۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
تاثیرات مثبت چاپ دیجیتال پارچه و گسترش خدمات چاپ منسوجات با این روش

تاثیرات مثبت چاپ دیجیتال پارچه و گسترش خدمات چاپ منسوجات با این روش

رویکرد عملی چاپ دیجیتال پارچه، بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان را ترغیب کرده که آن را بر سایر اشکال چاپ ترجیح دهند.

به گزارش بازار، رویکرد عملی چاپ دیجیتال پارچه، بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان را ترغیب کرده که آن را بر سایر اشکال چاپ ترجیح دهند.اگر چه چاپ دیجیتال در مقایسه با چاپ سنتی رشد کندی را تجربه کرده است، اما تقریباً با گستره تغییرات صنعت نساجی پیش می‌رود.

صنعت نساجی گام های بلندی را در زمینه چاپ دیجیتال برداشته است. یکی از نویدبخش ترین پیشرفتها در صنعت نساجی، در حوزه چاپ دیجیتال پارچه اتفاق افتاده است. صنعت چاپ دیجیتال، دریچه های متعددی را به سوی ارتقای کیفیت و تثبیت رشد تقاضا برای چاپ منسوجات گشوده است.

مزایایی همچون آزادی در طراحی، پارچه‌های سفارشی‌شده، چاپ‌ های سریع در مدت کوتاه، سفارش‌های مجدد سریع‌تر و چاپ با تأثیر محیطی کمتر به این معنی است که بازار برای نسل جدیدی از ماشین‌های جوهر افشان در صنعت چاپ پارچه مشتاق است. در برخی از کشورها به دلیل تجربه کرونا و با افزایش تجارت الکترونیک، فروش مستقیم به مصرف‌کننده و حرکت به سمت بازسازی زنجیره‌های تامین، این امر را با شتاب بیشتری رو به رو کرده است.

فرآیند چاپ دیجیتال پارچه چطور انجام می شود؟

به زبان ساده، چاپ پارچه دیجیتال روشی بر پایه یک چاپگر جوهرافشان برای چاپ پارچه است. چاپگر یک رول پارچه را از طریق یک چاپگر جوهرافشان با فرمت بزرگ تغذیه می‌کند و طرح مستقیماً روی پارچه چاپ می شود.فناوری چاپ دیجیتال پارچه در دهه ۱۹۹۰ ظاهر شد. چاپ دیجیتال پارچه در ابتدا شامل چاپ روی کاغذ انتقالی بود که سپس حرارت روی پارچه تنظیم می شد (تععید رنگ). امروزهِ این فناوری تکامل یافته است، به طوری که اکنون گاهی اوقات می توانیم مستقیماً طرح را روی پارچه چاپ کنیم.

مزایای چاپ پارچه دیجیتال

  •  خشک شدن جوهر با سرعت بالا
  •  دارای قابلیت پشت نور شدن برای استفاده در تابلوهای پشت نور
  •  چاپ سه بعدی و برجسته
  •  مقاوم در برابر عوامل محیطی از قبیل باد، باران، نور آفتاب و ...
  •  انعطاف پذیری بالای جوهر یووی در برابر ترک خوردن
  •  کم بو و دوستدار محیط زیست
  •  عدم نیاز به روکش خاص متریال جهت چاپ یووی
  •  چاپ بدون محدودیت رنگی با رنگ‌های واضح، شفاف و زنده
  •  ضد آب و قابل شستشو بودن چاپ سابلیمیشن
  •  ماندگاری، کیفیت، دقت و سرعت بالای چاپ
  •  دارای رزولوشن بالا پس از تثبیت رنگ
  •  چسبندگی زیاد پارچه های پشت چسبدار
  •  حفظ بافت صاف و نرم و اصلی پارچه
  •  چاپ با قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  •  سطح چاپ شده صاف و یکدست

به طور خاص، چاپ دیجیتال سابلیمیشن طی سالیان گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده و چاپ مستقیم روی پارچه می تواند در آینده نزدیک جایگزین برخی از روش های سنتی انتقال رنگ روی پارچه گردد. هدهای چاپی تقویت شده و کیفیت بالاتر اعمال رنگ روی سطح پارچه، از جمله محرک های کلیدی برای رشد چاپ دیجیتال منسوجات خواهند بود. همچنین رشد قابل توجه «امضای نرم» به عنوان یکی از مزیت های مهم چاپ دیجیتال، شناخته می شود و بسیار بعید است که چشم انداز بدی در این زمینه قابل تصور باشد.

در چاپ پارچه سابلیمیشن ابتدا طرح بر روی کاغذ مخصوص پرینت شده و در مرحله بعد کاغذ روی جسم چسبانده می‌شود و سپس به وسیله اتو پرس، فرآیند پرس کردن انجام می‌گیرد و پس از چند دقیقه بر اثر حرارتی که به کاغذ داده می‌شود، جوهرها تصعید شده و طرح به جسم انتقال می‌یابد.

سفارشی سازی در بخش چاپ دیجیتال می تواند به میزان بیشتری توسعه پیدا کند . شرکت‌ها می‌توانند طرح‌های مختلفی از کاتالوگ و چاپ یا محصولات اختصاصی خود مانند تی‌شرت، شال و غیره، برای انتخاب به مصرف‌کنندگان پیشنهاد دهند.
همچنین فرصت‌های زیادی برای چاپ دیجیتال منسوجات در برنامه‌های غیر مصرفی مانند سافت ساینیج وجود دارد. سافت ساینیج شامل تابلوهای تبلیغاتی و بازاریابی است که به جای کاغذ یا وینیل روی پارچه چاپ می شود. مشتریان معمولاً سافت ساینیج را در مقادیر کم سفارش می دهند و چاپگر های دیجیتال منسوجات می توانند به راحتی چاپ های کوتاه را با هزینه کم عرضه کنند .

مکانیزم های زیست سازگار، انعطاف پذیری بالا در طراحی و هزینه پایین از جمله محرکهای اصلی رشد تکنولوژی چاپ دیجیتال در جهان هستند. فرآیندهای سنتی چاپ منسوجات تقریبا ۶ تا ۸ هفته زمان می برند در حالی که همین فرآیندها با تکنولوژی چاپ دیجیتال بین ۳ تا ۱۰ روز طول می کشند.

همگام با پیشرفت تکنولوژی

با تکامل بازار، پیشرفت های متعددی وجود خواهد داشت که می تواند فروش بیشتر را تضمین کند. این پیشرفت ها شامل اتوماسیون بیشتر پرس ها و تجهیزات تکمیلی، افزایش توان عملیاتی دستگاه و استفاده گسترده تر از جوهرهای مبتنی بر رنگدانه در اثاثیه منزل است.

همچنین نشانه هایی از علاقه در حال ظهور تولیدکنندگان به فناوری چاپ مستقیم روی پارچه وجود دارد، که اجازه می‌دهد طرح‌های تی‌شرت سفارشی و خاص با تلفیقی از مزایای چاپ جوهرافشان از جمله حذف مراحل پیش‌فرآوری و امکان استفاده از لباس‌های تیره‌تر سفارشی بدون تغییر رنگ را تولید کنند.

صرفه جویی در موارد متعدد

علاوه بر کاهش مصرف آب، میزان مصرف انرژی برق نیز با چاپ دیجیتال کاهش می یابد و به ازای متراژ مشابه از کار چاپی، میزان مصرف برق در چاپ دیجیتال تا ۶۰ درصد نسبت به چاپ اسکرین کمتر است. این صرفه جویی در مقیاس سالانه مقادیر قابل توجهی از مصرف برق را کاهش داده.

کد خبر: ۲۱۰٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha