۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶
تحلیل بهترین صندوق های طلا برای خرید در سال 1403
تحلیل صندوق های طلا

تحلیل بهترین صندوق های طلا برای خرید در سال 1403

صندوق های طلا به دلیل ویژگی های خیلی خوبشان، بیشترین بازدهی را از آن سرمایه گذاران خود می کنند؛ پس با تحلیل های درست میتوان بهترین گزینه ها را برای سرمایه گذاری پیدا کرد.

هادی بهرامی؛ بازار: صندوق طلا نوعی از صندوق های سرمایه گذاری کالایی قابل معامله در بورس است که حداقل ۷۰ درصد از سرمایه تامین کنندگان نقدینگی را در گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا سرمایه گذاری میکند. ورود صندوق های سهامی، درآمد ثابت و بخصوص طلا و زعفران به بازار بورس، اقدامی موثر جهت هدایت درست نقدینگی از طریق خدمات مجازی به بازار های مختلف میباشد که با مدیریت بهتر دارایی ها صورت میگیرد. هر چقدر خدمات و ابزار های سرمایه گذاری بیشتر باشد رقابت و کیفیت مدیریت دارایی بیشتر میشود و در حد خود به جذب نقدینگی بازار کمک شایانی میکند. بدلیل شرایط اقتصادی و روش های مدیریتی، توجه سرمایه گذاران به بازار های طلا جلب شده است؛ لذا تحلیل و بررسی صندوق های طلا حائز اهمیت میباشد. مدتی قبل، بهترین صندوق های طلا را به سرمایه گذاران معرفی کرده و همچنین روند قیمتی آنها را به صورت کامل تحلیل و بررسی کردیم؛ اگر مقالات قبلی را مشاهده کنید، قیمت به اهداف و درصد هایی که مشخص کرده بودیم نزدیک شد و رفتار های قبل (fractal) را تا حدودی تکرار کرد که در ادامه، این تحلیل ها را آپدیت و در بازه بلند مدت بررسی میکنیم.

تحلیل بهترین صندوق های طلا برای خرید در سال 1403
لیست صندوق های برتر طلا
صندوق طلای زر تحت مالکیت شرکت تامین سرمایه امید طی سه سال اخیر به میزان ۴۱۰ درصد بیشترین بازدهی را در بین صندوق های طلا برای سرمایه گذاران داشته است. پس از آن، صندوق طلای عیار تحت مالکیت سبدگردانی مفید و البته دومین صندوق بزرگ طلا در بورس به میزان ۴۰۰ درصد طی سه سال دومین صندوق از نظر بیشترین بازدهی میباشد. در جایگاه سوم نیز صندوق طلای لوتوس با ۳۶۶ درصد بازدهی قرار دارد که بزرگ ترین صندوق طلا در بورس است و در طی یکسال اخیر هم بازدهی خوبی را به ثبت رسانده است. در جدول زیر، ارزش معاملات صندوق ها به میلیارد تومان و بازدهی نیز به درصد نوشته شده است.

بازدهی سه ساله

بازدهی یکساله

ارزش معاملات

نام صندوق

۳۶۶

۷۳

۱۶۳

طلا

۴۰۰

۸۰

۱۰۲

عیار

۳۲۵

۸۰

۵۰

کهربا

۲۸۰

۷۴

۳۳

مثقال

_

۹۰

۲۴

گنج

_

۷۰

۴

زرفام

۴۱۰

۷۲

۸

زر






















معرفی ۳ صندوق طلای برتر
صندوق پشتوانه طلای لوتوس اولین، بزرگ ترین و نقدشونده‌ ترین صندوق طلای بازار سرمایه کشور است و در حال حاضر بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت دارد که در قالب بیش از ۴۳۴ میلیون واحد از آن نزد سرمایه‌ گذاران است؛ همچنین دارایی های صندوق عمدتاً شامل گواهی سپرده کالایی سکه طلا و شمش طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر آنها میباشد. صندوق عیار یکی از صندوق های سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) کارگزاری مفید است و در حال حاضر به مبلغ ۹ هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت در قالب سکه طلا است که ۹۲۶ میلیون سهم در دست سهامداران دارد. صندوق مثقال به عنوان یکی از بزرگ ترین و سود ده ترین صندوق های طلا شناخته میشود که تحت مالکیت کارگزاری آگاه است که ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت دارد که در قالب ۹۲۶ میلیون سهم در دست سرمایه گذاران معامله میشود.

بهترین حمایت قیمتی صندوق طلا 24 هزار تومان، صندوق عیار 10 هزار تومان و صندوق مثقال 2 هزار و 700 تومان جهت سرمایه گذاری میباشد که بنظر می آید قیمت ها مدتی را صرف اصلاح و فرسایش کرده و سپس ادامه روند صعودی طلا و تمام صندوق هایش را شاهد باشیم.


تحلیل تکنیکال صندوق طلا
قیمت صندوق طلای لوتوس پارسیان در آبان ماه ۱۴۰۱ با افزایش ۱۶۸ درصدی از محدوده ۹ هزار تومان به محدوده ۲۴ هزار تومان رسید و پس از ایجاد یک سقف، ۲۸ درصد افت کرد و سپس با توجه شرایط اقتصادی، سیاست های بانک مرکزی و افزایش تنش ها مجددا ۷۰ درصد افزایش یافت و در حال حاضر با کمی کاهش در محدوده ۲۷ هزار تومان معامله میشود. بهترین حمایت قیمت جهت خرید و سرمایه گذاری کم ریسک ۲۴ هزار تومان میباشد که با نزدیک شدن قیمت به آن میتوان با فاصله ۱۰ درصدی یک پله خریدار کرد و در صورت عبور از مقاومت کوتاه مدت ۳۰ هزار تومان میتوان به تشدید روند صعودی و افزایش حجم تقاضا پی برد که در آن صورت، اهداف ۳۶ و ۶۲ هزار تومان در دسترس خواهند بود.

تحلیل بهترین صندوق های طلا برای خرید در سال 1403


تحلیل تکنیکال صندوق عیار
قیمت صندوق عیار مفید در آبان ماه ۱۴۰۱ با افزایش ۲۰۰ درصدی از محدوده ۳ هزار تومان به محدوده ۱۰ هزار تومان رسید و پس از ایجاد یک سقف، ۳۵ درصد ریزش کرد و پس از پشت سر گذاشتن یک روند حنثی و فاز انباشت طی حدودا یکسال مجددا ۸۰ درصد افزایش یافت که در حال حاضر با کمی کاهش در محدوده ۱۰۴۵۰ تومان قرار دارد. بهترین حمایت کم ریسک صندوق ۱۰ هزار تومان است که هر چقدر قیمت به آن نزدیک تر شود، فرصت خرید خوبی را برای ما ایجاد خواهد کرد. در صورت افزایش تقاضا و التهاب شرایط اقتصادی، اهداف ۱۳ و ۱۷ هزار تومان در دسترس خواهند بود که در روند صعودی اصلی، اهداف بالاتر هم ممکن است لمس شوند.

تحلیل بهترین صندوق های طلا برای خرید در سال 1403


تحلیل تکنیکال صندوق مثقال
قیمت صندوق عیار مفید در آبان ماه ۱۴۰۱ با افزایش ۱۷۰ درصدی از محدوده ۱ هزار تومان به محدوده ۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و پس از ایجاد یک سقف، ۲۵ درصد ریزش کرد و پس از پشت سر گذاشتن یک روند حنثی و فاز انباشت طی حدودا یکسال مجددا ۷۴ درصد افزایش یافت که در حال حاضر با کمی کاهش در محدوده ۳ هزار و ۱۰۰ تومان قرار دارد. محدوده ۲ هزار و ۷۰۰ تومان حمایت کم ریسک و معتبر قیمت میباشد که میتوان آن را به عنوان محدوده خرید سنگین در نظر گرفت و ممکن است سکوی پرتاب قیمت در بلند مدت باشد؛ زیرا بازار های پایه ای مانند طلا و دلار کشش ریزش بیشتر از ۳۰ درصد را حتی در بلند مدت ندارند، چه برسد به کوتاه مدت و درون روند صعودی که بتازگی شکل گرفته است. اهداف ۳ هزار و ۴۵۰، ۴ هزار و ۲۰۰ و ۵ هزار تومان در صورت افزایش تقاضا و شروع ادامه روند صعودی بلند مدتی، در دسترس خواهند بود.

تحلیل بهترین صندوق های طلا برای خرید در سال 1403


بهترین صندوق در پرتفوی
با توجه به شرایط اقتصادی و بازار های مالی، پیشنهاد میشود حداقل ۳۵ درصد و حداکثر ۵۰ درصد از بودجه تان را به خرید طلای فیزیکی، سکه و بخصوص صندوق طلا اختصاص دهید و ۵۰ درصد دیگر را به سهام، ارز دیجیتال و سایر دارایی های ریسک پذیر که در این صورت تعادل میان دارایی ها و تنوع سبد حفظ میشود. سعی کنید بجای خرید گزینه های زیاد، بر روی کیفیت و موقعیت های مناسب و البته ایمن تر تمرکز کنید تا سبدتان هم مختلط باشد و هم قابل حساب و کتاب. ارزش ذاتی دلار را با حساسیت به تورم، ۸۴ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد میکنیم که با توجه به تکنیکال بلند مدتی آن، پیش بینی میشود دارایی های دلاری محور مانند : انواع طلا، سکه، اقلام وابسته و صندوق های طلا و همچنین سهام دلاری محور که البته در موقعیت کم ریسک و سود ده باشد، در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ رشد خوبی را داشته باشند؛ به همین دلیل توصیه میشود بازار هایی که آمادگی رشد را دارند در سبد امسالتان قرار دهید تا بیشترین بازدهی را از آن خود نمایید.

با توجه به شرایط اقتصادی و بازار های مالی، پیشنهاد میشود حداقل ۳۵ درصد و حداکثر ۵۰ درصد از بودجه تان را به خرید طلای فیزیکی، سکه و بخصوص صندوق طلا اختصاص دهید و ۵۰ درصد دیگر را به سهام، ارز دیجیتال و سایر دارایی های ریسک پذیر که در این صورت تعادل میان دارایی ها و تنوع سبد حفظ میشود.


مزایای خرید صندوق طلا
۱- با خرید سهام صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری طلا، ریسک نگهداری، جابجایی و سرقت سکه از بین خواهد رفت.

۲- با کمترین مبلغ هم میتوان در صندوق های طلا سرمایه گذاری کرد؛ در حالی که طلای فیزیکی مبلغ بیشتری میخواهد.

۳- با خرید صندوق های طلا، دارایی مان را به مدیران حرفه ای سپرده و میتوانیم از سود نوسانات نیز نهایت بهره را ببریم.

۴- بر خلاف بازار طلای فیزیکی، صندوق‌ های طلا نقد شوندگی بالایی دارند و هر زمان میتوان آنها را خرید و فروش کرد.


سخن پایانی
همانطور که گفته شد، ماهیت سرمایه گذاری در طلا بلند مدت است و صندوق های طلا نیز بازدهی بیشتری نسبت به خود طلا و سکه دارند که اگر بتوانیم از میان صندوق ها بهترین گزینه را در موقعیتی کم ریسک بخریم، بیشترین بازدهی را کسب خواهیم کرد. به دلیل ویژگی های خوب صندوق های سرمایه گذاری در بورس، به منظور حفظ ارزش پول میتوان بر روی طلا، زعفران، سهام و اوراق درآمد ثابت به صورت غیر مستقیم سرمایه گذاری کرد. در خرید صندوق های طلا به حباب اسمی، روند قیمتی دارایی تحت مدیریت (سکه، دلار و اوراق) و بخصوص تکنیکال قیمت خود صندوق توجه کنید و پیشنهاد میشود خرید های خود را با فاصله ۱۰ درصد میانگین گیری نمایید.

کد خبر: ۲۸۵٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha