۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
اطلاعات شفافی در بورس فلزات ارائه نمی شود| گرانی ماشین آلات، کشاورزان را از خرید باز داشته است
بازار گزارش می دهد؛

اطلاعات شفافی در بورس فلزات ارائه نمی شود| گرانی ماشین آلات، کشاورزان را از خرید باز داشته است

در حالیکه صنعتگران بخش کشاورزی نسبت به عدم شفافیت اطلاع رسانی ها در بورس فلزات منتقدند، بازار این صنعت را راکد می دانند و میگویند: به دلیل افزایش قیمتها، کشاورزان غالبا رغبت به خرید ماشین آلات ندارند.

یاسمن بلوردی؛ بازار: صنعتگران در بخش های مختلف همواره طی سال های اخیر با نوسان قیمت و موجودی مواد اولیه مواجه بوده و هستند که این امر بر روند کاری انها در بازار داخل و همچنین حضور در بازارهای صادراتی در صورت راه یابی به بازارهای بین المللی به خصوص بازارهای اطراف تاثیر گذاشته است. یکی از حوزه های صنعت مربوط به صنعتگرانی است که در حوزه ساخت و تامین ماشین الات کشاورزی فعالیت دارند و عمدتا ماده اولیه آنها انواع آهن آلات، ورق های فولادی و فلزات دیگر است.

صنعتگر بخش کشاورزی: شرایط عرضه آهن آلات و فولاد الان از قبل بهتر است اما موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مصرف هم بالاتر رفته است؛ یعنی یک زمانی کلا ۱۰ کارخانه تولید قطعات فلزی داشتم الان هزار واحد شده است

با این وجود علیرغم اینکه این محصولات که در واقع مواد اولیه مصرفی این صنعت محسوب می شود، در بورس فلزات عرضه می گردد اما صنعتگران همواره در تامین مواد اولیه در بورس فلزات با چالش ها و موانعی مواجه می شوند که روند کار را سخت تر می سازد. همین امر موجب شده که بسیاری از صنعتگران نسبت به عرضه کالا در بورس فلزات نگاه مثبتی نداشته باشند.

ابراهیم بهرام زاده از صنعتگران این حوزه در گفتگو با بازار در این خصوص می گوید: همانطور که می دانید عرضه کالا در بورس از جمله بورس فلزات با نام و با هدف عدالت و شفافیت بود چون قبلا هم لابی های بزرگتری از آنچه الان وجود دارد وجود داشت و صنعتگران با یکسری آهن فروشان مخصوص باید مذاکره می می کردند تا آهن گیر بیاورند. لذا شرایط عرضه الان از قبل بهتر است اما موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مصرف هم بالاتر رفته است؛ یعنی یک زمانی کلا ۱۰ کارخانه تولید قطعات فلزی داشتم الان هزار واحد شده است به طوری که در صنف ماشین آلات طی ۲۰ سال گذشته ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد داشته ایم ضمن اینکه در مصرف دستگاه نیز در سطح کشور افزایش داشته ایم.

الزام ارائه اطلاعات دقیق در بورس فلزات

بهرام زاده افزود: الان هم قطعا در بورس اطلاعات سری نباید وجود نداشته باشد اما وجود دارد؛ یعنی بر فرض باید به طور شفاف اعلام شود که بر فرض عرضه فلان مقطع فلزی در فلان تاریخ هست یا نیست، چه زمانی خرید کنید و غیره. چون غالبا تحویل کالا در بورس معمولا چندین ماه بعد از ثبت و نهایی کردن خرید در بورس انجام می شود و لذا همیشه شرایط خرید ندارد و باید اطلاعات دقیق در مورد زمان های عرضه و دیگر اطلاعات لازم ارائه شود. اینها داستان هایی به وجود می آورد که یکسری لابی ها را به وجود می آورد. با این وجود به قدری حساسیت روی این موضوع نیست که مشکل حادی در تولیدات رخ دهد به نحوی که کاهش صنعتی ها از اهن الات ساختمانی استفاده می کنند و مورد حادی برای آنها پیش نیامده است.

دلایل توقف موقتی صادرات ماشین آلات کشاورزی

بر اساس این گزارش، صنف ماشین سازان به ویژه در حوزه کشاورزی علاوه بر تامین مواد اولیه مصرفی با چالش های دیگری نیز روبرو هستند. بهرام زاده در خصوص وضعیت فعلی این صنعت نیز می گوید: در این مورد دو دیدگاه خُرد و کلان وجود دارد؛ از منظر دیدگاه کلان الان سیاست دولت سیاست انقباضی است و به عت کمبود نقدینگی در جامعه کل بازار تولید رو به نشست و رو به عقب نشینی است. این یک سیاستی است که دولت در جهت مهار تورم گذاشته است و ما هم متناسب با آن با تکنیک های دیگری از فروش پیش می رویم.

وی ادامه داد: در واقع شرکت های بزرگ در این جور مواقع معمولا به علت پشتیباتی مالی توان تعمق بیشتری دارند ولی قطعا در سیستم های خرد دچار مشکل می شوند چون غالبا این شرکت ها از پول دریافتی فروش یک کالا اقدام به تولید دستگاه بعدی می کند و وقتی پول نباشد تولید ادامه نمی یابد. با این تفاسیر در بازار ما الان صنایع خرد و شرکت های ضعیف تر به شدت دچار مشکل هستند. اما اینکه گفته شود توقف شود یا ایجاد کمبود دستگاه و ماشین الات ایجاد شود خیر اینگونه نیست

این صنعتگر در خصوص شرایط حاکم بر بازارهای صادراتی ماشین آلات کشاورزی نیز اظهار داشت: فعلا یک توقفی در حوزه صادرات ایجاد شده که بخشی از آن به دلیل مسائل سیاسی و بخشی هم اقتصادی بوده است لذا به نظر توقف معناداری نیست. چون معمولا سال میلادی که نو می شود یک پروسه چهار پنج ماهه را به همین صورت داریم اما به صورت کلی اگر بخواهیم مقایسه کنیم به نسبت سال های دیگر شرایط و میزان صادرات ضعیف تر است.

صنعتگر بخش کشاورزی: در حال حاضر بازار مقداری راکد است چون بارندگی چندان نبوده و از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمتها الان کمتر ماشین الات کشاورزی خریداری می کنند

وی همچنین در خصوص وضعیت بازار صادراتی عراق با توجه به مسائل اخیر نیز گفت: بازار عراق را هنوز داریم منتها باید بپذیریم که در صنایع مختلف انعکاس موضوعات سیاسی متفاوت است؛ به نحوی که در صنایع غذایی ممکن است بیشتر باشد اما چون مصرف دستگاه های کشاورزی غالبا به کشاورزی و زارع مرتبط است چندان مسائل سیاسی روی آن فشار نمی آورد. ضمن اینکه سیستم اقتصادی عراق چند جبهه دارد و مثلا در کردستان عراق سیستم کلا متفاوت است. با این وجود کشورهای حوزه همسایه ما تاجیکستان، ترکمنستان بازارهای عمده ما هستند بازار روسیه هم خوب بوده اما رو به کاهش است.

افزایش ۸ درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی ظرف ۲ ماه گذشته

محسن ثانی دیگر فعال صنعت ماشین آلات کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص شرایط حاکم بر این صنعت می گوید: در حال حاضر بازار مقداری راکد است چون بارندگی چندان نبوده و از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمتها الان کمتر ماشین الات کشاورزی خریداری می کنند.

این صنعتگر همچنین در خصوص میزان افزایش قیمت نیز می گوید: به دلیل نوسانان نرخ ارز به هر حال قیمت ها افزایشی شده است؛ یعنی با توجه به میزان افزایش نرخ ارز بر اساس کشش بازار قیمت ماشین الات را افزایش داده اند. به طوری که به طور میانگین حداقل ۷-۸ درصد نسبت به دو ماه پیش که هنوز افزایش نرخ ارز را نداشتیم قیمت ماشین آلات کشاورزی بیشتر شده است.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha