۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
اجرای الگوی کشت؛ ضامن امنیت غذایی و پایداری تولید | سفره مردم نباید به خارج از کشور گره بخورد
گزارش خبری؛

اجرای الگوی کشت؛ ضامن امنیت غذایی و پایداری تولید | سفره مردم نباید به خارج از کشور گره بخورد

همدان-هدف ازاجرای الگوی کشت امنیت غذایی پایدار است تادرتولید محصولات استراتژیک به نقطه‌ای برسیم که باوجود تحریم ها دچار مشکل نشویم بنابراین باید پایداری تولید را مدنظرقرارداده و فراترازنیاز تولید کرد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ آیین رونمایی و آغاز اجرای سند ملی الگوی کشت در استان همدان با حضور مسئئولان دست اندکار برگزار و در این نشست به ذکر بایدها و نبایدهای طرح د زمان اجرا پرداخته شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در این نشست با اشاره به اینکه امسال را مقام‌معظم رهبری سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین‌» نامگذاری کردند، اظهار کرد: چند اقدام بزرگ ملی در راستای تحقق فرمایشات رهبری در چند ماه گذشته برداشته شده است.

لازمه افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان به عنوان زیر ساخت است

سید مجتبی خیام نکوئی با اشاره به اینکه لازمه افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان به عنوان زیر ساخت است، ادامه داد: نخستین پارک علم و فناوری بخش کشاورزی در اردیبهشت ماه امسال برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان را در نظر گرفتیم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری برای هزار شرکت در ۱۰ استان راه اندازی شده است، افزود: همه ابزار لازم برای تسهیل حضور شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده که بخشی وظیفه وزارت جهاد کشاورزی و بخشی وظیفه وزارت علوم و دانش است.

وی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد امنیت غذایی با بیان اینکه مسئولان نظام باید موضوع غذا را بحث درجه یک کشور بدانند، گفت: این یعنی وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی غذای کشور را تامین می‌کند.

خیام نکوئی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی تولیدات از ۲۵ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده که بخشی از این افزایش تولید مربوط به افزایش زیر کشت است، بیان کرد: قسمت اعظم افزایش تولیدات بخش کشاورزی به خاطر افزایش بهره‌وری بوده است.

ما برای حدود ۲۰ درصد نیاز غذایی کشور سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار با تصویب مجلس ارز از کشور خارج می کنیم تا امنیت غذایی را تامین کنیم

وی با اشاره به اینکه ما برای حدود ۲۰ درصد نیاز غذایی کشور سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار با تصویب مجلس ارز از کشور خارج می کنیم تا امنیت غذایی را تامین کنیم، ادامه داد: ضریب خودکفایی کشور ۸۰ درصد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با طرح این سوال که آیا قابلیت تامین و تولید این میزان از نیاز غذایی وارداتی در کشور فراهم است، افزود: بنده می‌گوییم کاملا میسر است اما به شرط اینکه همه دستگاه‌های نقش آفرین در بخش کشاورزی نقش خود را به درستی ایفا کنند این به معنی نظام نوآوری در بخش کشاورزی است.

خیام‌نکوئی با اشاره به اینکه در کشور نظام نوآوری را اجرا نکردیم و همواره کار را بر دوش یک بخش گذاشتیم، اضافه کرد: جنگ‌ اوکراین و روسیه باعث شد همه متوجه شوند که بخش غذا این گونه نیست که هرکشوری پولدارتر باشد می‌تواند غذا بخرد.

استقلال اقتصادی در گرو سفره مردم است

وی با بیان اینکه استقلال بدون استقلال اقتصادی مفهوم ندارد و استقلال اقتصادی در گرو سفره مردم است، تاکید کرد: سفره مردم نباید به خارج از کشور گره بخورد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه در چهار دهه اخیر هیچ وقت حمایت معنوی از بخش کشاورزی را مثل این دولت ندیدم، ادامه داد: در سال ۱۴۳۰ جمعیت ایران به ۱۰۳ میلیون نفر می‌رسد و نیاز به ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون تن غذا داریم، هم اکنون ۱۲۵ میلیون تن تولید غذا داریم و باید ۵۵ میلیون تن تولید غذا را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید غذا از طریق افزایش بهره‌وری شدنی است و باید انقلاب بهره‌وری انجام شود، افزود: برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی باید دانش و فناوری داشت.

خیام‌ نکوئی با بیان اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولید گندم در هر هکتار یک هزار و ۷۰۰ تن بود، افزود: هم اکنون میانگین برداشت گندم از هر هکتار به چهار هزار و ۲۰۰ تن رسیده و تقریبا دو برابر شده است و امسال یک‌کشاورز در کرج۱۴.۷ تن در هکتار برداشت گندم داشت.

رمز موفقیت اجرای الگوی کشت این است که اولویت درجه یک تمام استان‌های کشور قرار گیرد

وی با اشاره به اینکه مهمتر از اجرای الگوی کشت، رمز موفقت آن است، اضافه کرد: رمز موفقیت اجرای الگوی کشت این است که اولویت درجه یک تمام استان‌های کشور قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی برای استان همدان در راه است، یادآور شد: در این چهار دهه خیلی اوقات اولویت‌ها را قاطی کردیم و خیلی از اوقات اولویت نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما از الگوی کشت امنیت غذایی پایدار است، ادامه داد: باید بتوانیم در تولید محصولات استراتژیک به نقطه‌ای برسیم که با وجود همه شرایط تحریم دچار مشکل نشویم پس ما باید اقتدار غذایی را مد نظر قرار دهیم و فراتر از نیاز تامین و تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه چهار میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دیم است، اضافه کرد: الان حداقل ۹۵۰ کیلو در هکتار گندم دیم برداشت می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه امسال موفق به معرفی ارقامی از گیاهان و جایگزین کردن آنها با گیاهان پر آب بر شدیم، تصریح کرد: پیش بینی شده در صورت اجرای خوب اصلاح الگوی کشت در مدت چهار سال تولید ۲۷ میلیون تن، ضریب نفوذ دانش ۱۰۰ درصد و ضریب بهره‌وری ۱.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سطح زیر کشت اصلا افزایش نخواهد داشت و حتی اراضی آبی سطح زیر کشت کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: چهار درصد کاهش سطح اراضی آبی و ۴.۷ درصد افزایش در سطح اراضی دیم را خواهیم داشت.

اطلس تولیدات را در استان‌ها به دست آوردیم و پیش‌بینی شده در تولید گندم ۱۷ درصد، در تولید جو ۵۱ درصد و در تولید برنج سه درصد رشد داشته باشیم

خیام نکوئی با اشاره به اینکه امسال الگوی کشت فقط گیاهان زراعی را در بر می‌گیرد و سال آینده اراضی باغی هم شامل می‌شود، افزود: اطلس تولیدات را در استان‌ها به دست آوردیم و پیش‌بینی شده در تولید گندم ۱۷ درصد، در تولید جو ۵۱ درصد و در تولید برنج سه درصد رشد داشته باشیم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز در ادامه با اشاره به اینکه در همدان خشکسالی داریم، اظهار کرد: ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن سوره یوسف می‌فرماید بکارید، کم بخورید، خوب نگهدارید تا در برابر خشکسالی که در آینده اتفاق می‌افتد دچار مشکل نشوید و دست به سوی بیگانگان دراز نکنید.

علیرضا مهاجر با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته مقام معظم رهبری در تمام فرمایشات خود اقتصاد مقاومتی و جهش تولید را مطرح می‌کنند، ادامه داد: متاسفانه نه دولت چپ و نه دولت راست به فرمایشات رهبری گوش نکردند و اگر به فرمایشات ایشان توجه کنیم بسیاری از مسائل و مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.

وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با اجرای تغییر الگوی کشت تقریبا بیکارترین دستگاه است چراکه مدیریت آب در دست وزارت نیرو و مدیریت پول در دست سازمان برنامه و بودجه است

وی در ادامه اجرای الگوی کشت را کار بزرگی برشمرد و با بیان اینکه اجرای الگوی کشت تنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با اجرای تغییر الگوی کشت تقریبا بیکارترین دستگاه است چراکه مدیریت آب در دست وزارت نیرو و مدیریت پول در دست سازمان برنامه و بودجه است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با خرد شدن اراضی نمی‌توان اجرای الگوی کشت را اجرایی کرد، افزود: بیش از ۷۰ درصد اراضی کشور زیر پنج هکتار است و در ۱۰ سال آینده بیش از ۹۰ درصد اراضی زیر سه هکتار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای خرد شدن اراضی فکری شود، اضافه کرد: اگر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی برای خرد شدن اراضی کاری نکنند پس چکار می‌خواهند بکنند.

مهاجر با تاکید بر اینکه پایه‌ترین، اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین کارخانه بشر زمین است چراکه تولید اولیه آنجاست، بیان کرد: استانداران به عنوان نمایندگان دولت در استان‌ها که ارتباط مستقیم با رییس جمهور دارند باید به عنوان یک فرهنگ‌ و گفتمان ورود کنند و برای فرهنگ سازی اقدام کنند.

اروپایی‌ها فکر و بعد کار می‌کنند اما ما فقط شعار می‌دهیم

وی با بیان اینکه در اتحادیه اروپا در ۲۰ سال گذشته زمین بزرگتر شده است، ادامه داد: اروپایی‌ها فکر و بعد کار می‌کنند اما ما فقط شعار می‌دهیم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی از صدا و سیما انتقاد کرد و با بیان اینکه حتی صدا و سیما هم به کوچک شدن اراضی نمی‌پردازد، افزود: باید بانک زمین تشکیل شود و در اجرای اصلاح الگوی کشت اصول اولیه موضوع زمین و بعد آب است.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت بر سه پایه طراحی شده است، افزود: نخست بر مبنای محصول مورد نیاز و دوم بر مبنای اقلیم است و سوم باید کاری کنیم که زارع سیب زمینی و گندم و ... به یک‌میزان درآمد داشته باشند.

مهاجر با بیان اینکه طرح اصلاح الگوی کشت از سال ۱۳۵۰ روی زمین مانده بود، اضافه کرد: آینده به تفکر و تعقل و اجرای امروز ما نگاه می‌کند و اگر خوب کار نکنیم ما را نفرین می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه از امروز حرکت جدیدی در حوزه کشت و کار و کشاورزی اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: امیدواریم امروز نقطه عطفی برای استان همدان باشد.

همدان در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت پیشگام ۳۱ استان است

حجت الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به اینکه استان همدان در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت پیشگام ۳۱ استان است، ادامه داد: این سند ملی الگوی کشت اگر فقط از سوی وزارتخانه خاصی پیگیری شود اجرایی نمی‌شود .

وی با اشاره به اینکه مثلثی را از سه وزارتخانه مهم در اجرای الگوی کشت قبل از تهیه سند در نظر گرفتم، افزود: وزارت کشور، وزارت نیرو در زمینه آب و مجوزهای مورد نیاز و وزارت جهاد کشاورزی باید در زمینه الگوی کشت همراه باشند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سند الگوی کشت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد تاکید قرار گرفته است، اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت بسیار مورد تاکید بود و در سند برنامه ششم هم مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه برابر سند ششم توسعه وزارت نیرو باید آب را مدیریت کند، بیان کرد: وزارت نیرو کار را انجام داد و یکبار کنتور روی چاه‌ها گذاشت اما الگوی کشتی که برای وزارت جهاد تکلیف شده بود انجام نشد و از طرفی وزارت نیرو هم آب را بر روی کشاورزان بسته بود و کشاورز بی‌آب با مشکل مواجه شد.

اصلا اینگونه نیست که صادرات انجام ندهیم بلکه صادرات مجازی آب کاهش پیدا می‌کند و باید دست به دست هم دهیم تا این اتفاق به بهترین شکل در استان انجام شود

آزادیخواه درخصوص محصولات جالیزی با بیان اینکه تصور بر این بود که اجرای سند الگوی کشت صادرات را محدود می‌کند، تاکید کرد: اصلا اینگونه نیست که صادرات انجام ندهیم بلکه صادرات مجازی آب کاهش پیدا می‌کند و باید دست به دست هم دهیم تا این اتفاق به بهترین شکل در استان انجام شود.

استاندار همدان نیز در ادامه با بیان اینکه موضوع حائز اهمیت برای ما امنیت غذایی و مشکلاتی است که در رابطه با آن درگیر هستیم، اظهار کرد: نخستین برنامه‌ای که در دولت برای رئیس جمهور مطرح کردم برنامه اصلاح یا تغییر الگوی کشت بوده است.

علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم همه همت و توان برای اصلاح الگوی کشت گذاشته شده است، ادامه داد: در کشور بعد از ۵۱ سال کار زمین مانده الگوی کشت اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید اصلاح الگوی کشت را اجرایی کنیم، افزود: در سفرهای شهرستانی موضوع مورد تاکید اصلاح الگوی کشت بوده است.

باید بگوییم آب نیست و به دلیل اینکه شدیدا کمبود آب داریم باید روش و شیوه و نوع کشت را تغییر دهیم و این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

استاندار همدان با اشاره به اینکه در شرایط بسیار بحرانی در حوزه آب قرار داریم، اضافه کرد: در یک کلمه باید بگوییم آب نیست و به دلیل اینکه شدیدا کمبود آب داریم باید روش و شیوه و نوع کشت را تغییر دهیم و این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه کشت هندوانه در همدان ممنوع است چراکه در امنیت غذایی اثری ندارد، افزود: از طرفی هر کیلو هندوانه ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند و از نظر من این هدر دادن آب است.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه آب به این ارزشمندی و گرانبهایی با کشت هندوانه هدر می‌رود، ادامه داد: درگیر بحران آب شرب در شهر همدان بودیم اما با همت کشاورزان همدان، بهار و کبودرآهنگ توانستیم این مشکل را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای میزان مصرف آب را مدیریت می‌کند، افزود: کشت گلخانه‌ای بهره‌وری را بالا می‌برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار مساحت استان همدان است که ۸۲۲ هزار هکتار مربوط به منابع طبیعی و بقیه مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی آیش است.

رضا بهراملو با اشاره به اینکه از ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان همدان ۴۴۰ هزار هکتار اراضی دیم و بقیه اراضی آبی است، ادامه داد: سالانه ۴.۸ میلیون تن میزان تولیدات کشاورزی استان است.

وی با اشاره به اینکه میانگین تولید محصولات کشاورزی بین ۴.۴ تا ۴.۸ میلیون تن است، افزود: طبق شاخص‌ها هر ۴ سال باید ۱۰ درصد و در ۴۰ سال تولید بخش کشاورزی دو برابر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم وزیر جهاد کشاورزی ۲۰ درصد افزایش تولید تا سال ۱۴۰۴ را در نظر گرفته است، بیان کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی در استان همدان باید به ۵.۵ میلیون تن در سال برسد.

بهترین روش برای افزایش تولید اصلاح الگوی کشت است تا محصولاتی با نیاز آبی کم تولید کنیم

وی با اشاره به اینکه بهترین روش برای افزایش تولید اصلاح الگوی کشت است تا محصولاتی با نیاز آبی کم تولید کنیم، افزود: اگر تولید دانش بنیان باشد برای همه محصولات می‌توان نقشه راه داشت.

بهراملو به موضوع الگوی کشت اشاره کرد و با بیان اینکه تعیین میزان کشت محصولات براساس شرایط محیطی از جمله اقلیم و خاک، پتانسیل‌های منطقه‌ای، مزیت اقتصادی مشخص می‌شود، ادامه داد: بهره برداری بهینه از آب، مسائل محیط زیست، سیاست‌های کلان کشور و تامین امنیت غذایی در دراز مدت بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه باید الگوی کشتی را طراحی کنیم که جوابگوی جمعیت مورد نظر باشد، افزود: یک سوم اراضی کشاورزی استان آبی و ۸۷ درصد تولیدات از اراضی آبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه محور اصلی در الگوی کشت حفظ آب است، افزود: الگوی کشت منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.

وی هدف از اجرای الگوی کشت را افزایش تولیدات کشاورزی بوم سازگار، افزایش درآمد ناخالص، کاهش مصرف آب و ارتقا بهره وری مصرف آب، تامین امنیت غذایی پایدار، ایجاد اشتغال، توسعه کشت گیاهان پاییزه و ... دانست و ادامه داد: توسعه کشت گلخانه‌ای یکی دیگر از اهداف اصلاح الگوی کشت است و تا پایان سال ۳۰۰ هکتار گلخانه به بهره برداری خواهد رسید و کمتر از یکسال به اندازه ۱۰ سال گذشته در توسعه گلخانه‌ها پیشرفت داشتیم.

بهراملو با اشاره به اینکه فرمانداران مجری الگوی کشت و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها به عنوان دبیر باید برنامه الگوی کشت را پیگیری کنند، بیان‌ کرد: کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند بسته تشویقی دریافت می‌کنند که شامل آب بها و برق بها ۵۰ درصد، تسهیلات با نرخ بهره پایین، کمک‌های بلاعوض و ... خواهد بود.

کد خبر: ۱۸۶٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha