درخواستهای فعالان صنعت ساختمان از دولت| تورم بلای جان ساخت و ساز
«بازار» از نمایشگاه صنعت ساختمان گزارش می دهد

درخواستهای فعالان صنعت ساختمان از دولت| تورم بلای جان ساخت و ساز

نمایشگاه صنعت ساختمان در سال جاری نشان داد که تمام فعالان و مدیران این صنعت از دخالت دولت در بخش مسکن گلایه دارند و معتقد هستند که رشد افسار گسیخته تورم آنها را در استارت پروژه جدید دچار تردید می کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان در حالی از ۲۱ الی ۲۴ مرداد ماه جاری با حضور ۹۰۰ برند داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه تهران برگزار و امروز به پایان می رسد که اکثر تولیدکنندگان و متخصصان در حوزه صنعت ساختمان بر این باور هستند که دولت نباید در حوزه تولید و ساخت و ساز ورود و دخالت کند.

آنان بر این باور هستند که مسکن موتور محرکه اقتصاد است و اگر این حوزه در مسیر رونق قرار بگیرد می تواند بار بزرگی از بیکاری را از کشور بردارد. هر چند آنها می گویند که دخالت مستقیم دولت در حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن نمی تواند به نفع کشور و بخش مسکن باشد.

اما سوال این است اگر دولت در بخش مسکن دخالت نکند آیا بخش خصوصی که حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد تولید مسکن را به خود اختصاص داده است می تواند عقب ماندگی و افت تولید مسکن را که طی چند سال گذشته رخ داده است جبران کند؟

آیا این بخش توانایی و قابلیت حضور قوی و مستمر در بخش مسکن و تولید را دارد؟ آیا این بخش با حمایت های بانکی و ارائه تسهیلات بانکی قصد اینکه از بخش مسکن حمایت کند و مسکن های تولید شده را در بازار عرضه کند دارد؟

اما بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان فارغ از نمایشگاه های برگزار شده در سال های گذشته نشان داد که هنوز هم اکثر تولیدکنندگان از دخالت دولت در بخش مسکن گلایه دارند و معتقد هستند که دولت می تواند با سیاستگذاری و حمایت زیر ساختی ریل گذار بخش مسکن و رونق تولید باشد.

اما سوال این است که چرا با وجود این تعداد تولید کننده بخش مسکن و فعالان صنعت ساختمان و بی اثر بودن تحریم ها بر این بخش باز هم در عرضه مسکن با کمبود مواجه هستیم؟

افزایش افسار گسیخته تورم را اکثر فعالان صنعت ساختمان دلیل اصلی افت تولید مسکن می دانند و می گویند که فعالان صنعت ساختمان از ترس اینکه نتوانند به دلیل رشد تورم پروژه ای را به اتمام برسانند پروژه جدیدی را استارت نمی زنند.

درخواست فعالان صنعت ساختمان از دولت در بخش مسکن| رشد تورم دلیل اصلی عدم استارت پروژه های جدید

مصیبی مدیر عامل پارکت امیران در خصوص دلایل افت تولید مسکن به خبرنگار خبرگزاری «بازار» می گوید: چند دلیل اصلی برای کاهش تولید مسکن وجود دارد که مهمترین آن افزایش افسار گسیخته تورم است. هیچ کدام از فعالان صنعت ساختمان برای آینده و اینکه پروژه ای را آغاز کنند به دلیل رشد تورم نمی توانند محاسبه دقیق کنند. افزایش قیمت خدمات و مصالح ساختمانی و بروکراسی های اداری متاسفانه دست به دست هم داده است تا بخش مسکن عددی را که قصد داشته است به آن برسد هنوز نتواند به آن برسد.

او از دغدغه های صنعت ساختمان می گوید و معتقد است: صنعت ساختمان همواره مشکلاتی داشته و دارد اما یک سری مشکلات هست که مربوط به شهرداری است و در حوزه مسکن ملی بحث های مربوط به تملک زمین و زیرساخت ها از جمله آب ، برق و گاز است که در این چند سال هم افزایش پیدا کرده است.

امسال با توجه به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ قرار است درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند تا حدودی سازندگان و فعالان صنعت ساختمان عقب نشینی کرده اند بنابراین امید است با مرتفع شدن این مسائل، مشکلات صنعت ساختمان برطرف شود

او ادامه می دهد: یک سری از مشکلات مربوط به مالیات است که باعث شده تا سازندگان رغبتی از خود برای ساخت و پروژه جدید نشان ندهند. امسال با توجه به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ قرار است درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند تا حدودی سازندگان و فعالان صنعت ساختمان عقب نشینی کرده اند بنابراین امید است با مرتفع شدن این مسائل، مشکلات صنعت ساختمان برطرف شود.

وظیفه بخش خصوصی هم فقط احداث و تولید است و نباید به فکر برق ، آب و گاز باشد. زمین باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و با توجه به نقدینگی موجود و تسهیلات بانکی و کمک منابع مالی بتواند مسکن مورد نیاز را احداث کند

مصیبی ادامه داد: استاندارد دنیا می گوید که مسکن باید توسط بخش خصوصی ساخته شود بنابراین دولت باید زیرساختها را فراهم کند. از مهمترین زیرساختها بحث زمین است که دولت باید زمین را فراهم کند. در مسکن ملی و پروژه های بزرگتر بحث زمین و تاسیسات زیربنایی مثل آب ، برق و گاز است و امکاناتی که جزو وظایف دولت است باید فراهم شود. وظیفه بخش خصوصی هم فقط احداث و تولید است و نباید به فکر برق ، آب و گاز باشد. زمین باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و با توجه به نقدینگی موجود و تسهیلات بانکی و کمک منابع مالی بتواند مسکن مورد نیاز را احداث کند.

درخواست فعالان صنعت ساختمان از دولت در بخش مسکن| رشد تورم دلیل اصلی عدم استارت پروژه های جدید

سعید منصور افشار فعال دیگری در حوزه صنعت ساختمان معتقد است: صنعت ساختمان صنعت گسترده ای است و شاید هزاران شغل به این صنعت وابسته باشد و در بازار و اقتصاد نیز مثالی وجود دارد که گفته می شود هر زمان که صنعت ساختمان رونق می گیرد بیکاری نیز رفع و یا کمتر می شود.

یکی از دلایل افت تولید مسکن این است که استراتژی توسعه هنوز تعریف نشده است. شاید در بخش دیگری بتوان گفت که در برخی تصمیمات دچار هیجان زدگی شدیم. مثل مسکن مهر و بدون اینکه به مصالح ساختمانی و سیاستهای کلان توجه شود آمدیم و مسکن مهر را انجام دادیم

وی می گوید: به هر حال به دلایل مختلف ما شاهد افت تولید مسکن هستیم و دلایل آن نیز متعدد است. یکی از دلایل افت تولید مسکن این است که استراتژی توسعه هنوز تعریف نشده است. شاید در بخش دیگری بتوان گفت که در برخی تصمیمات دچار هیجان زدگی شدیم. مثل مسکن مهر و بدون اینکه به مصالح ساختمانی و سیاستهای کلان توجه شود آمدیم و مسکن مهر را انجام دادیم. اما نظر شخصی بنده این است که کار دولت تولید مسکن نیست. کار دولت این نیست که در اقتصاد دخالت کند و بیکاری را رفع کند. کار دولت آماده کردن اکوسیستم و زیرساختها است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وظیفه دولت در بحث مسکن ساخت مسکن نیست بلکه وظیفه او تعیین سیاست کلان توسعه است که در کدام بخش ها و کدام شهرها مسکن ساخته شود و بر چه اساسی و نظریه توسعه جمعیتی و توسعه کسب و کارها، مسکن احداث شود. بنابراین این اقدامات وظیفه دولت است. جمع آوری فاضلاب و سیستم تصفیه فاضلاب و شبکه سازی و تامین آب و برق مورد نیاز آنها بر عهده دولت است.

وی گفت: ساخت مسکن بر عهده بخش خصوصی است و دولت هم باید این موارد حمایتی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

درخواست فعالان صنعت ساختمان از دولت در بخش مسکن| رشد تورم دلیل اصلی عدم استارت پروژه های جدید

اما حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن نیز می گوید: تورم بلای جان ساخت و ساز و بخش مسکن شده است. مادامی که سازنده ها نتوانند پیش بینی کنند که چه میزان سرمایه برای به پایان رساندن پروژه و اتمام آن نیاز است ریسک نخواهند کرد که وارد ساخت و سازی شوند که احتمال ورشکستگی وجود دارد.

دولت هیچ گاه سازنده خوبی نبوده و نخواهد بود. پس دولت باید بخش خصوصی را که ۹۵ درصد حجم ساخت و ساز بر دوش آن است را حمایت کند و تسهیلات لازم را در اختیار این بخش قرار دهد تا مسیر ساخت و ساز و تولید مسکن هموار شود

او ادامه می دهد: دولت هیچ گاه سازنده خوبی نبوده و نخواهد بود. پس دولت باید بخش خصوصی را که ۹۵ درصد حجم ساخت و ساز بر دوش آن است را حمایت کند و تسهیلات لازم را در اختیار این بخش قرار دهد تا مسیر ساخت و ساز و تولید مسکن هموار شود.

در نمایشگاه صنعت ساختمان، فعالان صنعت بر این باور هستند که دولت با در نظر گرفتن ساز و کار حمایتی به جای ساخت مسکن زیرساختهای لازم را برای تولید و عرضه مسکن فراهم کند.

کد خبر: ۱۶۸٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      4 0
      زمین بده برق و آب وگاز هم بده تسهیلات هم بده توهم بساز بفروشی بکنی و دولا پهنا با مردم حساب کنی
    • اکبر بیرجند IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      سازنده ها خسته شدن از سرکله زدن با شهرداری ونظام مهندسی واقعا تواین حرفه باید صبر ایوب داشته باشی
    • مصطفی IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 1
      اونایی که تو خونه خودتون نشستید تشریف ببرین شهرداری و مالیات سالانه خونه هاتونو بدین که دیگه میرید خونه رهن میکنید و مشکل مالیات و تعمیرات و هزینه های پروانه های تعمیرات رو نداشته باشید. منو خواستن و بعد مراجعه موندم ازکجا بیارم اینو هرسال بپردازم! مالیاتها از تحریم بدترن .
    • امیر IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      تمام مشکلات صنعت ساختمان ازخوددولت شروع میشه از هزینه های نظام مهندسی تاشهرداری ومالیات وچرندیات دیگر که دولت سواربر سازنده هست والسلام