۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
اختصاص ۱۰ درصد از قیمت فروش برقی برای توسعه تجدید پذیرها| فروش برق در بورس انرژی ۴ برابر می شود
مدیرعامل توانیر در گفتگو با بازار:

اختصاص ۱۰ درصد از قیمت فروش برقی برای توسعه تجدید پذیرها| فروش برق در بورس انرژی ۴ برابر می شود

رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر با بیان اینکه موتور تولید بدهی در صنعت برق باید خاموش شود، گفت: پیش بینی می کنیم که حجم خرید و فروش برق در بورس انرژی تا ۴ برابر افزایش یابد و از ۵۳ به ۲۱۰ تراوات ساعت برسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سهم صنعت برق از معاملات بورس انرژی چیزی نزدیک به صفر است. بر اساس آماری که علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران اعلام کرده کل ارزش مبادلات بورس انرژی در سال‌۱۴۰۲ چیزی بیش از ۱۶۹‌هزارمیلیاردتومان بوده حال آنکه در همین سال حدود بر ۵‌میلیارد و ۷۶۱‌میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش ۱۲۰۰‌میلیاردتومان در این بازار معامله شده است. هر چند که آمارها از رشد حدود ۱۳۹ درصدی ارزش معاملات این بازار نسبت به سال قبل تر از آن حکایت می کند اما سهم، هیچ برق از بورس انرژی نشان می دهد که این صنعت در مقایسه با سایر بخش ها تا چه اندازه غیر جذاب است. اما بدحسابی وزات نیرو و اقتصاد ورشکسته صنعت برق در طول سال های گذشته کار را به جایی رسانده که ورود هر چند ناچیز برق به بورس انرژی یک اتفاق مبارک در این صنعت محسوب می شود.

بر اساس آنچه وزیر نیرو اعلام کرده شرکت‌های توزیع برق و صنایع دارای دیماند بالای یک‌مگاوات به عنوان خریداران برق به صورت روزانه سفارش خرید خود را برای نمادهای روزانه، هفتگی و ماهانه در تالار بورس ثبت می‌کنند. در این شرایط نیروگاه‌های خصوصی و دولتی در شرایط یکسان نیز اقدام به فروش برق به این مشتریان می‌کنند. میزان معاملات برق در بورس انرژی در سال گذشته تنها ۱۴.۴‌درصد از کل معاملات صنعت برق را شامل می‌شد، اما در برنامه هفتم توسعه وزارت نیرو مکلف شده است تا پایان برنامه هفتم حجم معاملات برق در بورس را به حداقل ۶۰‌درصد برساند و براساس اهتمام مسوولان مربوطه مقرر شده است تا پایان سال‌جاری این هدف‌گذاری تا حد زیادی محقق شود. مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر امیدوار که با افزایش حجم معاملات برق در بورس انرژی به نوعی موتور تولید بدهی صنعت برق متوقف شود، صنعتی که بر اساس آخرین آمار بدهیش چیزی حدودد ۱۰۰ همت اعلام شده است.

متن کامل گفتگوی بازار با مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر درباره هدف گذاری صورت گرفته برای خرید و فروش برق در بورس انرژی را در ادامه می خوانید:

تمامی بندهای ۱۹ گانه قانون مانع زدایی از صنعت برق به جز یک ماده آن تصویب و ابلاغ شده است. تنها ماده ۱۰ این قانون منتظر مصوبه هیات وزیران است

قانون مانع زدایی از صنعت برق به کجا رسید؟ دلیل تعلل وزارت نیرو در اجرای این قانون چیست؟

تمامی بندهای ۱۹ گانه قانون مانع زدایی از صنعت برق به جز یک ماده آن تصویب و ابلاغ شده است. تنها ماده ۱۰ این قانون منتظر مصوبه هیات وزیران است. باید اشاره کنم که تصویب و ابلاغ این قانون به اصلاحات مالی در صنعت برق کمک کرد. تاکید وزیر نیرو بر این است که موتور تولید بدهی در صنعت برق باید متوقف شده و بدهی ها باید به روز پرداخت شود.

* با توجه به تاکید وزیر نیرو آیا اعتبار خاصی در در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای توانیر و صنعت برق دیده شده است؟

ما حداقل اعتبار را از منابع بودجه ای کشور داریم و عمده اعتبارات ما از طریق فروش برق تامین می شود. بنابر این وابستگی به بودجه ای کشور نداریم. اما در بودجه پیش بینی شده که ۱۰ درصد از قیمت فروش برق بابت توسعه تجدیدپذیرها و توسعه برق روستایی در نظر گرفتیم. سایر منابع مربوط به هم تهاتر و تسویه مطالبات که در تبصره ۵ وجود دارد. این منابع از محل اسناد خزانه و انتشار اوراق مالی اسلامی تامین می شود.

*با این اوصاف چطور قرار است که مشکل بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران صنعت برق حل شود؟ ضمن اینکه این عدد هر سال در حال بزرگ تر شدن است؟

همانطور که اشاره کردم بخشی از بدهی محل انتشار اوراق و اسناد خزانه پرداخت شد. بخش دیگری هم از طریق خرید و فروش در بورس انرژی تسویه می شود.

در سال گذشته ۵۳ تراوات ساعت برق در بورس انرژی به فروش رسید. پیش بینی می‌کنیم در سال جاری این رقم تا ۲۱۰ تراوات ساعت یعنی ۴ برابر سال گذشته افزایش یابد

*هم اکنون چه مقدار از برق کشور در بورس انرژی فروخته می شود؟

بر اساس مصوبه هیات وزیران از سال ۱۴۰۲ مشترکان بالای یک مگاوات باید برق مورد نیاز خود را از بورس انرژی تامین کنند. باید اشاره کنم که در سال گذشته ۵۳ تراوات ساعت برق در بورس انرژی به فروش رسید. پیش بینی می‌کنیم در سال جاری این رقم تا ۲۱۰ تراوات ساعت یعنی ۴ برابر سال گذشته افزایش یابد.

*بر اساس هدف گذاری های صورت گرفته سهم بورس انرژی از تامین برق به چه مقدار خواهد رسید؟
بر اساس برنامه هفتم توسعه در پایان این برنامه باید سهم فروش برق در بورس انرژی به ۶۰ درصد برسد. البته با توجه به اقدامات صورت گرفته خیلی زودتر از موعد این هدف گذاری محقق خواهد شد.

*اما به نظر می رسد که عزم لازم برای پرداخت بدهی فعالین صنعت برق وجود ندارد. با توجه به تاکید آقای وزیر چرا همچنان با انباشت بدهی فعالین این صنعت مواجه هستیم؟

اواخر سال گذشته موفق شدیم که ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی فعالین صنعت برق را پرداخت کنیم و هم اکنون رقم بدهی ما به حدود ۱۰۰ همت رسیده است. طبق قانون مانع زدایی قرار است که این بدهی ظرف مدت ۳ سال پرداخت شود و هم اکنون دنبال راه کارهایی برای اجرای این قانون هستیم. از طرفی همانطور که اشاره کردم پیش بینی ما این است که مقدار خرید و فروش برق در بورس انرژی تا ۴ برابر افزایش یابد. با این اوصاف فکر می کنم که ۴۰ هزار میلیارد تومان از این رقم از طریق بورس انرژی تامین شود.

*آیا قیمت برق در بورس انرژی جذابیت لازم را برای تولیدکنندگان را دارد؟

جالب است که بدانید قیمت فروش برق در مرداد سال گذشته که پیک مصرف بود به ۳۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت هم رسید. از طرفی در گذشته به دلیل اینکه پرداخت هزینه فروش برق به نیروگاه‌ها با تاخیر فراوانی انجام می‌شد، عملا نیروگاه‌ها در فرآیند توسعه و مدیریت امور جاری با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شدند. اما با توسعه و روتق بورس انرژی این فرآیند اشتباه گذشته دیگر برطرف خواهد شد.

*سنکرون برق با روسیه کجا رسیده و از چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟

این اقدام نیازمند بررسی دقیق و فنی است. روسیه نیازمند بررسی است.

کد خبر: ۲۸۴٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha