۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
بیم و امیدها در روابط تجاری تهران_ریاض | نبود ایران و عراق کاستی بزرگ در شورای کشورهای خلیج فارس
بازار بررسی کرد؛

بیم و امیدها در روابط تجاری تهران_ریاض | نبود ایران و عراق کاستی بزرگ در شورای کشورهای خلیج فارس

مشهد- کشورهای حاشیه خلیج فارس ۴۰ درصد منابع نفتی و یک‌چهارم منابع گازی سراسر جهان را در اختیار دارند که در صورت همگرایی می توانند بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان را شکل بدهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشور های حاشیه خلیج فارس به دلیل بهره مندی از سه هزار کیلومتر مرز های آبی و هم چنین ذخایر نفت و گاز نقش مهمی در تعیین معادلات اقتصادی، نظامی و سیاسی جهان دارند اما متاسفانه اختلافات و سلایق متفاوت سیاسی تاکنون آسیب های جدی را به این کشور ها وارد کرده است مانند اختلافات ریاض با تهران که در طول ۸ سال گذشته منجر به قطع روابط اقتصادی و مراودات تجاری هر دو کشور شد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از اهرم های تاثیر گذار دولت سیزدهم به عنوان پیشرانه اقتصاد موجب شد تا روابط تهران با ریاض باری دیگر از نقطه صفر با شیبی ملایم به سمت توسعه سوق پیدا کند و لذا این موضوع بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان آینده ای روشن را برای دو کشور نوید می دهد.

بزرگترین قدرت اقتصادی جهان

سفیر سابق ایران در کشور های عربستان و عمان در گفت و گو با بازار اذعان می کند: اگر بگوئیم در عربستان از صفر به صد رسیده ایم گزاف نگفته ایم‌.

حجت الاسلام ‌محمدرضا نوری شاهرودی با بیان اینکه امروز اهمیت و رتبه بندی همه کشورها براساس اقتصاد است به ما می گوید: در حال حاضر آمریکا کشور اول دنیاست و ۲۶ درصدثروت جهان رادر اختیار دارد اما در این منطقه عربستان، امارات و ایران حرف نخست را می زنند.

سفیر سابق ایران در عربستان و عمان: متاسفانه هیچ گونه همکاری بین کشورهای منطقه در خصوص نفت، گاز و محصولات پترو شیمی وجودندارد در حالی که اگر این همگرایی وجود داشت ما مجموعا به بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تبدیل می شدیم

وی ابراز می کند: در این منطقه با توجه به آن که نوع همه صادرات کشور ها نفت، گاز و محصولات پترو شیمی است لذا ضرورت دارد که یک نوع همگرایی و همبستگی در صادرات حاکم باشد.

سفیر سابق ایران در عربستان اظهار می کند: اگرچه ما در کنار صادرات نفت محصولات دیگری داریم اما کشورهایی مانند عربستان و عمان تنها اتکاءشان به نفت است.

بیم و امیدها در روابط تجاری تهران با ریاض| تشکیل بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان در گرو مشارکت ایران

وی یادآور می شود: متاسفانه هیچ گونه همکاری بین کشورهای منطقه در خصوص نفت، گاز و محصولات پترو شیمی وجود ندارد در حالی که اگر این همگرایی وجود داشت ما مجموعا به بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تبدیل می شدیم.

ضرورت ایران در شورای خلیج فارس

سفیر پیشین عمان تصریح می کند: سه ماه پیش در شبکه الجزیره در قطر دعوت بودم و همانجا اعلام کردم کشورهای خلیج فارس شامل شش کشور در صورتی معنا پیدا می کند که هشت کشور در آن قرار بگیرند که آن دو کشور دیگر شامل ایران و عراق باشد.

حجت الاسلام نوری شاهرودی می گوید: اگر می خواهیم یک مبنای جهانی و منطقه ای ماندگار درست کنیم باید یک شورای واقعی خلیج فارس را تشکیل دهیم زیرا یک بار جهان آن را تجربه کرد و دید اگر ما همبستگی داشته باشیم زمینه تولید اقتصادی را داریم.

وی یادآور می شود: چندی پیش تمامی کشورهای خلیج فارس دور هم در سازمان ملل جمع شدند و اعلام کردندکه یک مبنای اقتصادی با هشت کشور تشکیل شود که خوشبختانه ایران هم‌ شامل آن بوده است اما متاسفانه به دلیل اختلافات ارضی که بین کویت و عراق بود در دقیقه ۹۰ این موضوع انجام نشد اما به اعتقاد من منطقه مجبور است یک مبنای اقتصادی برای کشورهایی که در خلیج فارس ساحل دارند آن را ایجاد کند.

دیپلماسی اقتصادی جواب می دهد

حجت الاسلام نوری شاهوردی با اشاره به این نکته که از این طریق می توان مشکلات سرمایه گذاری و فعالیت های صنعتی و تجاری و اقتصادی این حوزه را حل شود، اظهار می کند: خدارا شاکرم که چنین پیشنهادی را مطرح و درخواست کردم که یک سازمان منطقه ای برای ایجاد شورای کامل خلیج فارس ایجاد شود.

وی بیان می کند: به اعتقاد من با هوشمندی و تحولاتی که درسطح بین الملل است، افزایش و همگرایی و همبستگی می توانیم قطب انرژی شویم.

بیم و امیدها در روابط تجاری تهران با ریاض| تشکیل بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان در گرو مشارکت ایران

وی با اشاره به این موضوع که خیال پردازی نیست که امروز عربستان به دنبال عبور از تحریم های ایران باشد چون به نفع رشد تجارت کشورش است ادامه می دهد: به قول چرچیل هیچ دوستی در دنیا همیشگی نیست و هیچ دشمنی نیز دائمی نخواهد بود .

سفیر پیشین ایران در عربستان با اشاره به سال ۲۰۰۳ که به عنوان سفیر در عربستان خدمت داشته است به ما می گوید: در آن سال رئیس جمهور وقت آقای خاتمی از اینکه نفت به بشکه ای ۸ دلار رسیده بود ابراز نگرانی می کرد اما با تدبیر اقتصادی و مذاکراتی که با عربستان انجام دادیم بلافاصله نفت ۱۲ دلار و سپس به ۲۵ دلارافزایش یافت و در نهایت با یک توافق بین ایران و عربستان نرخ نفت به ۱۱۵ دلار رسید و بر اساس این توافق که بزرگترین توافق اقتصادی در سطح جهان رقم خورد که برای ایران ۱۳۰ میلیارد دلار و برای سعودی ها ۴۰۰ میلیارد دلار سود داشت.

حجت الاسلام نوری شاهرودی ابراز می کند: به اعتقاد من با گفت و گو همه کارها را می توان انجام داد و همه درها را باز کرد و بن بست هارا برداشت.

وی خاطرنشان می کند: اگرچه این گفتمان هشت ماه بطول انجامید اما با یک نشست و چندین گفتمان حل شد زیرا اقتصاد با سیاست گره خورده است واگر تدبیر اقتصادی نداشته باشیم سیاست هم کارساز نخواهد بود.

شناخت ظرفیت های دو کشور

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه نیز با اعلام این نکته که بعد از هشت سال قطع رابطه با عربستان سعودی بنا بردلایل مختلف دو طرف به این نتیجه رسیده اند که وضعیت قبلی برای هردو کشور مناسب نبود و بایستی درآن تغییر حاصل می شد اظهار می کند: از اسفندماه سال گذشته روابط بین ایران و عربستان برقرار شد و آخر اردیبهشت مراحل بازگشایی سفارت ها آغازشد.

محمدعلی بک در این رابطه به بازار گفت: به طور قطع پس از گذشت این هشت سال برای شکل گرفتن و برقراری مجدد، این ارتباط همراه با مشکلات و چالش خواهد بود اما دو کشور در تلاشند که این مشکلات را به حداقل برسانند تا بتوانند روابط را در چارچوبی برقرارکنند که منافع دو کشور را تعریف نماید.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه: باید درارتباط با عربستان در دستور کار مان مباحث توسعه صادرات به عربستان اعم از محصولات کشاورزی ،مواد غذایی، معدنی، توسعه صادرات در زمینه های مختلف گردشگری و گردشگری سلامت، خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی باشد

وی تاکید کرد: باتوجه به هشت سال قطع رابطه، هیچ نوع شناختی نسبت به ظرفیت های اقتصادی دو کشور نداریم لذا طبق مذاکره ای که با کشور عربستان در تهران انجام شد، مقرر گردید که در مرحله اول باید به معرفی ظرفیت های دو کشور بپردازیم اگرچه شناخت های کلی وجود دارد اما به صورت جزئی باید این موضوع انجام‌ شود.

بیم و امیدها در روابط تجاری تهران با ریاض| تشکیل بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان در گرو مشارکت ایران

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با اشاره به آن که برای شناخت ظرفیت های دو طرف نیاز به فراهم شدن زمینه هایی ازطرف بخش خصوصی و دولتی دارد افزود: بخش خصوصی و بخش دولتی می توانند با برگزاری و حضور در نمایشگاه ها و تبادل با هیئت های تجاری این ظرفیت ها را بشناسند.

وی ابراز کرد: همچنین باید راه های ارتقاء صادرات و واردات با عربستان را کشف کنیم و بتوانیم با شناخت ترکیب حجم روابط تجاری، کشورمان را جانمایی کنیم در واقع دریابیم که با وضعیت فعلی عربستان سعودی در چه جایگاهی قرار داریم.

محمد علی بیک تصریح کرد: بنابر آماری که طی دو سال اخیر از طرف این کشور منتشر شده، عربستان با حجم تولید ناخالصی ۱/۱ تریلیون دلار و نرخ تورم سه درصد و درآمد سرانه آن نیز بالغ بر ۶۵ هزار دلار است و لذا با شناخت عربستان می توانیم، بهتر کارکنیم.

وی اظهار داشت: باید در ارتباط با عربستان در دستور کار مان مباحث توسعه صادرات به عربستان اعم از محصولات کشاورزی ،مواد غذایی، معدنی، توسعه صادرات در زمینه های مختلف گردشگری و گردشگری سلامت، خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی باشد.

فعالیت های بخش خصوصی را باید گسترش داد

وی ادامه داد: نکته مهم تر نیز همکاری های مشترک ترانزیت کالا جهت انتقال کالا از طرف عربستان به غرب آسیا و استفاده از عربستان برای صادرات به غرب آفریقا و بر عکس از طرف عربستان به آسیای مرکزی می باشد .

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه ادامه داد: همچنین باید فعالیت های بخش خصوصی را گسترش بدهیم که از طرف اتاق بازرگانی و اتاق مشترک که وجودندارد ،باید با برگزاری کمیسیون مشترک این وضعیت رافعال نماییم.

محمد علی بیک با اشاره به آن که برای شروع مراودات تجاری بین ایران و عربستان شاید با مشکلاتی مواجه باشیم، بیان کرد: برای مثال اگر طی هفته های آتی نمایشگاهی در عربستان برگزار شود باید امکان صدور ویزا و سفر برای شرکت کنندگان مهیا شود زیرا ما در قدم های نخست هستیم و هنوز سفارت فعالی در دو کشور نداریم.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه اذعان کرد: این ها مسائل جزئی مشکلات است اما آن چه که در کلان روابط است هردو طرف تاکید و تمایل دارند که در زمینه های مختلف روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توسعه و گسترش یابند.

کد خبر: ۲۵۳٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسين DE ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      0 0
      با امید اتحاد کشورهای مسلمان منطقه در همه زمینه ها و دوری از نفاق و نژادپرستی