۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
شاخص گروه بانکی، تمایل به افت بیشتری دارد
صنعت بانکی در هفته ای که گذشت؛

شاخص گروه بانکی، تمایل به افت بیشتری دارد

شاخص صنعت بانکداری در بورس با ۳.۵ درصد کاهش، هفته گذشته را به پایان رساند و با توجه به واکنش منفی به مقاومت استاتیک، تمایل به افت بیشتری دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار دارد، در دهه ۸۰ شمسی وارد این بازار شد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه قابل قبولی را به دست آورد. در واقع صنعت بانکداری علی رغم زمان کمی که از پیوستنش به بازار بورس می‌گذرد، از پیشینه و بنیادی قوی برخوردار است. صنعت بانکداری یکی از صنایع با اهمیت در هر کشوری است و تامین مالی پروژه ‌های خرد و کلان را به عهده دارد. همانطور که میدانید تحلیل و بررسی موسسات بانکی بدلیل نقش مهمشان در اقتصاد و گردش نقدینگی کشور، حائز اهمیت میباشد. در ادامه به گزارش تحرکات این صنعت و سهم های برتر آن میپردازیم و روند پیش روی آن را تحلیل خواهیم کرد.


گزارش بازدهی شاخص
شاخص صنعت بانکداری در بورس با ۳.۵ درصد کاهش، هفته گذشته را به پایان رساند و اکثر سهم های بانکی به دلیل جو کل بازار بورس منفی معامله شدند. این شاخص در هفته گذشته ۹۲۷۶ واحد بود که تا پایان هفته معاملاتی به محدوده ۸۹۱۵ واحد رسید؛ این در حالیست که شاخص کل بورس با افت ۲.۴ درصدی از محدوده ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد به ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با افت ۳.۹ درصدی از محدوده ۷۵۲ هزار واحد به ۷۲۳ هزار واحد رسیده است که نشان میدهد ۹۹ درصد شاخص ها با یکدیگر ارتباط نوسانی و زنجیره ای دارند. طی ۳۰ ورز اخیر، در مقابل بازدهی مثبت ۲ درصدی شاخص کل بورس و بازدهی منفی ۱.۴ درصدی شاخص هم وزن، شاخص صنعت بانکداری منفی ۰.۵ درصدی بازدهی داشته است که اگر بخواهیم نگاهی هم به بزدهی یکساله بیندازیم، شاخص صنعت بانکی از آخرین کف به آخرین سقف یکساله ۲۰ درصد و بر اساس محدوده فعلی ROI به میزان ۴.۵ درصد بازدهی مثبت داشته است.

شاخص صنعت بانکداری در بورس با ۳.۵ درصد کاهش، هفته گذشته را به پایان رساند و اکثر سهم های بانکی به دلیل جو کل بازار بورس منفی معامله شدند. این شاخص در هفته گذشته ۹۲۷۶ واحد بود که تا پایان هفته معاملاتی به محدوده ۸۹۱۵ واحد رسید؛ این در حالیست که شاخص کل بورس با افت ۲.۴ درصدی از محدوده ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد به ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحد رسید.


تحلیل تکنیکال شاخص
در یکسال اخیری که برای بازار بورس و سهامداران متضرر گذشت، شاخص صنعت بانکداری از محدوده ۸۱۳۲ واحد با افزایش ۲۵ درصدی به سقف تاریخی ۱۰۲۴۰ واحد رسید و پس از ایجاد یک قله جدید روند صعودی را چرخش داد و با کاهش ۲۱ درصدی به همان محدوده ۸۱۳۲ واحد رسید و در آنجا یک حمایت ماژور تشکیل داد. شاخص پس از نزدیک شدن به مقاومت استاتیک و همچنین تکمیل زنجیره واگرایی میان مدت ۴.۵ درصد افت کرد و در حال حاضر در محدوده ۸۹۱۵ واحد قرار دارد. اوسیلاتور Rsi تمایل به نزول بیشتری دارد؛ زیرا حمایت کوتاه مدت خود را از دست داده و کم کم وارد محدوده اشباع فروش میشود که نشان از افزایش ترس برای خرید دارد. هیستوگرام های Macd نیز واگرایی حجمی دارد و اگر ابر کومو از دست برود ممکن است شاهد افت بیشتر شاخص بانکداری باشیم؛ در غیر اینصورت برای رشد و ادامه صعود تا اهداف بالاتر، باید مقاومت ۹۵۰۰ واحد شکسته شود چون مانع اصلی روند است. اولین هدف شاخص محدوده ۱۰۲۴۰ واحد است که مهم ترین مانع روند صعودی در بلند مدت است و برای رشد بیشتر شاخص باید شکسته شود و به صورت ماهانه بر روی آن تثبیت بدهد.

شاخص پس از نزدیک شدن به مقاومت استاتیک و همچنین تکمیل زنجیره واگرایی میان مدت ۴.۵ درصد افت کرد و در حال حاضر در محدوده ۸۹۱۵ واحد قرار دارد. اوسیلاتور Rsi تمایل به نزول بیشتری دارد؛ هیستوگرام های Macd نیز واگرایی حجمی دارد و اگر ابر کومو از دست برود ممکن است شاهد افت بیشتر شاخص بانکداری باشیم؛ در غیر اینصورت برای رشد و ادامه صعود تا اهداف بالاتر، باید مقاومت ۹۵۰۰ واحد شکسته شود چون مانع اصلی روند است.


تسهیلات کلان از بانک ها
۱- مجموعه ایران مال که با تسهیلات کلان بانک آینده ساخته شده است، در جایگاه چهارم ابربدهکاران بانکی قرار گرفته است. محدودیت‌ های آسان بودجه‌ ای، قیمت ‌های تکلیفی، حجم بالای استخدام نیروی انسانی و هزینه‌ های جانبی و پرسنلی بالای شرکت‌ های دولتی، وظایف حاکمیتی و غیرتجاری برخی شرکت‌ ها و عدم حکمرانی اقتصادی در آنها و فرآیند های ناکارا و غیرشفاف در ثبت جریان مالی شرکت ‌های دولتی ازجمله دلایل زیان ‌دهی آنها و سرریز این زیان به نظام بانکی در قالب تقاضای نقدینگی و تسهیلات است.

۲- بانک ها ۲۰۳ هزار ملیارد تومان دیگر وام گرفتند و با افزایش نیاز آنها به وجوه نقد، رکورد تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز بار دیگر شکسته شد.

۳- طبق جداول بودجه سال ۱۴۰۳ بودجه بانک‌ های دولتی در مقایسه با سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافته و به ۵۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

۴- رییس کانون بانک های خصوصی کشور در حالی اعلام میکند که کمتر از ۲ درصد تسهیلات قرض الحسنه بانک ها به کارمندان و شاغلان این صنعت پرداخت شده؛ این در حالیست که برای پرداخت وام به مردم عادی هزاران بروکراسی و شروط و تعرفه جلوی پای آن ها گذاشته میشود.

۵- در این هفته مشخص شد که بانک رفاه کارگران با اموال غیرمنقول ۴۷ هزار میلیارد تومانی، با اختلافی قابل توجه، بیشترین میزان املاک در مقایسه با دیگر بانک‌ ها را داراست.

۶- پست بانک ایران برای سال ۱۴۰۲، عملکرد عالی را با سود خالص ۲۴۷ تومان به ازای هر سهم به ثبت رساند.

کد خبر: ۲۸۳٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha