۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
مزارع گلستان در محاصره بیماری| دست کشاورز برای مبارزه خالی است
بازار گزارش می دهد؛

مزارع گلستان در محاصره بیماری| دست کشاورز برای مبارزه خالی است

گرگان- امسال با توجه به میزان بارندگی ها و تغییر در روند رویشی محصولات کشاورزی، شاهد بروز بیماری های قارچی بودیم که کشاورزان را متحمل هزینه های بالا که در توان آنها نبود، کرد.

نجمه جهان تیغ, بازار؛ با توجه به بارندگی‌های مناسب، مزارع گلستان در سال زراعی جاری از رشد رویشی مناسبی برخوردار هستند اما افزایش دو الی سه درجه‌ای دمای هوای استان نسبت به بلند مدت مشکل‌ساز شده است.

رشد رویشی پیش از موعد محصولات کشاورزی سبب شد فعالیت آفات و بیماری‌های گیاهی افزایش یابد. «زنگ زرد» یا زنگ نواری گندم یکی از بیماریهای مهم مزارع گندم و جو بویژه در مناطق سرد است که در صورت عدم کنترل، قابلیت به اپیدمی های گسترده را دارد.

دیگر بیماری که این روزها مزارع گندم را تهدید می کند «فوزاریوم خوشه» بوده که یکی از مخرب ترین بیماری های گندم، جو، ذرت و بسیاری از غلات است. این بیماری نه تنها به خاطر کاهش میزان محصول بلکه به دلیل کاهش کیفیت و ارزش غذایی آن نیز اهمیت زیادی دارد.

کشاورزان ذهنیت سم پاشی های تقویمی را کنار بگذارند

کارشناسان حوزه کشاورزی توصیه می کنند با توجه به اینکه امسال شرایط آب و هوایی نسبت به سال گذشته کاملا متفاوت است، کشاورزان بایستی ذهنیت سم پاشی های تقویمی را کنار بگذارند و به توصیه کارشناسان توجه کنند.

کارشناس کشاورزی: اکنون شرایط جوی برای بروز بیماری «فوزاریوم خوشه» در مزارع گندم فراهم است

عباس دیلم یک کشاورز گلستانی به شرایط متفاوت امسال نسبت به سال های گذشته اشاره می کند و وی گوید: اواسط فروردین به منظور بازدید به سراغ مزرعه گندم خود رفتم که با برگ های زرد محصول مواجه شدم. در ابتدا نسبت به مبارزه با این بیماری مقاومت کردم اما پس از مراجعه به یک کلینیک گیاهپزشکی متوجه شدم که بایستی مبارزه با این بیماری را آغاز کنم. متاسفانه پرداخت هزینه سم در توان کشاورز نیست و سه نوبت سم پاشی مزارع گندم هزینه زیادی را به ما تحمیل کرده است.

شرایط بد جوی

پدرام میرکریمی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه شرایط جوی امسال سبب تشدید بیماری های قارچی در محصولات کشاورزی می شود، گفت: کشاورزان بایستی هوشیار باشند و به طور مداوم مزارع خود را با حضور کارشناسان مجرب مورد بازدید قرار دهند،

وی با اشاره به اینکه اکنون شرایط جوی برای بروز بیماری «فوزاریوم خوشه» در مزارع گندم فراهم است، گفت: مبارزه با این بیماری هم باید در زمان گلدهی و با استفاده از قارچ کش های سیستمیک انجام شود.

میرکریمی بهترین زمان مبارزه با این بیماری را در مرحله گلدهی اعلام و خاطرنشان کرد: پس از عبور از این مرحله سمپاشی هیچ سودی نخواهد داشت و صرفا کشاورز را متحمل هزینه اضافی می کند که باعث ماندگاری سموم در دانه نیز خواهد شد.

با توجه به بارش های بسیار خوبی که شاهد بودیم پیش بینی می شود مزارع کلزا و جو عملکرد خوبی را داشته باشند بنابراین کشاورزان در صورت مبارزه با بیماری ها می توانند محصول خوبی نسبت به سالهای گذشته برداشت کنند.

مزارع گلستان در محاصره بیماری| دست کشاورز برای مبارزه خالی است

درگیری با آفت ها

رئیس کمیسیون کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: این روزها خانواده کشاورزی در بخش دولتی و خصوصی درگیر بیماری های قارچی در سیب زمینی و گندم و سایر محصولات شده اند که معیشت قشر کشاورز را به خطر انداخته است. البته اولویت در محصول سیب زمینی و گندم مبارزه با شیوع بیماری های قارچی است.

هامان هاشمی با تاکید به لزوم واگذاری موضوعات حوزه کشاورزی به بخش خصوصی، گفت: زراعت و باغبانی استان به اندازه ای که در جی دی پی اثر گذار است در منابع استانی دیده نشده است، به همین دلیل در بزنگاه های این چنینی و حمله بیماری ها بر مزارع خلا بخش خصوصی احساس می شود. قوانین برای همه استان ها یکی است اما متاسفانه مسئولان گلستانی پیگیری فدرالی ندارند.

وی از کشاورزی به عنوان اقتصاد اول استان یاد کرد و گفت: از آنجا که کشاورزی به عنوان یک خانواده تنها به حساب می آید، می طلبد که دولت و مجموعه استانداری در سال جدید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد.

زمین های زراعی در معرض بیماری

با توجه به میزان بارش ها در اواخر بهمن ماه، گلستان از این لحاظ جزو سه استان اول کشور قرار گرفت. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم می گوید ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در گلستان زیر کشت گندم رفته که از این میزان ۱۸۹ هزار هکتار در معرض بیماری ها قرار گرفته است.

به گفته محمد برزعلی، برای اولین بار در سال زراعی جاری مزارع گندم در استان همزمان درگیر بیماری زنگ زرد و زنگ قهوه ای شدند. برای کاهش آسیب دیدگی مزارع هنگام وقوع بیماری ها باید از مدل سازی های کشت استفاده شود و همچنین استفاده از ارقام مقاوم و مناسب کشت موجب کاهش خسارت به اراضی تحت کشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: در زمان وقوع بیماری محصولات کشاورزی پشتیبانی خوبی از سوی بخش خصوصی انجام شد و از سوی دیگر دولت با ارائه تسهیلات باعث شد تا سموم بهتری توسط کشاورزان خریداری و مصرف شود.

معاون جهاد کشاورزی گلستان: بارندگی باعث شد درصد جوانه زنی تمام محصولات افزایش یابد و تراکم محصول بیشتر شود

اطلاع رسانی در مواقع بحرانی یکی از فاکتور های اساسی به شمار می رود اما متاسفانه جهاد کشاورزی در این زمینه کارنامه خوبی نداشت و بسیاری از کشاورزان نسبت به اپیدمی بودن بیماری زنگ زرد و سایر محصولات بی اطلاع بودند.

دست کشاورزان خالی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان نیز گفت: بارندگی باعث شد درصد جوانه زنی تمام محصولات افزایش یابد و تراکم محصول بیشتر شود. امسال شاهد تغییرات چشمگیری در عوامل زیان رسان بودیم، به‌عنوان مثال؛ در سالیان گذشته آفت بید کلم در بازه زمانی فعلی بروز نکرده بود اما امسال ۵۰ هزار هکتار از اراضی کلزا درگیر این بیماری شده بود.

علی اکبر مهقانی زنگ زرد گندم در سال های گذشته به این شدن آسیب زا نبود و به عنوان چالش مطرح نمیشد. امسال تغییر رفتار بیماری ها بی سابقه بود و قطعا این مسئله نیازمند اطلاع رسانی و تغییر رویه توسط کشاورزان هستیم.

وی با تاکید به اینکه سرمایه در گردش از سوی بانک ها جدی گرفته نمی شود و کشاورزان با جیب خالی به سمت کشت می روند.

به گزارش بازار، با توجه به وقوع تغییرات اقلیمی در جهان و در کشور ما بایستی کشاورزان رویه های گذشته را کنار بگذارند و در هنگام بروز بحران به توصیه کارشناسان توجه کنند از طرفی می طلبد دولت بی مهری خود نسبت به کشاورزان را کمتر کرده و در ارائه تسهیلات کم بهره به این قشر توجه بیشتری داشته باشد، البته که با میدان دادن بیشتر به بخش خصوصی و واگذاری بخشی از امور، راحت تر از بحران های کشاورزی عبور خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۸۲٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اثیر اخسیکتی US ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
      1 0
      وقتی در کشور قیمت گندم را رئیس سازمان برنامه با توجه به منافع خودش معین میکنه و دیگه براش اهمیتی نداره که این محصول قیمت تمام شده داره یا وقتیکه بقول اون یکی وزیر جهاد کشاورزی قبلی جناب ساداتی نژاد کشاورزی بنگاه خیریه نیست ولی دولت کمترین اهمیتی جیب کشاورز براش نداره اونوقت یه افتی مانند زنگ زرد که براحتی میشه کنترلش کرد سبب آسیب گسترده میشه. مزارع فراوانی امسال در خوزستان بدلیل همین بیماری و عدم توانائی کشاورزان در سم پاشی بطور کلی غیر قابل برداشت شدند. گندم ۱۷ تومنی جنایت در حق کشاورزان مظلوم و بدبخت ایرانی هست. نرخ واقعی کمتر از ۲۷ تا ۳۰ تومان نیست. گندم وارداتی هر تن ۵۵۵ دلاره.
    • جانم فدای سردار سلیمانی US ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
      1 0
      نه سم کشاورزی درست هست نه داروی مرغ طیور . همش آب هست . وگرنه باید باید از بین ببره . چرا وقتی سم میزنی نباید اثر بکنه . چرا به مرغ دارو کبدی ۱۰ سال پیش ۴۸ ساعت دوم خودش را نشون میداد .ولی الان ۷ روز هم بدی نشون نمی ده . چرا این همه به کشاورز هزینه میدید همه سم ها شده چینی