۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
مکمل بالاخره دارو است یا غذا؟ سیاست گذاری در حوزه مکمل ها همچنان در حال نوسان

مکمل بالاخره دارو است یا غذا؟ سیاست گذاری در حوزه مکمل ها همچنان در حال نوسان

رویکرد در حوزه مکمل ها همواره در حال تغییر است و یکبار این حوزه را در ردیف دارویی و بار دیگر در حوزه مواد غذایی قرار می دهند و بر مبنای آن ها سیاست گذاری می کنند.

بازار؛ گروه صنعت: چالش های رگولاتوری فرآورده های گیاهی و مکمل در نشست اولین روز از سیزدهمین همایش طلای سبز و دوازدهمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی با حضور سید محمد ناصری دبیر سندیکای تولید کنندگان مکمل های رژیمی و غذایی ایران، علیرضا رستمی سرپرست اداره فرآورده های طبیعی گیاهی و مکمل سازمان غذا و دارو، امیرحسین جمشیدی رئیس هئیت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی فرآورده ها و طب سنتی ایران، ریحانه اکبریان رئیس اداره مکمل سازمان غذا و دارو، آرزو روستایی رئیس اداره فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو برگزار شد.

در این امیرحسین جمشیدی نشست هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی فرآورده ‌ها و طب سنتی ایران با طرح این سوال که بالاخره مشخص نیست مکمل دارو است یا غذا گفت: از ابتدا تا امروز شاهد این هستیم که حوزه مکمل با تغییرات فراوانی همراه شده است.

وی ضمن انتقاد از تغییر سیاست ها در حوزه مکمل ها افزود: نمی شود رویکرد ما در حوزه مکمل ها یک بار همچون رویکرد با مواد غذایی باشد و باری دیگر این رویکرد به دارویی تغییر یابد.

جمشیدی با اشاره به اینکه امروز یکی از بزرگترین مشکلات حوزه مکمل ها بحث مالیات بر ارزش افزوده است ادامه داد: بنابراین باید این پرسش را طرح کرد که اگر مکمل دارو است چرا مالیات بر ارزش افزوده به آن اختصاص داده شده؟

وی تصریح کرد: امروز بیش از هر چیزی نیاز است که به یک وحدت رویه در مورد سیاست گذاری در حوزه مکمل ها دست یابیم.

ضرورت رعایت پنج رویکرد اصلی در حوزه مکمل ها

علیرضا رستمی سرپرست اداره فرآورده‌ های طبیعی گیاهی و مکمل سازمان و غذا و دارو نیز در این رویداد بیان داشت: باید رویکردهای حاکمیت خوب را تا حد ممکن رعایت کنیم و سعی داریم در نگاه نخست بحث مشارکت ‌محوری و اجماع‌ محوری را در حوزه مکمل مد نظر قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه رویکرد دیگر در این حوزه بحث قانون ‌محوری است اضافه کرد: سومین رویکرد ما در حوزه مکمل بحث اثربخشی و کارایی بوده است. بر این اساس معتقدیم که اگر دستورالعملی صادر می‌ شود بر این اساس باشد که سرعت را افزایش دهیم.

سرپرست اداره فرآورده‌ های طبیعی گیاهی و مکمل سازمان و غذا و دارو ادامه داد: شفافیت رویکرد دیگر ما در این حوزه است و بر این اساس تلاش می ‌کنیم که آمار و اطلاعات منتشر شده بر اساس واقعیت و مستند باشد.

رستمی با اشاره به پنجمین رویکرد اداره فرآورده های طبیعی گیاهی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: رویکرد بعدی در حوزه مکمل بحث پاسخگویی است و در این رابطه تلاش کرده ایم که حداقل در این رویکرد همواره برای پاسخگویی در دسترس باشیم. بنابراین اگر هنر داشته باشیم باید سعی کنیم تا حد ممکن را به عمل برسانیم.

کد خبر: ۲۸۲٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha