۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
سند توسعه دریایی در حال نگارش است
مدیرعامل منطقه آزاد قشم خبر داد؛

سند توسعه دریایی در حال نگارش است

قشم- مدیرعامل منطقه آزاد قشم در نخستین رویداد همتایابی اقتصاد دریامحور، گفت: سند توسعه دریایی که چند سال متوقف مانده بود به دستور رئیس جمهور اکنون در حال نگارش است.

به گزارش بازار، عادل پیغامی، با بیان اینکه این رویداد به منظور همتایابی میان کسب و کارهای ایرانی و فعالان اقتصادی حوزه اقتصاد دریا محور با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از تاریخ ۲۵ الی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جزیره برگزار می‌شود، عنوان کرد: این رویداد در چند ضلع و بُعد مفهومی خود را معرفی می کند؛ اول محل استقرار این رویداد که کاملا متناسب با این رویداد انتخاب شده است زیرا جزیره قشم قطب کسب و کارهای اقتصاد دریا محور است.

وی، اضافه کرد: همه کسب و کارهای اقتصاد دریاپایه از گردشگری دریایی، آبزی‌پروری، صنایع کشتی‌سازی وغیره در جزیره قشم وجود دارد این تجمع و تمرکز در کسب و کارهای مرتبط با دریا فرصتی را فراهم می‌کند تا قشم را کانون کسب‌کارهای اقتصاد دریا محور بدانیم.

رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد قشم، با بیان اینکه سند توسعه دریایی که چند سال متوقف مانده بود به دستور رئیس جمهور اکنون در حال نگارش است، اضافه کرد: آنچه در قالب فرهنگ دریاپایه به آن نیازمندیم در جزیره قشم به وفور دیده می‌شود و این فرهنگ در بطن جامعه محلی زنده است. در جزیره قشم طی افقی بیش از هزار سال ارتباط فرهنگی با کشورهایی چون آفریقا، هند، چین و اسکاندیناوی را شاهد بودیم.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه ژن ارتباط فرهنگی، اقتصادی و تجاری با دنیا در قشم موجود است‌، افزود: ما میراث‌دار فناوری لنج‌سازی هستیم و در حال حاضر بیش از ۱۲ واحد تولید کننده لنج سازی فعالیت می‌کنند. وی با بیان اینکه برخی گمان می کنند صنعت لنج سازی در حال انقراض است در حالیکه تقاضا در این زمینه بیش از عرضه خود را نشان می‌دهد، افزود: از سرمایه گذاران،تولید کنندگان و متقاضیان دریافت زمین جهت ساخت لنج حمایت می کنیم زیرا صنعت لنج سازی کشور در اقتصاد دوردست نیاز به بازاریابی ندارد.

پیغامی عنوان کرد: در حال حاضر اتصالات و ارتباطات تجاری بین قشم و کشورهای همسایه بسیار رو به جلو است و در آینده، اقتصاد دریاپایه پیشران جزیره قشم خواهد بود.

وی با بیان اینکه جغرافیای طبیعی قشم برای اقتصاد لجستیک بی‌نظیر است، گفت: واقعیت این همایش ارتباط و تعاملی است که بین شرکت‌ها رقم خواهد خورد. ابتدا خرسندیم که این رویداد برای نخستین بار در قشم برگزار می‌شود و دوم حسب سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریاپایه است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه حضور فعالان اقتصادی بین‌المللی از کشورهای خارجی و سفیران این کشورها را قدر می‌نهیم، گفت: پیمان شانگهای یک لایه B۲B (business to business)دارد و پلتفرم TEMP که بین منطقه آزاد قشم و شاخه عملیاتی سازمان پیمان شانگهای انجام شده، اساسا برای ارتباط B۲B ساخته شده است.

پیغامی، ادامه داد: جزیره جهانی قشم افتخار دارد دریچه ورود کسب‌ و کارهای ایرانی با کشورهای عضو شانگهای خواهد بود. تاسیس دفتر منطقه‌ای TEMP در منطقه آزاد قشم، موجب تسهیل ورود فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایرانی به بازار کشورهای عضو و همکاری با شرکت‌ها و سرمایه گذاران کشورهای عضو می‌شود.

در این رویداد، نشست‌های تخصصی مختلفی برای همکاری در حوزه‌های شیلات و صیادی، حمل‌ونقل ترکیبی، لجستیک دریایی، کشتیرانی، کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی، اکتشاف، استخراج و انتقال نفت و میعانات، بانکرینگ و خدمات تامین سوخت شناورها، خدمات بندرگاهی، گمرک، گردشگری و تفریحات دریایی با حضور شرکت های بین المللی مربوطه تنظیم شده است.

گفتنی است، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ایران و ازبکستان ۹ عضو دائمی و سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان، عضو ناظر و شش کشور آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی آن محسوب می‌شوند.

کد خبر: ۲۸۷٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha