۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
آشنایی با انواع سکه طلا و نکاتی که باید بدانید

آشنایی با انواع سکه طلا و نکاتی که باید بدانید

سکه طلا بهار آزادی یکی از سکه های طلای رایج در جمهوری اسلامی بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ است. این سکه بعد از پیروزی و به یادبود انقلاب ایران ضرب شد.

بازار; گروه اقتصاد دیجیتال: سکه طلا بهار آزادی یکی از سکه های طلای رایج در جمهوری اسلامی بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ است. این سکه بعد از پیروزی و به یادبود انقلاب ایران ضرب شد. مانند اکثر سکه های مرسوم پیشین خود دارای عیار ۱۸ (۹۰۰ در هزار) میباشد. ضرب سکه طلا توسط بانک مرکزی ایران صورت میگیرد و عرضه آن توسط عاملین مجاز و یا صرافی ها میباشد.

اما در این مقاله میخواهیم به شرح مختصری از این انواع مسکوکات طلا قانونی بپردازیم و تفاوت نوع بانکی و غیر بانکی را مشخص کنیم.

انواع سکه طلا

سکه طلا از نظر طراحی به دو نوع قدیم و جدید شناخته شده اند. سکه طرح قدیم که اولین طرح آن است از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شد. مشخصات بارز سکه های طرح قدیم در یک طرف آن مزین به نام حضرت علی علیه السلام که با خط تزیینی مقلا در داخل شش ضلعی و در زیر آن عبارت بانک ملی ایران نوشته شده است. در روی دیگر تصویر بارگاه امام رضا علیه السلام نقش بسته است. سکه طلا طرح جدید که به نام سکه امامی معروف است از سال ۱۳۷۰ تا به امروز ضرب میگردد. سکه طلا امامی یا طرح جدید در واقع رایج ترین نوع سکه در معاملات بازار است. نقش روی سکه مزین به طرح چهره امام خمینی (ره) به همراه سال ضرب شده و طرح روی دیگر آن بارگاه امام هشتم میباشد.

انواع قطع سکه:

  • سکه تمام بهار آزادی
  • سکه نیم بهار آزادی
  • ربع بهار آزادی
  • دو و نیم بهار آزادی
  • پنج بهار آزادی

نکته: سکه های پنج بهار آزادی و دو نیم بهار آزادی به صورت موردی و مناسبتی ضرب گردیده است و در بازار نایاب است.

آشنایی با انواع سکه طلا و نکاتی که باید بدانید

سال ضرب سکه و تاثیر آن بر روی قیمت!

ضرب سکه طلا بهار آزادی با طرح امامی یا همان طرح جدید از سال ۱۳۷۰ آغاز گردید و تا به امروز نیز ادامه دارد. اما سوال اینجاست که چرا سکه هایی هم که در سال ۸۷ ضرب شده اند تاریخ ضرب مندرج روی آن ۸۶ است؟ چرا با وجود اینکه طلای به کار رفته در هر دو نوع سکه و در هر سال ضرب شده تفاوتی ندارد باز هم قیمت آن اختلاف دارد؟

بنا به گفته بانک مرکزی جهت جلوگیری از ایجاد اختلاف قیمتی سکه در بازار آخرین سال درج شده بر روی سکه ۸۶ میباشد. لذا هر سکه طلایی که در سالهای بعد هم ضرب گردید سال ضرب آن ۸۶ درج شده است.

اختلاف قیمت سکه بنا به سال درج شده بر روی آن ناشی از عرضه و تقاضا است و به علت اینکه سکه ضرب بالا بیشترین طرفدار را دارد دارای حباب قیمتی بیشتر نسبت به ضرب های پایین تر است و به همین دلیل، اکثرا برای پرداخت مهریه از سکه ضرب پایین استفاده میشود.

مشخصات سکه بهار آزادی

عیار انواع سکه طلا در ایران معادل ۱۸ است. اما مشخصات کامل هر سکه بهار آزادی به شرح زیر میباشد:

  • ربع سکه: وزن ۲.۰۳۳ گرم – وزن طلای خالص ۱.۸۳۰ – قطر ۱۶ میلیمتر
  • نیم سکه: وزن ۴.۰۶۶ گرم – وزن طلای خالص ۳.۶۶۱ – قطر ۱۹ میلیمتر
  • تمام سکه: وزن ۸.۱۳۵ گرم – وزن طلای خالص ۷.۳۲۲ – قطر ۲۲ میلیمتر

نکات خرید و فروش سکه طلا

به دلیل زیاد شدن نوع تقلبی سکه در بازار بهتر است چند نکته مهم را در زمان خرید و فروش سکه به یاد داشته باشید. ابتدا اینکه به عامل مجاز مراجعه نمایید و از ایشان بخواهید تا جواز اتحادیه را نشان دهد. دوم سکه طلا حتما دارای هولوگرام و بسته وکیوم شده باشد. به نوشته های روی وکیوم و برند فروشگاه دقت نمایید تا با هم مطابقت داشته باشد. سوم سال ضرب سکه مهم است زیرا همانطور که در بالا عنوان شد ضرب سکه های زیر سال ۸۶ قیمت ارزان تری چه در زمان خرید و چه در زمان فروش دارند.

برای خرید و فروش سکه طلا، با هولوگرام و بسته بندی شکیل میتوانید به فروشگاه سکه و طلا نیری (دارای مجوز رسمی از اتحادیه) مراجعه نمایید.

کد خبر: ۱۸۵٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha