدرضا باقری معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران در این جلسه و در پاسخ به دغدغه‌های مطرح شده توسط صاحبان نیروگاه‌های بخش خصوصی گفت: شرکت توانیر خود را مقید کرده که هر هفته حداقل ٥٠٠ میلیارد تومان به حساب وکالتی شرکت‌های توزیع واریز کنند تا شرکت‌های توزیع بتوانند برق مورد نیاز خود را از طریق این نقدینگی خریداری کنند و این مهم توسط شرکت توانیر تضمین شده است.

باقری در ادامه در خصوص مکانیزم انجام صحیح معاملات در بورس انرژی توضیح داد: ناظران عالی بورس انرژی به صورت مستمر فعالیت‌های سامانه و معاملات را رصد می‌کنند و در عین حال قوانین و مجازاتی هم برای تبانی کنندگان و متخلفان وجود دارد که به انجام هر چه بهتر معاملات در بستر بورس انرژی کمک خواهد کرد.

وی در ادامه در خصوص لزوم جلوگیری از انحصار در بخش خرید برق در بورس انرژی بیان کرد: به جز شرکت‌های توزیع، تمامی صنایع بالای ٥ مگاوات و بالای یک مگاوات از سال گذشته مکلف شده‌اند تا برق مورد نیازشان را از بورس خریداری کنند که تا این لحظه ٥٦ درصد از این مشترکان که بیش از ٧ هزار مشترک را شامل می‌شود، نسبت به این کار اقدام کرده‌اند و سایر صنایع هم به زودی وارد این عرصه خواهند شد.

معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق در همین رابطه افزود: در آینده نزدیک شرکت‌های خرده فروش نیز می‌توانند بخشی از برق مورد نیاز مشترکان خود را از طریق بورس خریداری و هزینه‌های خدمات توزیع را به شرکت‌های توزیع واریز کنند.

وی در ادامه درباره موضوع فروش برق نیروگاه‌ها به صنایع در فصل گرم سال و نگرانی صاحبان نیروگاه‌های بخش خصوصی پیرامون محدودیت در فروش برق به این صنایع گفت: مدیریت مصرف ناشی از ناترازی در تأمین برق مشترکان در فصول گرم سال است که چاره‌ای جز اعمال آن نیست. به این وسیله می‌توانیم برق مستمر را برای همه مشترکان تأمین کنیم و اگر مشترکی مدیریت شود سقف خرید آن کاملاٌ معلوم است و می‌تواند در سقف مربوط به خویش برق خود را از بورس خرید کند. ضمن آنکه این مشترکان در اولویت تامین برق از سوی وزارت نیرو قرار می‌گیرند و اگر در سقف تعیین شده خرید کند نسبت به خریدی که انجام میدهند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

معاون بازار برق در خصوص ساز و کار الزام شرکت‌های توزیع به خرید برق از طریق بورس انرژی نیز گفت: شرکت‌های توزیع براساس مصوبه ٣٤٨ هیئت تنظیم، چنانچه نسبت به خرید برق در بورس بنابر سهمیه تعیین شده اقدام نکنند، صورت حساب ماهیانه آن‌ها به میزانی که خرید نکردند براساس حداکثر بازار تعیین خواهد شد.

باقری در خصوص این که چرا نقدینگی فقط به سمت بورس واریز و هدایت می‌شود، توضیح داد: نقدینگی در حد خرید و سهمیه شرکت‌های توزیع در بورس واریز می‌شود و شرکت‌های تولید می‌توانند به راحتی و با خیال راحت نسبت به جذب هزینه‌های خود از طریق بورس اقدام کنند، با این فرآیند دغدغه نیروگاه‌های خصوصی که همواره در برابر نیروگاه‌های دولتی مدعی بودند مورد تبعیض قرار گرفته اند از بین رفته و شرکت‌های خصوصی در کنار نیروگاه‌های دولتی می‌توانند در یک شرایط کاملاٌ یکسان نسبت به فروش برق اقدام کرده و نقدینگی مورد نیازشان را از طریق بورس تأمین کنند.

در ادامه این جلسه و باقری در خصوص دیگر دغدغه صاحبان نیروگاه‌های بخش خصوصی مبنی بر لزوم کسب سود در بازار معاملات تصریح کرد: اگرچه ممکن است قیمت بورس به خاطر سلف بودن معاملات از قیمت بازار براساس نسیه کمتر باشد، اما با جذب نقدینگی در بورس و سرمایه گذاری مناسب نیروگاه‌ها می‌توانند تفاوت قیمت را به راحتی جبران کرده و رضایت سهامداران را کسب کنند.

کد خبر: ۲۸۵٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha