۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
رشد ۶۴ درصدی حجم معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی

رشد ۶۴ درصدی حجم معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی

در واپسین ماه تابستان بیش از ۷۳۷ هزار تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایرحامل‌های انرژی بورس انرژی مورد دادوستد قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۶۴ درصد داشت.

به گزارش بازار، بورس انرژی ایران در شهریورماه امسال میزبان دادوستدهایی به ارزش بیش از ۱۸۷ هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت‌مشابه سال گذشته از نظر حجم ۶۴ درصد و از نظر ارزش ۱۵۸ درصد رشد داشته‌است.

ارزش ۸۰۶ معامله انجام‌شده در این تابلو بیش از ۱۸۶ هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال بود که ۹۹.۵ درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این ماه را به خود اختصاص داد.

در این ماه به‌دنبال رقم خوردن یک هزار و ۵۰ معامله، مالکیت انواع فرآورده هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی ظرفیت، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله و گواهی سپرده حامل‌های انرژی تغییر کرد.

بورس انرژی در ماه ششم سال ۱۴۰۲ شاهد معاملات نزدیک به ۱۶ هزار ورقه سلف موازی با سررسید یک‌سال و بیش‌تر در ۲۰ معامله و به ارزش بیش از به ارزش ۳۶۱ میلیارد ریال نیز بود.
در ماه شهریور هم‌چنین تبادل مالکیت ۲۵۵ میلیون کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۲۶۰ میلیارد ریال در تابلو برق فیزیکی و بیش از ۱۱۹ میلیون کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۱۰۹ میلیارد ریال در تابلو برق سلف به ثبت رسید.

در شهریور همچنین ۱۶ قرارداد آتی به ارزش ۴۲۵ میلیون ریال در بورس انرژی ایران معامله شد.

نفت سفید صدرنشین معاملات
در شهریورماه پررونق بورس انرژی بیش‌ترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «نفت سفید» به ارزش ۵۴ هزار و ۸۳ تن تعلق گرفت. «گاز مایع» صادراتی دومین فرآورده با بیش‌ترین ارزش معاملاتی در این ماه بود و با ۲۹ هزار و ۴۵۱ تن معامله بعد از نفت سفید در جایگاه بعدی نشست.

هم‌چنین معاملات فرآورده‌های «نفتای کامل» با ۱۹ هزار و ۱۲۳ تن، «نفت‌گاز» با ۱۱ هزار و ۹۱۹ تن و «میعانات گازی» با ۱۱ هزار و ۳۱۲ تن نیز در رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم از نظر حجم معاملاتی در شهریورماه قرار گرفتند.

عرضه‌کنندگان برتر
در ماه ششم امسال، شرکت پتروشیمی نوری با عرضه ۳۶۴ هزار و ۷۴۹ تن فرآورده عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده در بورس انرژی را به نام خود ثبت کرد. هم‌چنین شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با بیش از ۲۲۲ هزار و ۸۱۲ تن عرضه و پالایش نفت آبادان با ۱۹۸ هزار و ۵۰۰ تن عرضه رتبه‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این ماه را به خود اختصاص دادند.

شرکت‌های نفت ستاره خلیج فارس با ۱۳۰ هزار و ۵۲۰ تن و پالایش نفت امام خمینی با ۸۴ هزار و ۲۵۰ تن در رتبه‌های چهارم و پنجم عرضه‌کنندگان بزرگ در این ماه معاملاتی بورس انرژی قرار گرفتند.

معامله‌گران برتر
در آخرین ماه تابستان، شرکت نفت ستاره خلیج فارس ۱۵۸ هزار و ۴۰۰ تن از فرآورده‌های خود را از طریق بورس انرژی فروخت و جایگاه نخست را در فهرست فروشندگان برتر بورس انرژی از آن خود کرد.

دومین شرکت با بیش‌ترین حجم معامله از طریق بورس انرژی نیز پالایش نفت امام خمینی با ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن بود.

شرکت پالایش نفت لاوان با ۷۹ هزار تن فروش فرآورده نیز در رتبه سوم فهرست برترین فروشندگان این ماه قرار گرفت.

جایگاه چهارم و پنجم برترین فروشندگان بورس انرژی در این ماه را نیز شرکت‌های شرکت ملی نفت ایران با ۵۷ هزار و ۴۷۱ تن و پالایش نفت آبادان با ۴۹ هزار و ۲۰۰ تن به نام خود ثبت کردند.
افزون بر این در تابلو برق سبز بیش از دو میلیون و کیلووات ساعت برق به صورت فیزیکی و بیش از پنج میلیون کیلووات ساعت برق به صورت سلف معامله شد که در مجموع ارزشی بیش از ۱۱۵ میلیارد ریال را رقم زد.

نخستین تابستان سبز بورس انرژی
با پایان یافتن شهریور ماه، ارزش کل معاملات فصل تابستان بورس انرژی به ۴۵۱ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال رسید که در این بین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تالار برق سبز بخشی از رونق معاملات این مدت را به خود اختصاص داد.

آمار معاملات برق سبز تابستان حاکی از آن است که بیش از ۷۱ میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در این مدت مورد دادوستد قرار گرفت.

فروشندگان برتر تابستان ۱۴۰۲
در دومین فصل سال شرکت نفت ستاره خلیج فارس با فروش ۳۳۷ هزار و ۸۸۰ تن فرآورده هیدروکربوری توانست صدرنشین فهرست معامله‌گران تابستان ۱۴۰۲ در بورس انرژی شود.

شرکت پالایش نفت امام خمینی با معامله ۲۵۵ هزار تن محصول و شرکت پالایش نفت آبادان با دادوستد ۲۰۳ هزار و ۶۶۵ تن محصول در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند.

پس از آن، شرکت پالایش نفت اصفهان و شرکت پالایش نفت لاوان به ترتیب با معامله بیش از ۱۸۰ تن و بیش از ۱۵۳ تن رتبه‌های چهارم و پنجم معامله‌گران برتر تابستان سال کنونی را کسب کردند.

رشد ۶۴ درصدی حجم معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی

کد خبر: ۲۴۵٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha