۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
بازتاب نوسانات دلار و رکود در بورس کالا

بازتاب نوسانات دلار و رکود در بورس کالا

قیمت دلار پس از رسیدن به ۶۳ هزار تومان، در حال عقب‌نشینی است و پایان روز گذشته به ۶۱ هزار تومان رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت دلار پس از رسیدن به ۶۳ هزار تومان، در حال عقب‌نشینی است و پایان روز گذشته به ۶۱ هزار تومان رسیده است. با افزایش قیمت دلار برخی مبادی فروش در دو روز گذشته قیمت آهن آلات را افزایش دادند اما اصلاح نرخ دلار موجب آرامش نسبی در بازار فولاد شد.

از همین رو اکثر کارخانه‌ها قیمت میلگرد را ثابت نگه داشتند اما برخی کارخانه‌ها ۵۰ تا ۳۰۰ تومان قیمت میلگرد را افزایش دادند. کف قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار بین ۲۵۶۰۰ تا ۲۶۵۰۰ محاسبه شد.

قیمت تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. نبشی و ناودانی نیز در عمده مبادی فروش بود؛ کارخانه ناب تبریز ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان به قیمت نبشی و ناودانی خود اضافه کرد.

ورق سیاه، ورق اسیدشویی و انواع ورق گرم در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود اما قیمت ورق گالوانیزه کیلویی، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها ۱۰۰۰ تومان گران شد.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه در برخی کارخانه‌ها ثابت بود اما برخی دیگر از کارخانه‌ها ۵۰۰ تومان به قیمت پروفیل خود اضافه کردند. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله گازی و داربستی در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده ثابت بود. طبق آمار پس از یک دوره نوسان کوتاه، بازار فولاد نسبتا به آرامش رسیده است.

رکود عمیق در بورس کالا
شاهد رکودی عمیق در بورس کالای ایران بودیم. حجم کل عرضه محصولات فولادی ۵۷۸ هزار و ۹۷۰ تن بود، اما فقط ۱۹۶ هزار و ۱۶۸ تن از این حجم مورد معامله قرار گرفت. این به معنای کاهش ۶۶ درصدی معاملات در مقایسه با حجم عرضه است.

تقاضا برای تمامی مقاطع فولادی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. به طوری که برای ۹۹ هزار و ۲۳۰ تن میلگرد عرضه شده، فقط ۳۹ هزار و ۱۱۸ تن تقاضا وجود داشت. میانگین قیمت میلگرد ۲۵۹ هزار و ۹۱۹ ریال بود.

تقاضا برای ۱۶ هزار و ۹۳۸ تن تیرآهن به ۳۹ هزار و ۱۱۸ تن رسید. قیمت میانگین تیرآهن ۲۶۲ هزار و ۷۴۰ ریال بود. تقاضا برای ۴۶ هزار و ۸۰۰ تن ورق سرد خودرو ۷ هزار و ۸۰۰ تن کمتر از حجم عرضه بود و فقط ۳۹ هزار تن تقاضا برای آن ثبت شد.

برای ۱۲ هزار تن ورق سرد لوازم خانگی ۱۱ هزار و ۶۵۰ تن تقاضا ثبت شد. قیمت میانگین ورق سرد لوازم خانگی ۴۲۴ هزار و ۹۸۰ ریال بود. تقاضا برای ۲۰ هزار تن ورق گرم ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن کمتر از حجم عرضه بود و فقط ۳ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا برای آن ثبت شد.

آنطور که از گزارش‌ها معاملات میلگرد در بورس کالای این هفته بسیار ضعیف بوده و اکثرا به صورت اعتباری انجام شده است.

قیمت‌های نقدی بورس کالا به دلیل بالاتر بودن از قیمت‌های بازار، غیرکاربردی هستند و این موضوع باعث می‌شود تا خریداران به سمت معاملات اعتباری گرایش پیدا کنند و معاملات نقدی در بورس از رونق افتد.

کد خبر: ۲۸۵٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha