۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
برای توسعه تجارت ایران و ازبکستان بر اساس ظرفیت های مکمل، برنامه ریزی شود
در همایش تجاری ایران و ازبکستان پیشنهاد شد

برای توسعه تجارت ایران و ازبکستان بر اساس ظرفیت های مکمل، برنامه ریزی شود

در همایش تجاری ایران و ازبکستان، سفیر این کشور در تهران پیشنهاد داد سرمایه‌گذاران ایرانی، استان خوارزم را به دلیل نزدیکی و سیستم حمل‌ونقل مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

به گزارش بازار، هیات ۸۰ نفری از فعالان اقتصادی ازبکستان در اتاق ایران حضور یافتند و با همتایان خود در ایران دیدار کردند. این هیات را سفیر ازبکستان در تهران سرپرستی می‌کرد. آنچه در همایش تجاری مورد توجه دو طرف قرار گرفت، تلاش برای تقویت حجم مناسبات بین دو کشور از ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار در سال بود.

بر اساس اطلاعاتی که در این نشست ارائه شد، در حال حاضر بالغ بر هزار شرکت ایرانی در کشور ازبکستان فعال هستند؛ اما ظرفیت‌های موجود برای گسترش سطح روابط بیش از این برآورد می‌شود.

در همین ارتباط نیلوفر اسدی، مدیر اداره آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل اتاق ایران با نگاهی به موانع موجود در برابر تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و ازبکستان به حل مشکلات حمل‌ونقل و تشکیل شورایی با حضور نمایندگان دو کشور، اشاره کرد.

به باور او، ایران و ازبکستان، ظرفیت‌های بالایی دارند که در واقع اقتصاد آنها را مکمل هم قرار داده و می‌توانند در سطح بالایی نیازهای یکدیگر را تأمین کنند.

اسدی، انتقال اطلاعات در این حوزه را موضوعی اساسی توصیف کرد و افزود: اتاق‌ها و وزارت‌خانه‌ها باید سعی کنند اطلاعات اقتصادی را در اختیار فعالان اقتصادی دو طرف قرار دهند.

در ادامه فریدالدین نصریف، سفیر ازبکستان در تهران، گفت: در این دوره از نمایشگاه اکسپو ایران، به دلیل اهمیت موضوع و علاقه‌مندی بالای فعالان اقتصادی ازبکستان به حضور در بازار ایران، یک هیات ۸۰ نفری به سرپرستی معاون اول وزیر انرژی عازم تهران شد و بعد از آن به سایر شهرها سفر می کنند تا از نزدیک توانمندی‌های تولیدی و صادراتی ایران را ببینند.

او ادامه داد: مقامات دو کشور روی سرمایه‌گذاری مشترک متمرکز شدند و برای همین بخش خصوصی دو کشور باید برای تحقق این امر تلاش کنند. سال گذشته حجم روابط تجاری ایران و ازبکستان بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار بوده که راضی‌کننده نیست.

سفیر ازبکستان در تهران با بیان اینکه دولت ازبکستان از هر سرمایه‌گذاری در این کشور حمایت می‌کند، گفت: امنیت سرمایه‌گذاری در ازبکستان تضمین شده است و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از خدمات بانکی در این کشور بهره ببرند، از سویی مناطق صنعتی و تجاری گسترده‌ای در اختیار داریم که هر کدام با شرایط ویژه‌ای سرمایه‌های جدید را جذب می‌کنند.

نصریف، استان خوارزم را به سرمایه‌گذاران ایرانی پیشنهاد داد و افزود: چون این استان به ایران نزدیک‌تر بوده و سیستم لجستیک خوبی در این منطقه فعال است، پیشنهاد من به فعالان اقتصادی، تمرکز روی این منطقه است.

او از برگزاری یک همایش سرمایه‌گذاری در ازبکستان که به زودی انجام خواهد شد، خبر داد و گفت: از همه فعالان اقتصادی ایران دعوت می‌شود در این همایش حضور پیدا کنند تا از نزدیک با توانمندی‌های ازبکستان آشنا شوند.

سفیر ازبکستان در تهران از نیاز دارویی در این کشور سخن گفت و افزود: زمینه برای صادرات محصولات دارویی از ایران وجود دارد و حتی امکان تأسیس خطوط تولید دارو در ازبکستان مهیاست.

موسی آقایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان از فراهم نشدن بسترها برای تسهیل رفت‌وآمد گردشگران دو طرف به کشورهای یکدیگر گفت و تأکید کرد: برای تقویت روابط تجاری باید سعی کنیم زمینه گردشگری بین دو کشور را گسترش دهیم.

این فعال اقتصادی حجم مبادلات بین دو کشور را ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: با توجه به توانمندی‌های موجود و علاقه دو طرف به ترویج روابط با هم، باید اذعان داشت که شرایط نامناسب است.

به باور او بخش زیادی از موانع در برابر تجارت بین دو کشور به تحریم‌ها علیه ایران برمی‌گردد که باید در قالب نشست‌های تخصصی برای آنها راه‌حل پیدا کنیم.

رحمت‌الله خرمالی، رایزن بازرگانی ایران در ازبکستان، محصولات پتروشیمی، انواع محصولات شیمیایی و کشاورزی را از جمله کالاهای عمده صادراتی ایران به ازبکستان دانست و تصریح کرد: این سفر فرصت خوبی است تا از نزدیک با توانمندی‌های ایران آشنا شویم. امسال در این رویداد هیات ۸۰ نفری از ازبکستان به ایران سفر کردند که قابل توجه است.

رایزن بازرگانی ایران در ازبکستان افزود: ریل‌گذاری خوبی از سوی مقامات دو کشور برای افزایش سطح روابط انجام شده است؛ بنابراین پیشنهاد داریم به همت مقامات مسئولان ازبکستان، نمایشگاهی در ایران برگزار شود و توانمندی‌های این کشور را به نمایش بگذارد. ایران آمادگی برگزاری این رویداد را دارد.

نوزیر ایبرایف، دستیار استاندار سمرقند نیز با بیان این مطلب که ایران در شرایط تحریمی، قدم‌های خوبی برداشته و اقتصاد بزرگی را ایجاد کرده است، گفت: این موفقیت، نتیجه تلاش مردم، کارآفرینان و رهبران این کشور است.

او ادامه داد: رئیس‌جمهوری ازبکستان برای اقتصاد و فعالان اقتصادی ارزش بالایی قائل شده و در همین راستا پتانسیل خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به وجود آورده است و برای همین پیش‌بینی می‌کنم که تحقق هدف یک میلیارد دلار تجارت با ایران به راحتی امکان‌پذیر است.

کد خبر: ۲۸۵٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha