۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
رشد پنج برابری مرمت و بازسازی قنوات در سیستان و بلوچستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

رشد پنج برابری مرمت و بازسازی قنوات در سیستان و بلوچستان

زاهدان- سیدحسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: طرح مرمت و بازسازی قنوات با هدف احیاء، حفظ و افزایش آبدهی قنوات در دولت سیزدهم در ۱۸ شهرستان قنات خیز استان اجرایی شده است.

سیدمحمدرضا سیدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان با داشتن یک هزار و ۹۲۵ رشته قنات از لحاظ تعداد در رتبه چهارم و از نظر تامین نیاز آبی در مقام ششم کشوری قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: طرح مرمت و بازسازی قنوات با هدف احیاء، حفظ و افزایش آبدهی قنوات در دولت سیزدهم در ۱۸ شهرستان قنات خیز با اعتباری بالغ بر ۹۷۸ میلیارد ریال در قالب ۳۸۸ پروژه اجرایی شده است که نسبت به دولت قبلی از لحاظ تعداد پروژه‌های اجرایی رشد حدود پنج برابری و از لحاظ میزان اعتبار، هشت برابر افزایش داشته است.

احـداث ۱۱ مورد آب‌بندان به وسعت ۳۷ هکـتار

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در تمام سال رودخانه‌ها و منابع آب موجود دارای دبی یکسانی نیست و به خصوص در فصول زراعی عموماً با کم‌آبی مواجه می‌شویم، جهت بهره‌برداری مناسب و استفاده بهینه از منابع آب موجود باید اقدام به ذخیره و نگهداری آن در مخازن کرد.

سیدحسینی ادامه داد: هدف از اجرای طرح احداث «آب بندان» در استان، ایجاد یک استخر ذخیره خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می‌آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: به نوعی این سازه می‌تواند در هر منطقه و بسته به هدف و نوع و ابعاد نام به خصوصی به خود بگیرد که نام آب بندان برای سازه ذخیره آب مورد نظر انتخاب شده است. در دولت سیزدهم عملیات اجرایی ۱۱ مورد آب‌بندان به وسعت ۳۷ هکتار در جنوب استان با اعتبار ۴۴۰ میلیارد ریال احداث شده است.

تجهیز پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری

وی اظهار داشت: با هدف افزایش راندمان آبی و بهره‌وری منابع آب و خاک و صرف اعتبار افزون بر ۷۲۶ میلیارد ریال، پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان سیستان و بلوچستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده و این امر زمینه صرفه‌جویی بیش از ۲۲ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی را نیز فراهم کرده است.

سیدحسینی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده که موجب صرفه‌جویی ۲۶۸ میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی در طول سال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به منظور ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی در بخش مکانیزاسیون طی دو سال گذشته تاکنون تعداد ۸۹۴ دستگاه انواع تراکتور، کمباین و سایر ماشین‌های خودگردان کشاورزی و دو هزار و ۹۵۰ دستگاه انواع ادوات دنباله بند با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان جذب و زمینه ارتقای ضریب مکانیزاسیون از ۲.۱۷ به ۲.۳۲ درصد را فراهم کرده است.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha